Klänning sent 1400-tal

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Klänning sent 1400-tal

Inläggav Miyo » 15 november 2009, 16:52

Jag har precis börjat tillverka en toille till en 1400-talsklänning efter den här förlagan: http://www.mbs-brasses.co.uk/Pic1Beckington_small.gif Bilden är ritad efter en brittisk bronsstaty från 1475 (Elizabeth Seyntmour, Beckington, Somerset).

En del funderingar som måste få svar innan jag kan komma loss ordentligt är följande:

1) Var finns snörningen på klänningen? Med tanke på att livet är så tight måste det finnas en snörning eller knäppning någonstans, men jag har inte lyckats hitta någon annan bildkälla på en liknande klänning som gett svar på denna fråga.

2) Ska det vara snörning/knäppning i ärmsluten? Även ärmarna är ju väldigt snäva och täcker dessutom händerna fram till andra fingerleden. Det verkar omöjligt att få till utan något slags snörning eller knäppning, men inte heller detta har jag lyckats hitta någon bra bildkälla på.

Min förhoppning är att det finns folk här som har bättre koll än jag eller bättre lycka vad gäller att söka förlagor. :)

/Miyo (som är ivrig att komma igång med sin klänningssömnad)
Miyo

Återgå till Kläder och textila hantverk