Tovning av nålbundet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tovning av nålbundet

Inläggav Ayeree » 30 juli 2010, 10:33

Jag har en del nålbundna grejer som jag skulle vilja tova ihop. Har hört att man ska använda såpa men är det gul eller grön såpa som gäller? När jag kollar på innehållsförteckningen ser jag ingen skillnad.

Tovade en mössa i bara varmvatten i handfatet förra sommaren men nu tänkte jag ge mig på min struthätta. Vill absolut inte förstöra den så jag uppskattar alla tips!

I tvättstugan har vi en sån där djup metallho som är lite lätt räfflad. Tänkte hålla till där.
Ayeree

Inläggav Karin » 30 juli 2010, 20:43

Det spelar ingen roll om du har gul eller grön såpa, eftersom de innehåller samma saker. Dock har jag hört att det bör vara Grumme.

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att förstöra ett plagg genom tovning. Gör du det för hand har du ju hela tiden koll på vad som händer. Det du ska undvika är att ta för mycket såpa, då kan fibrerna glida isär istället för att tova ihop sig och plagget blir större istället för mindre.

Karin
Karin

Inläggav Ayeree » 30 juli 2010, 21:42

Dum fråga men... hur mycket är för mycket såpa?
Ayeree

Inläggav Karin » 30 juli 2010, 22:37

Det har jag inte listat ut än så det får någon annan svara på. Och inte alls en dum fråga, förresten.

Karin
Karin

Inläggav frostflickan » 7 augusti 2010, 18:47

Ganska lite såpa och ganska lite vatten, men gärna varmt. Det är kombinationen värme, fukt och mekanisk bearbetning som gör att ullen valkar ihop sig, såpan hjälper bara till.
frostflickan

Återgå till Kläder och textila hantverk