Vinter och kallt - ytterplagg?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vinter och kallt - ytterplagg?

Inläggav mkm » 28 november 2003, 18:08

Tycker det är svårt att hitta bra bilder på olika former av ytterplagg. Finns det exempel på hur man har hållit sig varm under vintern även i polara trakter? Hur använde man päls? Som foder i klänningar eller fodrade mantlar? Vände man någonsin pälsen utåt (=inte lika varm...). Vet inte hur många lager med ylle jag skulle behöva för att inte frysa när det är 30 grader kallt ute.
Tjusiga klänningar för inomhusbruk hittar jag överallt - men jag fryser utomhus! [:)]
mkm

Inläggav Eva Andersson » 28 november 2003, 21:41

Man hade både pälsfodrade kläder och pälsar, även om det förra verkar vara vanligare.
Var bor du egentligen förresten, där det är 30 grader kallt regelbundet?

Vanligen tog man på sig ett lager till och ett till... och hängde inte omkring utomhus utan att röra på sig i 30 gradig kyla.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 28 november 2003, 22:11

Hos oss uppe i Schwärje blir det -30 ibland. Men då är man fasen inte ute i onödan, och måste man ut så arbetar man sig schwett. Banne mig! :)

Men allvarligt: när det gäller polartrakter är väl det vettigaste att kolla upp hur polära naturfolk (samer, sibiriska folk osv) skyddat sig mot kyla? Betänk att norra Sverige inte blev svenskt förrän rätt sent, och vad som gäller för europeisk högmedeltid inte nödvändigtvis är relevant uppe hos oss.
Sara Lundström

Inläggav Sternschild » 29 november 2003, 02:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Betänk att norra Sverige inte blev svenskt förrän rätt sent, och vad som gäller för europeisk högmedeltid inte nödvändigtvis är relevant uppe hos oss.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vadå inte svenskt och var är norra Sverige. De Ångermanländska stenkyrkorna och de vikingatida gravfälten säger åtminstomne att det fanns en inte så liten befolkning med stark anknytning till sydligare delar av Sverige. Men helt troligt var dem kanske mer praktiskt än trendigt klädda under en del av året.

Vilken tids kläder är det du är nyfiken på? Behövs faktiskt inte så många lager ylle om man inte ska stå blick stilla i vinterkylan. Har man dessutom päls mellan några av lagren är det nästan så att det blir väl varmt detta även för en frusen typ som mig. Men glöm inte pälsmössa o tex. struthätta respektive skor av lämplig sort annars läcker värmen från en snabbt.
Sternschild

Inläggav Angus Maciomhair » 29 november 2003, 03:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

respektive skor av lämplig sort annars läcker värmen från en snabbt.
Just skorna är nog en väldigt stor bov i dramat.
Själv tillhör jag den sortens människor som har pingvingener alt. mycket brunt fett men ska jag knata runt i skinnskor av historiskt snitt, eller moderna med för den delen, en längre tid utan att frysa om fötterna, då vill det till att jag byltar på mig om fossingarna. Ett par nålbundna sockar vore nog ett bra komplement.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Martina » 29 november 2003, 11:02

Tittar man på medeltida fynd av sockor är de oftast just ankelhöga; min fröken på Bäckedal menar att de snarare än sockor faktiskt är ett slags skofoder. Jag håller det för väldigt rimligt. Dessutom har man använt hö och ull i skorna för att hålla sig varm. Hur länge man haft skotälingar (en slags sulor) av tagel vet jag inte, men även de bidrar till att hålla foten varm genom ett skyddande luftlager mellan skon och foten.
Patinor är ju också alltid bra, de isolerar mot markkylan och håller en torr.

Annars tycker jag att man mest fryser om axlarna, så skall man gestalta en period som använder sig av struthättor så är detta ett mycket bra alternativ. Dok värmer också mer än man kan tro.

/Martina
Martina

Inläggav Sternschild » 29 november 2003, 13:53

I riktigt kalla klimat utan risk för fukt o vatten fungerar filtade ullkängor bra ytterst. Jag har inga belägg för det men fotlappar skulle kunna vara ett behagligt innersta lager som även räddar skohöet lite längre.
Sternschild

Inläggav Raymund » 29 november 2003, 16:36

Bockstensmannen hade ju fotlappar (gjorda av uttjänta kläder) i sina skor.

/R
Raymund

Inläggav Martina » 29 november 2003, 17:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

I riktigt kalla klimat utan risk för fukt o vatten fungerar filtade ullkängor bra ytterst. Jag har inga belägg för det men fotlappar skulle kunna vara ett behagligt innersta lager som även räddar skohöet lite längre.

Jag har letat efter belägg för tovade skor men inte funnit några för Skandinavien/Västeuropa. Det verkar som om idealet är den nätta foten.
Någon som vet något annat?

/Martina
Martina

Inläggav mkm » 29 november 2003, 18:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Man hade både pälsfodrade kläder och pälsar, även om det förra verkar vara vanligare.
Var bor du egentligen förresten, där det är 30 grader kallt regelbundet?

Bor i Västerbotten och i vintras hade vi 20-25 grader här i två månader förra vintern, även om det är ovanligt. Just den dagen som det var evenemang före jul var det -14 grader och snålblåst - behöver jag säga att det var kallt???? Sedan är jag dessutom av naturen extremt frusen och tycker det är urkallt även vid -10 grader. Går tillvardags alltid klädd i täckbyxor och fleece-fodrad jacka vintertid. Med stickad ylletröja under....

Funderade på någon form av pälsfodrad klänning, som jag gärna skulle vilja ha lite mer handfasta tips till. Läste om att man dunfodrat klänningar på Grönland, men det kändes lite övermaga att göra...

Jag är alltså allvarlig: Jag vill ha något varm att ha på mig så att inte vädret ska hindra mig att vara ute på marknader etc.

Visst kan jag spontant göra en pälsfodrad klänning, men ville gärna ha lite mer historisk inspiration.... Gärna utifrån bilder. Skorna räknar jag med att de inte syns under klänningen....

--Maria
mkm

Inläggav Sara Lundström » 29 november 2003, 18:41

Vadå inte svenskt och var är norra Sverige. De Ångermanländska stenkyrkorna och de vikingatida gravfälten säger åtminstomne att det fanns en inte så liten befolkning med stark anknytning till sydligare delar av Sverige. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, men stenkyrkorna byggdes väl inte förrän under 1300-1400-talen, vad jag förstått? Och Ångermanland är väl inget polärt område! Jag syftade på övre Norrland, d v s Norrbotten och Lappland. (Och Västerbotten om man ska vara lite storsint, och det ska man ju.) Detta område kolonialiserades ju inte av Sverige förrän under högmedeltiden. Min barndoms kyrka (Öjebyn utanför Piteå) är från 1400-talet och en av tre medeltidskyrkor i Norrbotten. Det är inte så mycket, lixom.

Jag har själv försökt hitta böcker och artiklar om nordligaste Sverige under medeltiden, främst Västebotten eftersom det är här jag bor) men inte lyckats så nämnvärt. Finns det någon som har tips?
Sara Lundström

Inläggav Sara Lundström » 29 november 2003, 18:46

mkm: Lager på lager är alltid bra. Jag har tittat på etnologiskt material från 17/1800-tal angående allmogekvinnors vinterklädsel samt samisk dräkt och fabulerar utifrån det. När jag vinterlajvar brukar jag ha mellanklänning i linne (ska sy en i ylle "snart"), överklänning i ylle, knälång kjortel, mantel och struthätta. Därtill schal, tumvantar och pälshuva. Ordentligt med fotlappar skulle jag gärna ha i skorna om de inte vore så förgjordat trånga (har inte gått ut dem än) så jag kompromissar med moderna kängor (syns inte, finns inte, ya know). Ordentliga strumpor är ett måste.
Sara Lundström

Inläggav Martina » 30 november 2003, 10:48

Vilken tidsperiod är det du tänker gestalta?
Martina

Inläggav Martina » 30 november 2003, 11:09

T.ex. här så finns två pälsfodrade klänningar från slutet av fjortonhundratalet. http://gallery.euroweb.hu/html/m/master/life/birth_m.html
Martina

Inläggav Sternschild » 30 november 2003, 17:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Jo, men stenkyrkorna byggdes väl inte förrän under 1300-1400-talen, vad jag förstått? Och Ångermanland är väl inget polärt område! Jag syftade på övre Norrland, d v s Norrbotten och Lappland. Detta område kolonialiserades ju inte av Sverige förrän under högmedeltiden.
Många av de ångermanländska kyrkorna är 11-1200tals byggen. 1250 var Ångermanland en fast kyrklig provins som prepositura under Uppsala ärkestift. Polärt eller inte så var Norrland inte tomt på folk med sydlig anknytning. Däremot hade man en ekonomisk bas tillräcklig för att byta trä mot stenkyrkor även i nordnorrländska träbyggarlanden under 1400tal.

Dåligt med literatur. Forskningen på den svenska medeltiden i norrland har inte varit speciellt uppmuntrad under ett antal år. Fastän det inte saknas spännande objekt. Klosterholmen i Bureå eller Kyrkhamnen i Umeå bla. eller alla de namn efter kusten som syftar på kloster o munkar tex i ditt Piteå. Handelsvägar m.m.m.

Detta har väldigt lite att göra med med kläder för kallt klimat, tyvär finns det inte material för en egen tråd fn.
Sternschild

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk