Var hittar vi starkt linnetyg för tält?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Var hittar vi starkt linnetyg för tält?

Inläggav Svanhild » 1 december 2009, 16:37

På G att sy tält och vill ha starkt linnetyg som är vattenavvisande och tål kraftig vind.

Jag har hört att segeltyg ska vara bra, är det autentiskt, var får jag tag på sådant, och vad kostar det per meter?
Någon som har koll på hur brett sådant tyg brukar vara?

Tacksam för hjälp.
Svanhild

Inläggav Fengaren » 1 december 2009, 17:03

Ett tips vore att köpa arméns draglakan i linne från ÖoB, sen om ni vill få det impregnerat är det bara att köpa in medel från närmsta tapetserare.

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren

Inläggav Mary-Lou » 1 december 2009, 17:32

Vi har sytt tält av segelduk från http://www.pierrehenriet.com/
Ring eller maila för tygprover. Billigast av alla som säljer till privatpersoner och föreningar.
Deras vita är tätare än deras oblekta.

Maria / Albrechts Bössor.
Mary-Lou

Inläggav Eric Hejdström » 1 december 2009, 22:00

Vi köper vår tältduk därifrån också. Dock säljer den bara till föreningar eller företag! Man måste ha någon slags organistationsnummer för att kunna bli kund där. Men väl värt det...
Eric Hejdström

Inläggav Lilliwin » 2 december 2009, 00:19

Fengaren - Jag har länge tittat efter draglakan på ÖoB utan att hitta något. De verkar ha tagit slut... Har du sett något på senare år? Och i så fall var?
Lilliwin

Inläggav Mary-Lou » 2 december 2009, 13:41

ÖB har sytt o de gamla draglakanen till "gardiner". De tar nu ca 120-200kr för två stycken, säljs i tvåpack. O då får man med en käck kedjesöm i svårsprättad polyester.
Mary-Lou

Inläggav Fengaren » 3 december 2009, 07:31

Det finns en butik uppe i Umeå, strängt taget inte alls företaget ÖoB, som jag vet har draglakan i ursprungligt skick på lager. Namnet minns jag inte just nu exakt, men de heter nåt i stil med "Army shop".
Medlemmar i SCA Uma bör veta mer exakt hur det står till i deras lager samt namnet på butiken.

För övrigt har jag för mig att ÖoB för några år sedan flyttade allt sitt militära överskott till ett par enstaka butiker. Hur det står till med det nu vet jag inget om. Mina draglakan kommer dels från ÖoB Sundsvall (länge sen) och Umeåbutiken.

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren

Inläggav Eric Hejdström » 3 december 2009, 12:46

"Army"-butiken i Ume hade inga draglakan alls när jag var där för tre år sedan. Generellt sett så har nästan alla ställen som säljer överskott slut på militär matriel. Men varför skall ni ha draglakan alls? Väven i dom känns inte helt rätt för tält och dessutom måste man använda så många att det knappast bli billigare än att köpa bra kvalité direkt från en grossist. Leta reda på en förening eller starta en. Har ni ett godkänt organisationsnummer är det bara att handla från ovan nämnda distributör. Ni kommer inte bli besvikna...
Eric Hejdström

Inläggav Mary-Lou » 3 december 2009, 16:11

Eric har helt rätt. En bruten kypertbindning känns lite fel i ett tälttyg då det bildar kanaler som regn kommer att rinna i.
Mary-Lou

Inläggav Lilliwin » 4 december 2009, 00:21

OK, då ska jag inte leta mer efter de omtalade draglakanen!
Lilliwin

Inläggav Eric Hejdström » 4 december 2009, 11:31

Helt rätt! Iväg till Uppsala och handla hos en av de trevligaste leverantörerna som finns istället.
Eric Hejdström

Inläggav Karin » 5 december 2009, 10:20

Visst känns det konstigt med ett tält i draglakan, men jag har sovit i ett sådant flera gånger, och det är ett av de bästa tält jag har använt. Utan impregnering krymper tyget när det börjar regna så att det blir i princip vattentätt. Men de är svåra att få tag i nu för tiden, så en annan tygleverantör är nog att föredra.

Karin
Karin

Återgå till Kläder och textila hantverk