handsöm

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Anette » 17 januari 2007, 17:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Och hur är det egentligen med stygnens åtdragande; ska man sy stygnen löst eller ska man ta i och dra i tråden så att de sitter jättetight?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ett väldigt praktiskt redskap vid handsömnad är en sybaron. Med den kan man ge tyget en lätt sträckning medan man syr vilket gör att man undviker att sömmen drar ihop tyget. Den som inte har någon sådan kan fästa tyget med en knappnål i ett byxben eller tygklätt armstöd för att åstadkomma samma resultat.
Anette

Inläggav Martin A » 17 januari 2007, 20:52

Djingis:
Det blir lätt sådär på de delar av plaggen som till i någon mån sträcks ut när de används. Tror personligen att det är svårt att göra så mycket åt.
Martin A

Inläggav Djingis Khan » 17 januari 2007, 21:28

Okej, egentligen är utseendet inte så viktigt (tråden är tydligare i bild med kamerablixt), jag är mest orolig att det inte håller.
Djingis Khan

Inläggav Karin » 18 januari 2007, 16:41

Mina kläder ser också ut så och de håller.

Karin
Karin

Inläggav Djingis Khan » 18 januari 2007, 23:14

Okej, då kanske jag bör vara lugn. Man blir annars lätt nojjig
Djingis Khan

Inläggav Evelina » 21 februari 2007, 12:57

Hej!
Såja, efter att ha sökt på "hörn" och gått igenom bl a ett stort antal inlägg som refererar till "sökfunktionen uppe i högra HÖRNet" dristar jag mig till att dra slutsatsen att min fråga inte tidigare ställts på forumet.
Jag håller på att fålla en vikingatida sjal i medeltjockt ylle (lite tjockare än bekvämt kläningstyg). Fålla sidorna är inget problem, men nu skymtar jag ett hörn vid horisonten. Är det möjligen någon som vet något om tidsenliga tekniker för att sy hörn vid fållning. Jag tycker att det blir väl tjockt att bara vika fållarna över varandra. Vid fållning av dukar brukar man ju göra "sneda hörn" (vika och klippa så att hörnen går ihop på snedden på insidan - hoppas ni förstår vad jag menar) som inte blir lika tjocka, men passar det i detta fall?

MVH
//Evelina
Evelina

Inläggav Adam Norman » 9 mars 2009, 18:41

Väcker denna gamla tråd till liv med en ny fråga om handsömnad. I helgen fick jag lära mig en ny söm, hon som visade den visste tyvärr inte hur gammal den var, men ska ha använts under 1500-talet enligt henne. Jag har inte hittat någon bild eller något namn på den, så jag får beskriva den så gott det går...

Man lägger alltså yttertyget räta mot räta, och sedan fodret utanpå det, med avigan mot yttertygets aviga. Efter det viker man in alla sömsmåner. Sedan syr man ihop allt samtidigt, genom att sticka nålen genom det ena yttertyget och dess foder, sedan går man ovanför detta tyget och ner i det andra yttertyget och dess foder. Sömmen bildar alltså en slags åtta, till skillnad mot en kastsöm som snarare är en spiral. När man sen har sytt klart så är allt ihopsytt och fodrat, och skarven mellan yttertygerna blir aningen zick-zack-formad från utsidan.

Någon som förstod hur jag menar? Annars får jag gå lös i Paint, eller sy en bit och visa. Om det är någon som förstår hur jag menar: Vad heter sömmen och hur gammal är den?
Adam Norman

Inläggav Robert Öhlund » 10 mars 2009, 13:54

Jag tror jag förstår vilken söm du menar. Jag har hört att den kallas segelmakarsöm, vet dock inte om det på något sätt en korrekt benämning. Det är dock i medeltidssammanhang jag har hört om den. Den ska tydligen funka ganska bra att laga revor i kläder med också.
Robert Öhlund

Inläggav LillNikke » 10 mars 2009, 15:43

hm ja det låter ju som en segelsöm, som man använder, just som Robert säger, för att laga revor i kläder och segel.
Jag har tyvärr inga belägg för under vilka årtal den användess, men bra är den.
LillNikke

Inläggav Adam Norman » 10 mars 2009, 16:30

Säkra på att vi pratar om samma söm? Denna ska tydligen främst användas för att sy fodrade västar och rockar i folkdräkter...
Adam Norman

Inläggav gaspod » 10 mars 2009, 17:42

Paint is your friend, eller i alla fall min, för jag hänger inte helt med...
gaspod

Inläggav LillNikke » 10 mars 2009, 19:19

när sömen är färdig, hur ligger tygbitarna mot varandra? ligger de kant i kant eller ligger de med sömsmånen uppåt (som du får efter en söm med efterstygn)
LillNikke

Inläggav Adam Norman » 10 mars 2009, 20:53

De ligger kant i kant, färdigfodrat och klart.
Adam Norman

Inläggav Robert Öhlund » 10 mars 2009, 21:08

Ser där ja det var ju tom LillNikke som visade den sömmen för mig på granland förra året, om han minns?:P
Robert Öhlund

Inläggav heel » 11 mars 2009, 14:33

Jeg forstår heller ikke helt hvad du mener, så jeg vil også gerne se en tegning.
heel

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk