Masteroppgave om Skjoldehamnfunnet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Masteroppgave om Skjoldehamnfunnet

Inläggav Haluarðr » 18 mars 2010, 16:16

Min masteroppgave om Skjoldehamnfunnet er nå tilgjengelig på siden:
http://www.lofotr.no/Rapporter_645.html

I tillegg til masteroppgaven ligger det her en rapport om hår- og læranalyse fra funnet og en artikkel som tar for seg etnisitet, kjønn og sosial status. Den er absolutt nødvendig lesning for alle som vil bruke Skjoldehamndrakten i reenactersammenheng.

Etter min mening kan draktens snitt uten problemer brukes av norrøne reenactere, men jeg mener at man skal være ytterst forsiktig med å kopiere dekoren (som har sterke bånd til samisk dekor).

Dan Halvard Løvlid
Haluarðr

Inläggav Olof den gladlynte » 18 mars 2010, 17:42

Oj vad spännande! Tack för det!
Olof den gladlynte

Inläggav Vendel » 19 mars 2010, 00:25

Mycket intressant och spännande läsning.

Dräkten verkar som det ser ut ha stora likheter med den samiska. Med tanke på det rika kulturella utbytet nordmän och samer känns det helt naturligt att en viss kulturell korsbefruktning skett. Man frågar sig hur mycket av den vikingatida klädedräkten som satt spår i det samiska dräktskicket?

/Ville
Vendel

Inläggav Haluarðr » 19 mars 2010, 01:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Man frågar sig hur mycket av den vikingatida klädedräkten som satt spår i det samiska dräktskicket?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Og omvendt. En skulle tro at den norrøne befolkningen tok lære av samenes vinterutrustning som sikkert var like effektiv da som nå. Jeg vil innbille meg at vikingene også hadde noe ala pesken, og muligens også spesielle vintersko. Desverre har man enda ikke funnet en viking i fullt vinterutstyr, men kanskje vil det dukke opp en norsk ismann nå når breene våre smelter.
Haluarðr

Inläggav Mjödbjörn » 19 mars 2010, 12:11

mycket intressant .
Jobbar du på Lofotr ? Jag har varit där och jag tycker det mycket fint
Mjödbjörn

Inläggav Haluarðr » 19 mars 2010, 12:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mjödbjörn</i>

mycket intressant .
Jobbar du på Lofotr ? Jag har varit där och jag tycker det mycket fint
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nei, har bare jobbet der de to siste somrene som håndverker.
Haluarðr

Inläggav Haluarðr » 19 mars 2010, 17:49

Jeg forventer å se økt bruk av Skjoldehamnsokker i reenactermiljøet fra nå. Nålebindingssokker er vel nærmest enerådende.
Haluarðr

Inläggav Matti » 19 mars 2010, 18:15

Det är också mycket intressant att konstatera att band gjorda på bandgrind kan föras så långt bak i tiden. Me like!
Matti

Återgå till Kläder och textila hantverk