tabard - material och årtal?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

tabard - material och årtal?

Inläggav susanna » 15 mars 2010, 10:03

Hej!

Jag har fått ett beställningsuppdrag från en krigisk ung man, som vill ha en tabard och lite till inför nästa års medeltidsvecka (så jag har gooooott om tid). Han skickade denna länk till mig: http://www.theknightshop.co.uk/catalog/ ... 100872.jpg

Jag undrar om denna dräkt är en historisk rekonstruktion, eller om de bara har satt ihop något som ser snyggt ut och påminner om medeltiden? Om den inte är HK, vilka ändringar skulle behöva göras (han har pratat om tyska ordensriddare)? Om den är HK, vilken tid rör det sig då om?

Eftersom han inte är något medeltidsfreak annars, tänker jag bara göra en fin fasad och låta honom få enkla linneunderkläder, läckra hosor (färgtips? eftersom han inte vill ha ringbrynjehosor), tabard och mantel. Ringbrynja och skärp ska han fixa själv. Vad tror ni? Är det något annat som är viktigt bara för första intrycket?

Och så undrar jag vilket material tygmärket är i, samt med vilken sorts stygn man fäster det vid plagget? Som jag har förstått det är tabarden av relativt tunnt ylle? Är detta rätt, i så fall, ska manteln vara av tjockare ylle? Och vilken sort: vadmal, kypert (knappast kläde, va?) eller något helt annat?

/Susanna, som är mer van vid fredliga dräkter
susanna

Inläggav Theo » 15 mars 2010, 11:18

Jag är inte expert på ordensdräkter men spontant tycker jag snittet på vapenrocken och manteln ser skapligt autentiskt ut för sisådär 1250-1325 (hjälmen tyder på ca 1300 eller lite senare, men byter man ut den mot en mer fyrkantig/platt tunnhjälm kan resten av dräkten passa in under hela 1200-talet).

Ska man vara petnoga är det inte en tabard riddaren bär (en "riktig" tabard är öppen i sidorna, t ex sådana som man ser härolder bära på senmedeltida bilder) utan en surcot. På svenska kan man kanske tala om en vapenrock eller vapenskjorta.

Den här länken visar hyfsat tydligt hur en surcot av högmedeltida modell ser ut och är konstruerad: http://liebaart.org/gypoen_e.htm

Det finns dock folk som reenactar Tyska Orden här och som nog har bättre koll än jag.
Theo

Inläggav susanna » 15 mars 2010, 13:50

Aha, jag tänkte att den var öppen både fram, bak och i sidorna, men hophållen med hjälp av skärpet. Så det är alltså en surcot? Kul att lära sig nytt! =)
susanna

Inläggav MatsNorlund » 15 mars 2010, 19:31

"Ett annat ytterplagg som nämns i testamenten från hela perioden är tabarden. Vanligen avses med tabard ett överplagg för militärt och ceremoniellt bruk, vilket användes under perioden 1200-1500 och hade fritt hängande fram och bakstycke och korta ving-formade ärmar. Denna tabard bars huvudsakligen vid tornerspel. Plagget omnämns också som en ridrock, och det är i denna form den förekommer i svenska testamenten. Här nämns 19 tabarder, alla mansplagg, även om det i ett fall är en kvinna som får ärva en mans tabard. I hälften av fallen är tabarden fodrad och de färger som nämns är blått, rött och brunt."

Ovan taget från http://nylose.nordrike.org/Artiklar/du_kan_inte.html
MatsNorlund

Inläggav susanna » 16 mars 2010, 10:17

Tack för er hjälpsamhet!Hm. Jag förmodar att det är en vapenrock han är ute efter. Några vingformade ärmar ska det i alla fall inte vara. =P

http://hem.passagen.se/mrblues/tabarder.htm Killarna på första fotot (med röda kors) har den sorts kläder han hade tänkt sig när han gav mig uppdraget. När han sedan såg den illustrerade herrn med malteserkorset blev han sugen på lite flashigare kläder och hittade sedan bilden som jag visade i första inlägget. Så vet ni ungefär hur han tänker.

Vad ska det vara för material egentligen?
susanna

Inläggav Mary-Lou » 16 mars 2010, 15:09

Jag hade valt att sy i ylle. Det låter rätt varmt, men är inte så varmt om man väljer nåt annat än tjockaste vadmalen.
// Maria
Mary-Lou

Inläggav Anders Lindkvist » 17 mars 2010, 09:56

Jag håller med Maria där, det finns trots allt yllen idag på marknaden som är nästan lika tunna som linne, i stort sätt vilken färg som helst.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Johan Käll » 17 mars 2010, 13:44

Ylle. Ser bättre ut, och ger ett bättre fall.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav susanna » 17 mars 2010, 19:58

Ylle är bra! =) Men tygmärket, ska det också vara i ylle, eller i något annat tyg? Jag har läst någonstans att det var svårt att färga ylle svart fram till 1300-talet(?), så jag funderar på om det skulle vara av siden, men det känns väldigt påkostat för ett plagg som ska brukas i krig...
susanna

Inläggav Mary-Lou » 17 mars 2010, 22:16

Det gick att färga. Men det var antagligen ganska dyrt. Välj svart ylle till korset
Mary-Lou

Inläggav susanna » 18 mars 2010, 08:52

Ok. Tack alla!
susanna

Återgå till Kläder och textila hantverk