Olikfärgade kilar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Olikfärgade kilar

Inläggav Siri » 3 september 2009, 09:55

Hej jag håller på med något som jag hoppas ska bli tidigt trettonhundratal.
Köpte ett mycket fint rött ylletyg men dessvärre krympte det så pass i förtvätten att jag nu inte har tyg nog till både kilar och ärmar.
Min fråga är, har ni några åsikter om vad som bör prioriteras? hittar inga bilder alls på ärmlösa klänningar. Då blir det ju mer sucoter eller helvetesgap, vilket inte alls är vad jag är ute efter.
Å andra sidan blir det väldigt snävt utan kilar i kjolen.
Kan man vara så fräck att man lägger dem i avvikande färger? Jag har för mig att det är rätt ovanligt med sådana. Särskilt under trettonhundra talet.
Några råd?
Siri

Inläggav Vendel » 3 september 2009, 10:28

Använd sökfuntionen i högra hörnet. Om du undrar något är chansen stor att fler redan undrat samma sak.

Olikfärgade kilar: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... erms=olikfärgade,kilar

Vänligen,

/Ville
Vendel

Inläggav my_mmy » 3 september 2009, 10:51

nej, men pa tidigt trettonhundratal ar val armlost okej. kolla Eva Anderssons bok. Helvetesfonstren kommer senare, speciellt dar uppe i den kalla nord.

gor du glatt armlost tycker jag.
my_mmy

Inläggav Vesuvius » 3 september 2009, 10:57

Fast då blir det ju en surcot. Problemet var väl hur göra en klänning, dvs. typ "mellanklänning" med det tyg som finns till hands.

Jag skulle nog löst problemet genom att köpa mer tyg, men jag antar att det inte går, eller ett liknande tyg. Nyansskillnader i tyg är nog inget problem egentligen. Eller att ändra sig och göra en surcot.
Vesuvius

Återgå till Kläder och textila hantverk