Underkläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Matti » 11 maj 2011, 17:44

Det var den jag också tänkte på, bra att du hittade den Peter!

Annat som man för övrigt kan torka sig med efter toalettbesöket är vitmossa och andra mjuka mossor. De har extremt bra uppsugningsförmåga och när man använder dom i fält, vid Ad Hoc skitningar åt säga, är de också fuktiga så de tvättar bra.
Min morfar brukade för övrigt gå ut i skogen och skita ibland så han kunde torka sig med mossa. Det var bättre så!

Mossa användes också på sår och i barnblöjor, så det borde fungerat ypperligt i andra sammanhang.
Matti

Inläggav Peter » 12 maj 2011, 07:14

Och just det - bilden visar hur albigenser drivs ut ur Calais.
Peter

Inläggav Nina Sjöberg » 23 maj 2011, 12:13

Birgitta säger i en uppenbarelse (V rev. 8.16) att syndaren ska kastas bort som ett dödfött foster eller en menstruationsduk.
Nina Sjöberg

Inläggav Matti » 23 maj 2011, 13:58

Aha... ännu en hint till skydd för menstruation.
Matti

Inläggav Karin » 27 maj 2011, 15:42

Menstruationsduk... Intressant!
Karin

Inläggav Rebecca Mörk » 29 maj 2011, 12:44

Som svar på Alexandras fråga: jag använder en modell som ser ut som ett par shorts i linne. Den består av två likadana ben med c-formade urtag på båda sidorna för bekvämlighet i grenen. Jag rekommenderar att sy en modell med lite ben för att undvika soldatbränna.

Som mensskydd har jag en idé om att ett rektangulärt tygstycke som knyts fast på höften. Det blir nämligen gott om absorberande tyg på rätt ställe och lätt att tvätta då det inte har några sömmar. Kom dock på idén nyligen så jag har inte hunnit prova ännu.
Rebecca Mörk

Inläggav karlfredrik » 5 juni 2011, 15:33

Jag tycker det ser ut som kvinnan längst till vänster på bilden endast har ett tygstycke och hon i mitten ingenting. Männen har något som liknar moderna kalsonger.
Har kvinnan till vänster likväl damtrosor?
Är det för övrigt några kvinnor som bär autentiska underkläder från medeltid eller tidigare på reenactment? Jag vet att män på middeladercentret i Danmark har det.
karlfredrik

Inläggav Vix Hq » 6 juni 2011, 12:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by karlfredrik</i>
Är det för övrigt några kvinnor som bär autentiska underkläder från medeltid eller tidigare på reenactment?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag gör det, efter bästa förmåga och den för tillfället mest troliga informationen: linnesärk, inget mer.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Fiskinfluensan » 17 juni 2011, 14:04

Samma här. Det hade varit roligt att experimentera med historiska menslösningar, men alas är det inte möjligt.

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Lena » 19 juni 2011, 21:53

Det finns en referens till användandet av trasor vid menstruation från 1400-talets Spanien. Det är boken Spill / Espill (spegeln), skriven ca 1460 av Jaume Roig. Boken jämför kritiskt en mängd kvinnor med idealet, Jungfru Maria, och i kapitel 1 (äktenskapet med jungfrun*) står det att (ungefärlig översättning:) när hennes mens kom så använde hon en trasa med Gud vet vilken lukt och färg. Hon slängde trasan i hörn eller under lådor eller i halmen.

För de som kan medeltidskatalanska är originalet: Quant li venia son ordinari: sens pus penshari, came e cuxes, les calces fluxes, tot se n'omplia; draps si s metia, ab tal olor, e tal color com Déu de sab, lançaval drap per los racons, davall caxons, entre la palla. (rad 2384-2397 totalt, rad 427-441 i bok 1)

*: Inte Maria, alltså, utan en mera världslig tjej.
Lena

Inläggav Vix Hq » 21 juli 2011, 11:56

Ytterligare en liten artikel om 1400-tals-BHarna från Österrike. <b>Med bilder</b>!

http://www.uibk.ac.at/zentrum-alte-kult ... df#page=64

/Vix.
Vix Hq

Inläggav fiaLi » 27 januari 2012, 23:46

tar upp tråden igen, då eftersom barnafödseln skedde inte alltför långt tillbaka... känsliga läsare varnas!
även om fint folk, borgare adel kungligheter, kunde vara sängliggande en tid efter barnsbörd tror jag inte att bondeklassen unnade sig den lyxen och då har det ju vissa följder. alla ni som fått barn förstår säkert vad jag syftar på. avslagen kan ju pågå en tid och är inte riktigt detsamma som vanlig blödning. man MÅSTE ha nåt som samlar in. det håller ju på ett bra tag dessutom. jahapp, det vart ju väldigt privat, det här... men jag varnade er!

sen var jag på en utställning på Nkpg stadsmuseum där man i ett tillbakablickande sammanhang berörde just menstruation. där beskriver en kvinna (arbetarklass) att hon inte fick veta nånting ens av sin egen mor, utan en kamrat upplyste henne. som skydd tillverkade hon själv virkade/stickade bindor och lade dem bara i smyg till sin mamma som kunde tvätta dem. det här är bara hundra år sen, men jag känner ändå att det styrker mig i min teori att det varit så tabu/hemligt att det knappt pratats om, än mindre dokumenterats av samtiden eller så att det går att belägga med fynd.
pusslandet fortsätter!

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav Peter » 19 juli 2012, 06:54

Peter

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk