Stelt linnetyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Stelt linnetyg

Inläggav AnnaS » 26 juni 2010, 20:11

Jag har köpt linnetyg på IKEA, det är ju ganska kraftigt och också ganska stelt. Jag har tvättat det flera gånger utan att det blivit märkbart mjukare, så nu undrar jag om nån har nån idé om vad man kan göra. Det gäller främst det färgade tyget, det ofärgade har blivit lite mjukare genom tvätt.
AnnaS

Inläggav Fengaren » 26 juni 2010, 22:14

Försökt tumla det? Det torde mjuka upp tyget något.

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren

Inläggav Arnoldsdotter » 26 juni 2010, 23:08

Min erfarenhet är att linne blir mjukare när man använder det. Så sy det du ska, och sov i plagget några gånger, så ger stelheten med sig.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

www.somnardetbegavsig.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Mary-Lou » 27 juni 2010, 08:48

Torktumling är döden för tyget! Att mangla är det bästa- strykning det näst bästa. Tvätta, använd och nöt in.
Mary-Lou

Inläggav cait77 » 27 juni 2010, 17:54

Om man vill ha linne mjukare snabbt så kan man tvätta det i 90 grader. Då bryts fibrerna av och det blir då mjukare.
Nackdelarna är att det är ett helsike att stryka det sen, så försök hänga det så slätt som möjligt och gärna stryka det medans det ännu är lite fuktigt, eller att torktumla det som gör att det blir ännu mjukare.
Den här misshandlingen av tyget, som det faktiskt är, gör dock att tyget bleknar lite i färgen.
Och är det något som ska användas länge, ofta och flitigt kanske inte den här metoden är att rekommendera, utan då är det väl bättre att slita in det...

Katarina
cait77

Inläggav AnnaS » 28 juni 2010, 10:36

Normalt sett tycker jag att det räcker med en tvätt och strykning för att tyget ska bli mjukt och få det fina fallet som linne brukar ha. Men just det här tyget verkar inte vara som andra linnetyger. Jag sydde en kjol som jag använde ganska flitigt förra sommaren och tyget i den är fortfarande ganska stelt.
Jag har inte tillgång till torktumlare, så det kan jag inte prova. Krymper det mer om man tvättar det i 90 än i 40, som jag brukar göra?
AnnaS

Inläggav cait77 » 28 juni 2010, 14:57

Vet inte, har inte jämfört...
Men det krymper inte extremt mycket (om man jämför med ylle eller så)

Katarina
cait77

Inläggav frostflickan » 29 juni 2010, 19:32

Kan betänkas att visst linne är bra till vissa saker och annat linne är bra till andra saker. Jag tycker du ska använda tyget till något som passar dess egenskaper.
frostflickan

Inläggav månbarn » 30 juni 2010, 06:34

Jag tycker att IKEAs linne funkar ganska bra till kläder... Men jag brukar tvätta det i 90 första gången och sedan i 60 (min mormor har alltid sagt att linne ska kokas).
Visst känns det lite stelt efter varje tvätt men det brukar försvinna efter lite användning.
Tumling brukar hjälpa lite, men mitt råd blir att du använder tyget. Att knöla och böka med tyget gör att det blir mjukt och smidigt.
månbarn

Inläggav Rebecca Mörk » 30 juni 2010, 09:12

Jag har ett par brokor, en huvudduk och en tunika i IKEAs oblekta lin och min erfarenhet är att det blir långsammare mjukt vid användning än andra linnetyger jag har stött på, huvudduken var dock mjuk reden efter en vecka. Jag hoppas att detta är ett tecken på lång livslängd på tyget.

Jag tvättar aldrig något medeltidsplagg i mer än 40grader när det gäller maskintvätt och skulle inte rekommendera andra att göra det heller.. Något jag själv aldrig använder men jag har hört att det funkar för att få tyg mjukt är mjukmedel, testa det.
Rebecca Mörk

Inläggav Asker » 1 juli 2010, 05:49

torktumlare med tennisbollar brukar funka någorlunda bra

Yttra törs gille
Törren
Svärdsbrödraorden
Balders Hird
Asker

Inläggav Brickband » 1 juli 2010, 20:07

Enligt min erfarenhet skall linne aldrig centrifugeras, då bryts fibrerna. Linne tål annars maskintvätt bra. Höga temperaturer är inget problem men oblekt linne bleks rätt fort vid 90 graderstvätt. Jag har sytt en särk av rätt hårt handvävt linnetyg, eller blångarnstyg skall jag väl säga för det är rätt grovt och lite ojämt. Det var väldigt stelt i början, det gick knappt att vika ihop. Tog med det i lakanstvätten ca. 20 gånger och nu är det rätt bra men måste strykas. När särken är tvättad och torr kan jag fortfarande ställa den för sig själv men efter strykning uppför den sig normalt. Tyget är klart bäst efter några dagars användning.

Har läst att man förr i tiden lät tjänstefolket använda de nya grövre särkarna ett år innan gårdens herrskap tog över dem. En grov linnesärk (av blångarn) var som ny en riktig pina att ha på sig, de små vedartade bitarna (skävorna) sticks som nålar och kan göra en helt galen. Därför använde man den gamla särken under den nya för att skydda sig. Min särk stacks fortfarande efter de 20 tvättarna, kan bara föreställa mig hur det skulle känts om den varit otvättad. Det finns rätt roliga berättelser om pigor som plötsligt inte stått ut längre med den nya särken.

www.spangmurs.se
Brickband

Återgå till Kläder och textila hantverk