Regnrusk

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Regnrusk

Inläggav Alexandra » 29 november 2003, 17:13

Hej!
Sitter här och funderar på om man ska ge sig på att impregnera manteln med något. Det är ju alltid bra att vara förberedd,i händelse av regn menar jag [:D] min fråga går nu ut på vad man kan tänkas impregnera med. Man får väll anta att de redan på den tiden hade koll på olika ämnen som höll vätan ur kläderna. Fettet i ullen (om man hade yllemantel) borde väll tvättats bort i tillverkningen, eller? [8)] Nån som har koll?
Alexandra

Inläggav Angus Maciomhair » 29 november 2003, 17:23

Hur det var på "den tiden då det begav sig" har jag ingen aning om men min yllemantel har inget som helst problem med regn, vattnet pärlar sig och rinner av så impregnering har jag glatt slagit ur hågen. Jag skulle gissa på att de temperaturer man använder sig av vid tillverkningen spelar en stor roll, ju lägre temperatur desto bättre slutresultat gällande halten bevarat fett.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Martina » 29 november 2003, 17:54

Lanolin, ullfett, går att köpa på apotek eller från ställen som säljer ullblöjor. Om en yllemantel efter tvätt börjar ta åt sig vatten så går det att återinfetta den.

/Martina
Martina

Inläggav Sara Lundström » 29 november 2003, 18:29

Det enda jag vet om regnskydd modell Ä är att man (i alla fall under 1800-talet) gjorde en sorts stor kapuchong av bark, som användes av folk som var tvungna att vara ute i alla väder, t ex herdar. I övrigt har jag fått intrycket att man bet ihop och stod ut. Som med så mycket annat...
Sara Lundström

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 30 november 2003, 22:04

Ordentligt valkad vadmal håller tätt för regn förvånansvärt länge. Annars är problemet med ylle att när det väl blir vått, så blir det TUNGT. Dock har det ju den fantastiska egenskapen att det fortfarande värmer i vått tillstånd, vilket annars är en av de främsta anledningarna till att man vill hålla sig torr, dvs varm. Har man yllekläder så är det mest obehaget med tunga, våta, ylledoftande kläder som man behöver stå ut med. Och folk stod som Sara sade ut med en hel del förr i tiden, och levde under villkor som vi idag har svårt att föreställa oss -- och obehag från våta kläder var nog inte det värsta...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Martina » 6 december 2003, 16:47

Läste precis om Bockstensmannens mantel. Varpen var spunnen av fårets glatta täckhår, medan inslaget var av den mjuka bottenullen. Manteln är vävd i treskaftskypert som gör att täckhåren hamnar på en sida och bottenullen på en annan = Manteln slår ifrån sig regn men är ändå mjuk och skön på insidan utan att man för den skull behöver fodra den!

/Martina
Martina

Inläggav Ny Björn » 7 december 2003, 07:02

Japp - det är inte helt ovanligt - har för mig att det även förekommer i Hedeby-materialet.

/N B
Ny Björn

Inläggav Alexandra » 7 december 2003, 15:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Läste precis om Bockstensmannens mantel. Varpen var spunnen av fårets glatta täckhår, medan inslaget var av den mjuka bottenullen. Manteln är vävd i treskaftskypert som gör att täckhåren hamnar på en sida och bottenullen på en annan = Manteln slår ifrån sig regn men är ändå mjuk och skön på insidan utan att man för den skull behöver fodra den!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan dock vara lite svårt att få tag på ylle vävt på det sättet [8)]

Visste faktiskt inte att ylle fortfarande höll värmen när det blev blött. Har liksom bara antagit att det blev kallt och sunkigt som allt annat [:I]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Och folk stod som Sara sade ut med en hel del förr i tiden, och levde under villkor som vi idag har svårt att föreställa oss -- och obehag från våta kläder var nog inte det värsta...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast man kan väll anta att de gjorde sitt bästa för att hålla sig torra, jag menar de hade väll lika lätt (om inte lättare) för att bli sjuka då som vi har nu och dåtidens mediciner var väll inte de bästa...
Alexandra

Inläggav Hamnede » 25 juni 2008, 20:18

Är det någon som har erfarenhet av impregnering av linne? Jag har sytt ett pilbågsfodral i tätvävd linne men skulle gärna göra det ännu mer fuktsäkert om möjligt.

Jag funderade lite över möjligheten att man behövde impregnera linne under medeltiden, vad det gäller kläder kan det väl inte direkt funnits nån orsak? Däremot säckar för förvaring av torra matvaror och liknande, vad tror ni om att man försökte göra dem fuktsäkra? Eller såg man helt enkelt till att förvara dem så bra som möjligt och levde med det ifall det inte lyckades?
Hamnede

Inläggav Johanna Kindberg » 26 juni 2008, 13:30

Jag har bott torrskodd en vecka i ett linnetält och jag antar att en hel del segel görs i impregnerat linne men tyvärr vet jag inte vad man använde som impregneringsmedel. Så visst går det att få linne vattentätt!

Säckar till matvaror m.m. var nog oftast gjorda av hampa eller tätt vävt linne. Knepet att hålla det torrt är nog att använda krukor och tunnor, inte säckar.
Johanna Kindberg

Inläggav Edvin » 26 juni 2008, 13:40

Linne går ju både att tjärbestryka och vaxa med gott resultat.
Edvin

Inläggav Runristaren » 26 juni 2008, 18:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alexandra</i>

Hej!
Sitter här och funderar på om man ska ge sig på att impregnera manteln med något. Det är ju alltid bra att vara förberedd,i händelse av regn menar jag [:D] min fråga går nu ut på vad man kan tänkas impregnera med. Man får väll anta att de redan på den tiden hade koll på olika ämnen som höll vätan ur kläderna. Fettet i ullen (om man hade yllemantel) borde väll tvättats bort i tillverkningen, eller? [8)] Nån som har koll?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lanolin ska tydligen även finnas på spray/pumpflaska för jag håller på att du återfettar den.

Enligt "regelboken för ullkläder" ska de inte tvättas, utan bara hängas ut å vädra för att inte det naturliga fettet ska försvinna.
Har du klottat[;)] pårej, ska du bara vänta tills det torkat och borsta av det samt hängas att vädra.

Jag tror knappast att ullkläder tvättades förr, om man nu vill vara HK[:D]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johanna Kindberg » 27 juni 2008, 13:39

Jag använder samma teknik som till ullmattorna hemma d v s när vintern och snön kommer lägger jag ut dem över natten så tar det kol på alla eventella kvalster och kläderna luktar fräscht och gott igen. Fläckar kan man givetvis tvätta bort med vatten och såpa - men jag kanske inte skulle tvätta vintermanteln...
Johanna Kindberg

Återgå till Kläder och textila hantverk