Tråd till symaskin

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tråd till symaskin

Inläggav Matildatiger » 14 juni 2010, 09:41

Jag har äntligen lyckats få ledigt så att jag kan åka till medeltidsveckan i Visby i år [:D] och nu ska jag så klart sy kläder tills dess. Jag har läst diverse trådar här om att sy på maskin vs att sy för hand, men eftersom jag verkligen avskyr att sy för hand blir det maskinsömnad som gäller till de sömmar som inte syns.

Nu undrar jag, vad brukar ni som syr på maskin använda för tråd? (Har förstått att det iaf finns några som gör det.) Jagar ni rätt på linnetråd till maskin (var i sådana fall, tacksam för tips), eller tar ni bomullstråd, eller polyester? Och vilken färg? Linnefärgad, samma färg som tyget?

/Mathilda tacksam för svar
Matildatiger

Inläggav Admin » 14 juni 2010, 10:59

Jag tror att de som syr på maskin försöker få sömmarna så osynliga som möjligt, och alltså syr med bomull/polyester i samma färg som tyget.

Jag skulle i alla fall själv undvika att försöka sy med linnetråd, eller synlig färg på tråden eftersom den maskinsöm ser helt annorlunda ut än en handsöm.

Henrik
Admin

Inläggav Frkn.Neumüller » 14 juni 2010, 15:40

hejdu. till maskin är det gütermanns polyestertråd som gäller. sy med en färg som är så nära materialets som möjligt, gärna något mörkare. ska du köpa nålan, köp Schmetz.
/K
Frkn.Neumüller

Inläggav Johan Käll » 14 juni 2010, 16:11

jag har använt bomull nångång. Mest för att om jag skulle få för mig att färga det vill jag inte att tråden ska förbli ofärgad.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Matildatiger » 14 juni 2010, 18:04

Då får det bli "vanlig sytråd". :) Tack för snabba svar!
Matildatiger

Inläggav Robin » 14 juni 2010, 18:34

Jag syr med gyttermans linnetråd i min symaskin, den har en stor överkryssad symaskin på sig men det går om man har stor nål och justerar trådspänningen. Jag är inte alls hardcore på något sätt men vill inte ha pollyester i mina fina yllekläder.
Robin

Inläggav Frkn.Neumüller » 14 juni 2010, 22:47

hm. jag skulle inte trycka in linnetråd i en symaskin jag är rädd om. typiskt inte-så-bra.
bomullstråd är en färskvara som åldras och blir spröd. typiskt tråkigt.
/K
Frkn.Neumüller

Inläggav Sofia » 16 juni 2010, 13:58

Jag blandar ganska mycket, men till fina ylletyger brukar jag använda sysilke. Det ska vara skonsammare mot tyget än polyestertråd och går också bra att färga. Dessutom känns det trevligt att bara använda naturmaterial.
Sofia

Inläggav Matildatiger » 16 juni 2010, 14:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

Jag blandar ganska mycket, men till fina ylletyger brukar jag använda sysilke. Det ska vara skonsammare mot tyget än polyestertråd och går också bra att färga. Dessutom känns det trevligt att bara använda naturmaterial.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Går det att sy på maskin med sysilke? Var hittar du det?
Matildatiger

Inläggav Lillith » 16 juni 2010, 18:15

Det beror på maskinen. Har du en maskin som är kinkig med tråden och är svår att rensa vid trådspänningen själv så är det nog ingen bra idé. Har du däremot en maskin där man kommer åt att göra rent mellan trådspänningsbrickorna och vid undertråden (var rädd om fjädern)och som är lätt att finjustera trådspänning och sånt på kan det säkerligen gå.

Tänk dock på att en maskinsydd söm aldrig får samma egenskaper som en handsydd, oavsätt trådval. Så jag skulle säga att ska du ändå maskinsy, välj en bra symaskinstråd och bra nål och få en snygg och diskret maskinsöm utan att riskera din maskins hälsa. Känner du att du vill höja din standard längre fram kan du alltid sprätta upp och sy om en söm i taget för hand när du har tid, lust och ro till det. Maskinsömmen behöver inte vara permanent.

Sysilke finns i ett fåtal välsorterade sybehörs- och handarbetesbutiker. Den enda jag vet säkert såhär på rak arm är Bernt i Lund. Han har även riktigt knapphålssilke om man behöver det.
Lillith

Inläggav frostflickan » 17 juni 2010, 18:23

Kolla på hemslöjden, om du har någon butik i närheten. Sätergläntans butik har också sy- och knapphålsilke.
frostflickan

Inläggav Asker » 20 juni 2010, 04:13

Den som vill handla på nätet eller bor på gotland så finns det knapphålssilke och sysilke på
http://www.beckorep.com/

Yttra törs gille
Svärdsbrödraorden
Balders Hird
osv
Asker

Inläggav Vix Hq » 21 juni 2010, 11:33

Och bor man i Göteborg finns knapphåls- och sysilke på Knapp-Carlssons!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav ida » 27 juni 2010, 13:19

Man har tråd i samma fiberklass som tyget, d.v.s. bomullstråd till cellulosatyger (bomull, linne, rami et.c. ), silke till animaliska fibrer (ylle, siden ) och polyester till syntettyger. Detta gäller alltså för modern sömnad, men eftersom du valt maskin så är ju hk-frågan överspelad. Att ha polyestertråd till animaliska eller cellulosafibrer är inte att rekomendera då tråden på sikt nöter ned tygets fibrer och gör stygnhålen större, lite som på ett frimärksark, så ...ritch går plagget upp vid ansträngning, t.ex i en byxbak.
ida

Inläggav Matildatiger » 28 juni 2010, 12:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ida</i>

Man har tråd i samma fiberklass som tyget, d.v.s. bomullstråd till cellulosatyger (bomull, linne, rami et.c. ), silke till animaliska fibrer (ylle, siden ) och polyester till syntettyger. Detta gäller alltså för modern sömnad, men eftersom du valt maskin så är ju hk-frågan överspelad. Att ha polyestertråd till animaliska eller cellulosafibrer är inte att rekomendera då tråden på sikt nöter ned tygets fibrer och gör stygnhålen större, lite som på ett frimärksark, så ...ritch går plagget upp vid ansträngning, t.ex i en byxbak.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Min erfarenhet är att alla bomullsplagg m.m. nuförtiden är sydda med polyestertråd, testa att färga ett plagg så ser du t.ex. att tråden inte färgas.
Angående trådval till medeltida plagg, du skriver vad jag inte ska använda, men vad _ska_ jag använda då?
Matildatiger

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk