om bränntest av olika fibrer...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

om bränntest av olika fibrer...

Inläggav Frkn.Neumüller » 4 januari 2010, 22:25

hej!
har just påbörjat ett större sidenbroderi som är tänkt till en pung.
eftersom försäljaren försäkrade mig om att garnet jag använder faktiskt VAR av siden så bränntestade jag det inte innan, dumt gjort av mig. nu tre dagar senare tänkte jag "attvafan" och jo visst, garnet brinner väldigt mycket(slocknar inta av sig självt alltså), fräser och luktar bekymrande likt brunnet papper.
nu har jag inte mina anteckningar från materialläran här men är det inte så at siden ska slockna av sig självt och lukta lite "animaliskt", nästan som ull men lite "äckligare"?
jag skulle gissa på att garnet är av viskos?

what say you, har jag blivit lurad?

mvh Kerstin
Frkn.Neumüller

Inläggav Eric Hejdström » 4 januari 2010, 23:03

Viskos är ju växtfiber, så om det luktar lite som bränt papper är det ju kanske inte helt långsökt...
Eric Hejdström

Inläggav månbarn » 4 januari 2010, 23:12

Enligt närmaste vävbok ska siden slockna, lukta bränt hår och bilda klumpliknande aska medan viskos brinner upp och luktar papper.
månbarn

Inläggav saylo » 5 januari 2010, 00:29

Jag hittade en bild med ett litet flödesschema för bränntest.
Det du beskriver låter lite som viskos/rayon.

Bild
saylo

Inläggav Frkn.Neumüller » 5 januari 2010, 01:17

tusen tack saylo! den ska jag absolut spara!
jag fick bränna litelite på mors sidensjalsfrans och konstaterade att det luktade lite som bränt kött och hår. kontaktar återförsäljaren imorgon...
Frkn.Neumüller

Inläggav Vix Hq » 5 januari 2010, 08:19

Förmodligen har du råkat ut för det som är alltför vanligt när man köper broderigarn - viskos kallades ju länge för konstsilke...och ersatte i stor utsträckning det dyra silket i broderier på 40-talet och framåt. Idag <i>får</i> viskos inte ens kallas konstsilke i handeln - orden silke och siden ska bara användas om garn/tyg som är av just riktigt silke. Tyvärr är det många handlare som inte riktigt fattat detta...

De gånger jag har försökt köpa silke i broderiaffärer har de alltid slängt fram viskosen och sett väldigt förvånade ut när jag sagt att jag vill ha riktigt silke inte viskos. En gång fick jag frågan "Vad är skillnaden?"!!! På [url="http://www.canvasshop.se/"]Canvas[/url] i Göteborg säljer de däremot äkta filamentsilke - och det kostar därefter. Annars har jag hört mycket gott om [url="http://www.devereyarns.co.uk/"]DeVere[/url] i England när det gäller att köpa silke för broderi och vävning.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Mary-Lou » 6 januari 2010, 20:30

Tag garnet, dela det så du får "lagom mycket". Sträck det mellan fingrarna och slicka på garnet.
Är det silke så händer inget- viscose/konstsilke brister vid väta.
Mary-Lou

Inläggav Frkn.Neumüller » 6 januari 2010, 23:22

har pratat med återförsäljaren nu, det hade blivit ett leveransfel.
ordningen återställd, i broderikorgen råder åter frid und fröjd!
tack för hjälpen, allihopa!
Frkn.Neumüller

Återgå till Kläder och textila hantverk