Rusisk rock, Handelsgillet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Rusisk rock, Handelsgillet

Inläggav Viktor » 11 februari 2010, 09:00

Är det någon här som har sytt en rock efter Handelsgillets mönster till:

PV4 Rusisk rock, magyarisk (ungersk) skärning.

http://www.handelsgillet.se/monster.htm#vikingatid

Om det är det, vad tyckte ni om mönstret och har ni kanske lust att visa någon bild på resultatet?
Funderar på att köpa och sy efter det.

Mvh Viktor
Viktor

Inläggav Vendel » 11 februari 2010, 14:35

Vi har en kille i vår förening som sytt en sådan, den är både trevlig och snygg. Att ett plagg av det snittet användes av nordbor får dock anses vara högst spekulativt. Det står trots allt "rusisk rock <i>tartarisk</i> skärning".

Om man vill ha en kaftan är det bättre att basera den på fynd från Hedeby. Använd med andra ord hellre historiskas eget mönster.

/Vänligen,

/Ville (även han med spekulativ rock)
Vendel

Inläggav Viktor » 11 februari 2010, 16:16

Jag syftade på PV4 Rusisk rock, magyarisk (ungersk) skärning. Mönstret längst upp till höger.
inte PV6 Rusisk rock, tatarisk skärning.
Vet i och för sig inte om det gör någon skillnad.

/Viktor
Viktor

Inläggav Vendel » 11 februari 2010, 16:52

Oj, sorry!

Nåja, jag har en rock av den typen och trivs väldigt bra med den. Min rock är visserligen gjord efter Peter Beatsons mönster (http://www.miklagard.nvg.org.au/costume ... s_main.htm) men mönstren är ganska lika. Modellen får även den anses vara tämligen spekulativ. Om du trots allt väljer att sy rocken så se till att fodra den annars blir fallet inte snyggt alls.
Vendel

Inläggav Viktor » 11 februari 2010, 21:34

Ingen fara :)
Aha, det är just Peter Beatsons rock som jag fastnat för. Men jag tänkte att det skulle vara skönt att köpa ett mönster från handelsgillet.
Vad fodrade du med?
Du har inte lust att lägga upp en bild på din rock?
Viktor

Inläggav Mjödbjörn » 11 februari 2010, 21:44

jag har också en kaftan efter Peters mönster. I ylle med sidenfoder [:D]
Mjödbjörn

Inläggav Vendel » 11 februari 2010, 22:11

Vendel

Inläggav Viktor » 12 februari 2010, 21:17

Jo den känner jag igen. Stilig!
Tackar för tips.

/Viktor
Viktor

Inläggav Tom Johannesson » 13 februari 2010, 13:48

Hej Viktor
Har också en, måhända lite mer fantasifullt utsmyckad i ett senare läge men jag vill ändå påstå att det är ett bekvämt plagg att bära. Behovet av att använda ett mönster för att göra den är jag i efterhand lite skeptisk till (eftersom den i HG-fallet enbart består av raka stycken och kilar, såsom en vanlig kjortel men med skillnaden av en krage + öppning framtill) men vi måste ju alla börja någonstans. Annars är Beatons grundläggande och bra.
Tom Johannesson

Inläggav Viktor » 15 februari 2010, 12:38

Tom,
Jag känner mig lugnare om jag har ett mönster att snegla på. Sen kan man ju ändra och anpassa som man vill.
Om du använde Beatsons mönster, var det inte svårt med kragen? Är inte så van vid att sy.

/Viktor
Viktor

Inläggav Tom Johannesson » 15 februari 2010, 14:00

Använde handelsgillets (som jag inte minns om den har med kragen) och upplevde att det förvisso är lite knepigt med en krage men inte värre än att det går att göra en med lite trixande.
Får se om jag inte kan fota den någon dag för att visa resultatet.
Tom Johannesson

Inläggav Viktor » 15 februari 2010, 16:28

Visa gärna ett foto. är din också fodrad, med vadå i så fall?

/Viktor
Viktor

Inläggav Tom Johannesson » 15 februari 2010, 17:49

Nej, min har ännu förblivit ofodrad av lite olika anledningar.
men vi kanske ska ta detta via mejl snarare än här på forumstråden.
Tom Johannesson

Inläggav Vendel » 15 februari 2010, 17:51

Det går ju att fodra rocken med ett tunnare ylle men det bästa är nog att fodra med linne. Det finns mig veterligen inget som talar för foder av andra slag.
Vendel

Inläggav Mjödbjörn » 15 februari 2010, 19:24

Håller inte riktigt med Ville. Om man läser Beatsons artikel om sin kaftan skriver han först generellt.
<i>"The costume was based almost entirely on archaeological finds from Scandinavia and 'Varangian' settlements in Russia. All seams were hand sewn, the types of seams used are those known from surviving Viking Age garments and fragments (Fentz 1987a; Hägg 1974; Hald 1980; Walton 1989). Fabrics and threads of natural fibre (silk, wool or linen) were chosen to match the archaeological finds as best <i>as </i> possible.</i> " Alltså även silke."
Och sen specifikt om kaftanen:
"<i>Reconstruction: The basic material of the kaftan was usually wool of various weaves, including twills (Hägg 1986). Viking Age woolen fabrics were usually worsted, ie. the fabric was not fulled (a process similar to felting) and the nap was not raised, giving a smooth appearance with a visible weave. The fabric used in the reconstruction was a hand-woven worsted 2x2 twill, dyed with natural vegetable dyes (Lewis tweed). The female version of the kaftan was probably lined, with linen or silk, though no such information is available for the male garment (Hägg 1983). Therefore, a lining of low grade silk tabby was included."</i>
Och det var därför som jag valde silkefoder, eftersom det är min "gåbortskaftan"
Om man sen läser till på slutet så hänvisar han till ytterligare en kaftan, från Moschevaja Balka. Den är gjord av silke med foder av gråverk. Ett drömprojekt, men som nog aldrig blir av, inte minst för att jag inte vet hur jag ska få tag i gråverk i tillräcklig mängd.
Men drömma kan man ju alltid [:)]
Mjödbjörn

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk