fot till 1400-tals hosor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

fot till 1400-tals hosor

Inläggav Robert Öhlund » 1 januari 2010, 18:19

Ska snart borja med foten till mina 1400-tals hosor och har utgatt fran det monstret som anvants till landsknekten har pa historiska dar bendelen fortsatter ner over foten och fotbiten med tv spetar pa sidan viks upp mot vristen.

Monstret:
http://4.bp.blogspot.com/_9EG6MfRHzZY/R ... 500+-+1540).jpg

Det jag inte riktigt kan klura ut ar hur jag ska sy fast biten altsa med vilken typ av som.
Pa landsknekten kan man bara sen den lilla spetsen och inte hela foten men nar man kollar pa den ser det ut som att den ar fastsydd med en sanhar som:(alternativ B)

searchin1://[bgob]

verkar det vara en vettig losning, det innebar ju att hela fot delen viks upp mot overdelen av foten och sys fast overlappandes. Jag tror absolut det skulle funka men ar det "korrekt"?

Det andra alternativet ar ju att sy fast den med efterstygn pa smma satt som en kil i en kjortel tex men jag undrar om inte det skulle bli ratt knoligt samt att den latts skulle ga sonder just i den uppslitsade delen dar kilen kommer sitta.
Robert Öhlund

Återgå till Kläder och textila hantverk