Medeltida hattmakeri

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Medeltida hattmakeri

Inläggav Kristoffer Lindh » 6 juli 2010, 16:30

Jag skrev här för mer än ett år sedan om medeltida filthattar (främst från mitten av 1300-talet till slutet av 1400-talet., och nu har jag förhoppningsvis lite tid att ta tag i mina planer på att börja tillverka medeltidshattar. Jag är ganska mån om att de blir historiskt korrekta men jag har haft väldigt svårt att hitta historiska referenser vad gäller material och tillverkningsprocess. Dessutom verkar det knappt finnas någon som i dag tillverkar medeltidshattar som man kan fråga. Därför tänkte jag lista mina funderingar här i punktform. Är givetvis väldigt tacksam även för svar på enskilda punkter.

Först lite av mina egna teorier:
Grundprincipen för att göra en filthatt i dag är att man stockar den, det innebär att man har ett färdigt hattämne som redan är filtat som man med hjälp av en hattstock och ånga formar till önskad form, de är alltså inte tovade. Jag tror att denna metod användes även under medeltiden. Dels är det väldigt svårt att tova så pass jämnt och i så intrikata former som ofta fanns, dels har jag förstått att man ofta använde hår av kanin, hare, utter och bäver i sina hattar, material som är svåra om inte omöjliga att tova på konventionellt sätt.

Det verkar ha varit vanligt med fodrade filthattar, detta kanske var för att sydda plagg ofta var fodrade och man ville efterlikna det. I moderna hattar är det väldigt ovanligt att man gör ett synligt foder. Ett foder skulle kunna fungera för att ge stadga, men det förutsätter att fodret är av ett stumt tyg, till exempel linne.
Ett alternativ skulle vara att hattämnet har olika färger på insidan och utsidan, men jag ställer mig tveksam till det, är det någon som vet om man gjorde så med några textilier? Var det ens möjligt? Ytterligare ett alternativ skulle vara att man använde sig av två tunna hattämnen som man stockade tillsamman som därmed fick en hatt med olika färg på insidan och utsidan, detta verkar dock både tidsödande och dyrt.

Nu till mina frågor:

*Fanns hattmakare som en yrkeskategori under medeltiden? Hade de skrån?

* Finns det möjlighet att få tag på information över vilka material hattmakare köpte in för hattillverkning?

* Finns det några fynd eller historiska referenser som kan tala om vilka verktyg som användes? Det vore fantastiskt om det fanns någon bild på någon som tillverkar en filthatt.

* Tillverkningsprocessen för sydda, flätade och stockade hattar skiljer sig mycket åt. Var det samma personer som tillverkade alla dessa typer av hattar? (en del hattar jag sett på bilder kan tänkas vara både stockade och sydda, detta kan tyda på att det vara samma person)

* Kan man göra några antaganden om materialkvaliteten på filten? I dag håller de en väldigt hög kvalitet och är väldigt jämna, kan jag anta att de hade lika bra kvalitet på medeltiden. Om man tittar på till exempel de hattar som finns handfiltade på Handelsgillet har de en mycket grövre kvalitet.
Kristoffer Lindh

Inläggav frostflickan » 6 juli 2010, 23:12

Det enda jag vet om medeltida hattmakeri är något som nämndes på en föreläsning om textilredskapens historia i höstas: Att ullen troligtvis bereddes med ullbåge innan den filtades. Den ska tydligen ha blivit lättbearbetad då. Det finns ett helgon som har en ullbåge som attribut också, nu minns jag inte vilket eller varför han har just det attributet.
frostflickan

Inläggav Kristoffer Lindh » 7 juli 2010, 00:07

Kan det vara S:t Clemens, Hattmakarnas skyddshelgon?

Jag tror också att ullbåge var metoden, frågan är vilken kvalitet man kan få med det.
Kristoffer Lindh

Inläggav Peter » 8 juli 2010, 06:45

Kristoffer

Jag är efter mycket om och men redo att börja pyssla med det vi snackat om (eller börjat har jag redan - jag tänkte slutföra det). Jag ska se vad jag springer på under tiden, men jag är till att börja med rätt säker på att hattmakare fanns som yrkeskategori (och att de organiserade sig i skrån).
http://www.larsdatter.com/hatters.htm

Edit: Lägg märke till att alla på bilderna har en käpp (och på åtminstone en av bilderna ser en av dem ut att använda den i sitt hantverk).
Peter

Inläggav Åsa vävare » 8 juli 2010, 07:30

Min första tanken när jag ser dem stå med käppen i handen och visa upp en hatt är att käppen används för att hämta ner, och sätta upp, hattarna från sina ställningar.
Åsa vävare

Inläggav Kristoffer Lindh » 8 juli 2010, 09:27

Jag tror också att käppen användes främst för att plocka ner hattar. Om de användes i själva hantverket vet jag inte hur. I din länk Peter är det framförallt den längst ner, från 1500-talet som känns som att den ger en bild av själva hantverket, men det vore prima om någon som kan tyska skulle känna sig peppad på att försöka översätta vad som står i bildtexten. Min teori är att mannen till höger stockar en hatt, mannen med käppen håller i ett hattämne och den sittande mannen antingen klipper till kanten eller klipper bort hår från hatten.

Förutom hattar inser jag att man måste ha käppen och ställningen för hattarna. Det vore spännande att ta med till någon medeltidsmarknad i framtiden.
Kristoffer Lindh

Inläggav Karin » 8 juli 2010, 14:51

På bilden med tre olika hantverk i Peters länk tycker jag det ser ut som att mannen har ett hattämne som han slår på med käppen. När man arbetar med läder kan man banka på den färdiga produkten med en pinne eller en speciell hammare för att få den rätta finichen. Kan man tänka sig något liknande när det gäller hattar?

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 9 juli 2010, 08:51

Min tanke var densamma som Karins - dessutom kan (fuktig) ullfilt ju fås att filta ihop sig ytterligare vid hård behandling...vilket åtminstone i teorin skulle kunna användas för att forma en hatt. Man ger den en rejäl, men lokal omgång med pinnen där man vill att den ska krympa lite extra. Kanske inte det sätt jag själv skulle välja till en hatt i första hand, men jag har krympt redan ihoptovade, platta ullstycken genom att slå på dem med en PET-flaska.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Peter » 9 juli 2010, 09:47

Precis min tanke, Karin och Vix. På minst två av bilderna tolkar jag det som att det är någon form av hattmisshandel på gång.
Peter

Inläggav Kristoffer Lindh » 19 juli 2010, 22:45

I modern tillverkning av hattar använder man en metod som kallas damning som innebär att man ångar filten för att sedan slå på den så att värmen tränger in ordentligt i filten. Kanske något sådant? Jag känner mig intuitivt inte helt övertygad om pinnens användningsområde, kanske är det mer att hattmakare associerades med pinnar. Mannen bakom på bilden ser ut att antingen vända en hatt ut och in eller töja ut den, spännande.
Kristoffer Lindh

Inläggav Kristoffer Lindh » 27 juli 2010, 10:49

Nu har jag tolkat bilderna tillsammans med en bekant som. Både är hatt- och medeltidsnörd. Misshandeln med käppen är förmodligen formandet av själva hattämnet. Personen bakom rullar förmodligen upp brättet på hattar. Att hattarna ofta ser håriga ut verkar en del ha tolkat som att det är pälshattar, men jag tror att det rör sig om melusin, en filt med långa hår på ena sidan. Den stora frågan som återstår är om det var vanligt med fodrade hattar och följdfrågan hur man i så fall gick till väga.
Kristoffer Lindh

Inläggav Martina » 27 juli 2010, 19:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kristoffer Lindh</i>

Grundprincipen för att göra en filthatt i dag är att man stockar den, det innebär att man har ett färdigt hattämne som redan är filtat som man med hjälp av en hattstock och ånga formar till önskad form, de är alltså inte tovade. Jag tror att denna metod användes även under medeltiden. Dels är det väldigt svårt att tova så pass jämnt och i så intrikata former som ofta fanns, dels har jag förstått att man ofta använde hår av kanin, hare, utter och bäver i sina hattar, material som är svåra om inte omöjliga att tova på konventionellt sätt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hej Kristoffer!
Jag har funderat mycket kring dina frågeställningar och försökt sortera lite i termerna, men jag antar att du med tovning menar mekanisk bearbetning som ju alltid sliter på materialet. Dock finns det ingen teknisk skillnad mellan tovning och filtning utan det är samma sak som sker i materialet; fibrerna hakar i varandra tills de bildat ett fast tyg. När man tillverkar hattar är man oerhört mycket mer noggrann än när man tantslöjdstovar men det är ändå samma grundprincip och man är ganska så obegränsad när det gäller vad man kan forma med tovning/filtning

Bild

Det hade varit intressant att få reda på hur dina hattämnen är tillverkade, för trots allt fick man ju även hattämnena någonstans på medeltiden. För att få de lösa fibrerna att filta ihop sig krävs någon form av mekanisk bearbetning, antagligen mycket försiktigt för att inte skada fibrerna. Men jag är helt säker på att man redan på medeltiden kunde få fram oerhört slät filt med tanke på hur långt fram man låg i andra textila hantverk.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kristoffer Lindh</i>

Ett alternativ skulle vara att hattämnet har olika färger på insidan och utsidan, men jag ställer mig tveksam till det, är det någon som vet om man gjorde så med några textilier? Var det ens möjligt? Ytterligare ett alternativ skulle vara att man använde sig av två tunna hattämnen som man stockade tillsamman som därmed fick en hatt med olika färg på insidan och utsidan, detta verkar dock både tidsödande och dyrt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Om förfilten/hattämnet är tillräckligt lös, helst precis i det stadie där den just börjar hänga ihop, är det inga problem att sammanfoga ett ytterfoder med ett innerfoder. Det är ganska vanligt inom tantslöjdstovningen just till hattar och mössor. Det handlar bara om att det skall finnas tillräckligt många lösa fiber för att de båda ämnena skall fastna i varandra men inte så många att färgerna blandas. Det är antagligen mycket mindre avancerat om man tillverkar hattfilten från början till slut än om man utgår från färdiga ämnen.
Det hade verkligen varit jättekul att någon gång få se både dina hattämnen och hur de ser ut som färdig filt.

/Martina, textiltant
Martina

Inläggav Kristoffer Lindh » 28 juli 2010, 20:43

Jag känner inte exakt till tillverkningsprocessen i dag. Men har fått det förklarat för mig att man blandar korta hår (vanligast är kanin, hare och bisam) med varmvatten som man sedan sprutar på en roterande kon i väldigt högt tryck.

Det jag försöker skilja på är tovning och stockning, vilket är olika metoder att framställa en hatt. Skilnaden är att man när man tovar en hatt börjar med löst hår, medan stockning sker genom att man ångar och formar ett stycker som redan är ihoptovat. Man filtar alltså generelt inte den färdiga hatten, man filtar hattämnet som man sedan använder för att forma hatten.

Det vore väldigt spännande att pröva att tillverka filt med olika innerfärg och ytterfärg, men eftersom jag själv inte kan tillverka hattämnen ligger det i tiden.

Jag beställer mina hattämnen från en tysk firma: www.kopka.de, de är dyra, men kvaliteten är väldigt hög. Här finns bilder på två hattar jag gjort: http://ungfarbror.blogspot.com/2010/03/medeltiden.html
Kristoffer Lindh

Inläggav Keiserberg » 1 augusti 2010, 20:38

gör du hattar på beställning?
Keiserberg

Inläggav Kristoffer Lindh » 2 augusti 2010, 14:27

Planen är att jag och Amica Sundström ska börja göra hattar på beställning, men det är lite som ska till innan det ska kunna börja funka smidigt, just nu är vi något begränsade i vad vi kan göra och hur mycket material vi har tillgängligt. Men om det du vill ha motsvarar vad jag kan göra just nu kan jag alltid ta en beställning.
Kristoffer Lindh

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk