Återanvändandet av ullfibrer.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Återanvändandet av ullfibrer.

Inläggav Anders Lindkvist » 22 december 2009, 09:04

Just nu läser jag den supertragiska "Saltlake och blodvälling
Berättelser från nybyggartiden i Lappmarken" av Lisa Johansson om en fruktansvärd tillvaro ute i ingenstans, ingen mat, kallt, barnmisshandel och allmänt hemskt, Dave Pelzer kan gå och duscha....[xx(]

Hur som helst, i denna bok berättas det mycket om hur man gjorde förr. Bland annat berättas det om att barnen sattes i arbete att klippa isär gamla ullplagg och repa upp bitarna. Trådarna kardades och det spanns ny tråd som sedan vävdes till nytt tyg. Jag tänkte höra om ni textilarkeologer (och andra smartbyxor för den delen...) har sett, läst eller undersökt om detta förfarande gjordes under medeltiden. Lisa Johansson skriver att det nya tyget skiftade i olika färger och det känns som det borde finnas textilfragment som visar dylikt förfarande. Rent hypotetiskt går det ju att säga att det är troligt eftersom folk var fattiga även på medeltiden (!).

Tänkte att det vore ändå kul att diskutera frågan, eftersom det gärna snackas om hur det skarvades och lagades under medeltiden.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Greven » 22 december 2009, 10:02

Jag är visserligen inte textilarkeolog (jag kan knappt trä en nål), men jag tycker att det låter troligt.
Inte kanske för att man var fattig, men för att man aldrig har slösat med resurserna så mycket som man gör idag. Jag har svårt att tänka mig att man slängde något om det gick att återvinna det. "Mitt" hantverk är smide och där reparerar man så länge det går och sedan smider man om föremålet till något annat.

Greven - som inte tillförde mer än ett medhållande
Greven

Inläggav Mary-Lou » 22 december 2009, 22:14

Tweed är just det- återanvändning av fibrer. Därav de färgade duttarna.
Fast när man började med vet jag inte...
Mary-Lou

Inläggav Anders Lindkvist » 23 december 2009, 10:16

Aha, där ser man! Ny info för mig, det låter som om tweed ursprungligen inte var snobbigt då. Kanske engelskt massproducerat tyg för den engelska arbetarklassen? Senare upptaget som ett allmänt accepterat tyg hos högre samhällsklasser, kanske på grund av den snygga effekten som duttarna gav eller?

Kan det vara så att man satsade på att färga om återanvända tyger, även om det vore det så skulle det synas en oregelbundenhet i väven och garnkvalitéten.

Inga mer funderingar?

www.kurage.wordpress.com
Anders Lindkvist

Inläggav Djingis Khan » 23 december 2009, 10:36

Fenomenet är känt från Dalarna, i Orsa kallades det <i>padur </i> (lump) som kärnades i en smörbytta med hett vatten för att separera fibrerna. Dessa spanns sedan till ny tråd som användes för väften.
Djingis Khan

Inläggav Anders Lindkvist » 23 december 2009, 10:56

Coolt, att göra det i en smörkärna är ännu coolare. Du har som vanligt grym koll på Orsa-området. Har du någon bok att rekommendera? Du har inte sett något plagg eller tygbit gjort på detta sätt?

www.kurage.wordpress.com
Anders Lindkvist

Inläggav Åsa vävare » 23 december 2009, 11:20

Det var vanligt långt fram i tiden. Tidans ullspinneri (numera Kampes spinneriprodukter) i Ullervad spann garn av "ull och napp" - shoddy kallades det. Man samlade in det här på resor runt trakten, ganska långt iväg. Man hade särskilda uppgjorda resor och folk lämnade in det de ville ha spunnit hos t.ex. lanthandlaren som då antecknade vad och hur mycket man lämnat in och vad man vill ha spunnet. Vid nästa resa lämnades garnet ut. Hur länge det pågick har jag glömt nu, det var längesedan jag skrev min 3-betygsuppsats i etnologi om deras löngodsresor och om spinneriet.

Ursäkta resan i framtiden - det var ju medeltiden det gällde.
Åsa vävare

Inläggav frostflickan » 25 december 2009, 23:19

En detalj: Några av de som jag har pratat med om återvunnen ull har påpekat att man inte spinner om bara den gamla ullen. Eftersom de återvunna fibrerna är korta spanns den tillsammans med ny ull. Alltför korta fibrer är ju svårt att spinna. Jag har ingen textkälla att referera till utan "bara" gamla lärare i materiallära. Hur länge det förekommit har jag nog däremot inte hört något om.
frostflickan

Inläggav Sofia » 28 februari 2010, 19:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Fenomenet är känt från Dalarna, i Orsa kallades det <i>padur </i> (lump) som kärnades i en smörbytta med hett vatten för att separera fibrerna. Dessa spanns sedan till ny tråd som användes för väften.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Är det verkligen möjligt att separera ullfibrer genom att bearbeta dem i hett vatten? Det borde ju snarare tova ihop sig totalt.
Kan det kanske ha varit en teknik som användes för att återanvända lin och andra bastfibrer?
Sofia

Inläggav frostflickan » 11 mars 2010, 22:39

Det är bara till att damma av smörkärnan och testa. Jag är nyfiken.

Epidermisfjällen öppnar sig vid värme, det lär väl ha något med saken att göra. Har man för mycket vatten och såpa när man tovar så glider fibrerna ju mer än de tovas...
frostflickan

Inläggav Per Runberg » 19 mars 2010, 08:26

Harry på Harrys arbetskläder (han som satt på hela restlagret av gammal militärvadmal) berättade att den gamla goda uniformsvadmalen var tillverkad av återanvänd ull. Det lär bl.a. ha varit försvarets gamla tröjor och strumpor som repades upp, kardades ut och blandades med ny ull. Förutom återvinning ska detta ha gett ett starkt tyg då alla svaga fibrer redan hade slitits ut. Harry hade något ord för sådan återanvänd ull men det kan jag tyvärr inte erinra mig.
/Per
Per Runberg

Inläggav Åsa vävare » 19 mars 2010, 08:41

Kan ordet vara "shoddy"?
Åsa vävare

Inläggav Mary-Lou » 25 mars 2010, 08:03

Jag var på Skansens klädkammare igår och då fick jag syn på garn de spunnit av återvunnen ull och fick det berättat för mig hur man gjorde "förr".
Klipp ylletyg i 5x5cm stora lappar och pillar sönder lappen med händerna (Skansen hade pillat sönder hemvävt och köpetyg).
Lägg fibrerna i en smörkärna och fyll på med varmt vatten. Kärna! Fibrerna delar sig och "återgår" till ull. Eftersom det inte är något basiskt i smörkärnan så filtar det inte ihop sig utan delar sig.
Låt torka.
Blanda i kardan med ny ull och spinn. Voilá! Garn!
Garnet på Skansen såg ut som tweedgarn.
Mary-Lou

Inläggav Anders Lindkvist » 26 mars 2010, 07:32

Fräsigt, men det känns som om fibrerna blir ganska korta eller?

www.kurage.wordpress.com
Anders Lindkvist

Inläggav Mary-Lou » 26 mars 2010, 08:49

Svar: ja. Dom blir ju lite kortare än vad de än gång var.
Garnet på Skansen skulle bli inslag till en grov filt. Det var rätt dåligt spunnit.
Mary-Lou

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk