Nya drakter pa historiska varldar?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Nya drakter pa historiska varldar?

Inläggav Robert Öhlund » 17 december 2009, 13:14

Det var ju ratt lange sen det kom upp nagra nya drakter pa draktsidan, nan som vet vad det beror pa?

Jag tycker personligen att den sidan ar kanonbra. Det vore jattekul att se lite nya drakter dar.
Robert Öhlund

Inläggav Admin » 26 december 2009, 23:09

Det är ett beslut som ligger hos Historiska museet. Dom har inte visat mycket intresse för Historiska världar på länge, men om man skickar ett mail till museichefen och frågar kanske detta kan ändra sig.

//Henrik
Admin

Inläggav Matildatiger » 29 december 2009, 12:41

Om du tänker maila Robert får du gärna lägga till mitt namn (Mathilda Åkerlind) som ytterliggare en intressent.
Matildatiger

Inläggav Ostschnitzeln » 29 december 2009, 16:30

Nyfikheten tog över och jag mailade. Fick tillbaka:

"Tack för ditt mejl med fråga om Historiska Världar. Anledningen till att vi så sällan uppdaterar Historiska världar är resursbrist. Det är förstås tråkigt att behöva konstatera det, men det är så att Historiska världar från början drevs som ett särskilt projekt som Historiska museet i samarbete med SVEROK sökte och fick externa pengar för. När de pengarna tog slut för några år sedan funderade man (det var lite före min tid som chef) på att lägga ned sajten helt och hållet, men man bestämde sig på gott och ont ändå för att fortsätta drifta sajten, men på sparlåga. Tyvärr kan jag inte lova att vi kommer att ha möjlighet att uppdatera sajten, men jag vet förstås att det finns ett stort dräktintresse som vi ska försöka ta tillvara på något sätt framöver. Bästa hälsningar Lars Amréus"
Ostschnitzeln

Inläggav Robert Öhlund » 30 december 2009, 11:49

Jag undrar om det skulle finnas mojlighet att soka pengar till sidan och projektet fran SVEROK igen?
Robert Öhlund

Inläggav Vix Hq » 30 december 2009, 18:59

Tja, inget är ju omöjligt, men med tanke på att HV utvecklats till ett mer renodlat reenactment-forum än det var i början så är frågan om SVEROK har nåt intresse av att sponsra ett projekt med så relativt lite fokus på spel. Och finns det ingen som har tid/lust/möjlighet/mandat att dra i det från SHMs sida kan det bli ännu knepigare. Men lycka till med att påverka "the powers that be"! [:)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Olov » 30 december 2009, 20:09

Och e.g vore det väl bra för forskningen att satsa lite kulor på historiskt återskapande. Många teorier om hur våra förfäder(och -mödrar för den delen) hade det är ju trots allt oprövade.
Olov

Inläggav Ingemar » 3 januari 2010, 00:48

Och.... kanske ....att folk på själva museèt kanske är intresserat av vad reenactare kan tillföra arkeologerna vad gäller praktisk arkeologi? sitter jag på en marknad och driver hansafat har man ständigt en eller annan arkeolog hängande över axlarna!!! Jag tycker om att de gör det men då kan de erkänna det.

Ingemar

www.ingruna.dinstudio.se
Ingemar

Återgå till Kläder och textila hantverk