Kilar i herjolfsnesdräkterna

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kilar i herjolfsnesdräkterna

Inläggav sparvunge » 21 oktober 2009, 20:39

Är det någon som har koll på hur de är isydda? (Tänker mest på klänningarna med nummer 38, 42, och 41) Jag har givetvis läst Woven into the Earth och en del annat, men jag lyckas ändå inte bli klok på hur sömmarna kring kilarna sett ut -på insidan-. Jag får det inte snyggt vare sig för hand eller på maskin och undrar vad knepet är.

Problemet för mig är dels att jag tycker att det är svårt att sätta i en kil i en uppklippt slits som är så typiskt för hejolfsnesdräkterna, snarare än i en "öppen söm" som jag annars är van. Dels har jag bekymmer med hur jag ska kunna lägga ned sömsmånen på insidan överst kring kilen, då jag valt ett "sprött" och tunnt ylletyg som gärna fransar sig och inte en rejälare vadmal som jag kanske borde ha gjort om jag varit en klok grönlänning...

Tips?
sparvunge

Inläggav Djingis Khan » 22 oktober 2009, 00:38

Kasta kanterna först vid kilens spets, alt limma dem så slipper du bekymmra dig för fransandet. Kilar är knepiga och svårt att få snyggt även för erfarna. Hoppas de här beskrivningarna kan hjälpa en bit på traven:

http://www.renaissancetailor.com/demos_goresgussets.htm

http://www.cottesimple.com/gores/gores.html
Djingis Khan

Inläggav frostflickan » 23 oktober 2009, 14:03

Det är trixigt att få toppen på kilarna snygg. Smala sömsmåner är ett tips, samt att fälla sömmarna ut från kilen. Har för mig att flera av herjolfsnesklänningarna har toppen på kilarna ihoprynkade för en liten puff-effekt också. Det har jag dock aldrig provat.
frostflickan

Inläggav Eric Hejdström » 23 oktober 2009, 16:31

Jag brukar alltid sy in kilar med en något rundad topp. Man klipper bara som ett litet Y i tyget där kilen skall in och sen fäller man sömmarna åt varsitt håll. Visst blir inte lika spetsigt som om man syr i en kil mellan två tygstycken men det sitter bra och ingen risk att dom går sönder.

Bild
Eric Hejdström

Inläggav Mary-Lou » 24 oktober 2009, 11:53

Det verkar också vara rätt vanligt att ha satt en lapp över toppen på kilen för att stärka den ytterligare något. Dock inte på Grönlandsfynden. Typ detta: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... el_bak.jpg
Mary-Lou

Inläggav sparvunge » 1 november 2009, 06:44

Nja, vanligt vet jag inte om jag kan hålla med om att det är. Jag har bestämt för mig att placeringen av Moy-bog klänningens "lapp" är lite osäker, och fler medeltida exempel känner jag inte till. Gör du? Men ändå, tack allihop för goda råd!
sparvunge

Inläggav Mary-Lou » 1 november 2009, 11:03

Jodå! Det finns några bilder- kanske inte supervanligt. Men jag har sett framför allt bilder från 1400-tal med Lappen.
Mary-Lou

Återgå till Kläder och textila hantverk