Pälsbräma? Sy fast päls?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Pälsbräma? Sy fast päls?

Inläggav Edvin » 5 augusti 2010, 10:31

Jag håller på att sy en rusisk luva till min filigrantopp i silver, Peter Beatson-style.

http://www.miklagard.nvg.org.au/costume ... iption.htm

Det jag inte riktigt får koll på är hur jag ska sy fast päls på tyg? Jag har ett kaninskinn som jag skulle vilja använda till brämen men klipper jag bara till en remsa och syr fast den i kanterna mot tyget?

Letade efter en gammal tråd men någon annan kanske är bättre på att söka?

Bild
Edvin

Inläggav Vendel » 5 augusti 2010, 12:45

Jag klippte bara ut kaninskinnet i breda remsor och sydde fast skinnet på mössans avigsida. Vill du fodra kan du sy fast fodret samtidigt. Om du vill ha en snygg volym på pälsen så bör du vika in brämen dubbelt.

/Ville
Vendel

Inläggav Anders Lindkvist » 5 augusti 2010, 14:31

Päls skärs gärna ut från köttsidan med vass kniv för att inte håra ner halva omgivningen. Sen tycker jag kasstygn är bra till typ allt när det gäller att sammanfoga pälsbitar och sy fast det.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Asker » 5 augusti 2010, 18:54

sydde mina ryssmössor med pälsen kant i kant med tygstruten på avigsidan
den senaste tog jag även en skinnremsa och sydde på köttsidan som svettband och fäste sen upp i mössan

vill man ha volym kan man ju ta till det gamla tricket dom gjorde förr att lägga in mellanlägg bakom svettbandet tills det passade

(jag ville inte ha en allt för svettig och stickig mössa så den funkar rätt bra även nu)

jag lånade och läste i dessa böcker om ämnet för ca 10år sedan båda bra och intressanta

den första finns på massor av gotländska bibliotek http://www.bibliotek.se/session/showhol ... library=78
SKINN OCH LÄDER
tradition beredning sömnad

FÅRSKINN
Beredning sömnad traditioner
http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_skinn.htm

Yttra törs gille
Svärdsbrödraorden
Törren
Balders Hird
Asker

Inläggav Edvin » 6 augusti 2010, 10:12

Tack för tipsen! Det verkar ju inte så knepigt, jag har en fin bit mårdpäls som jag tänkte skulle få hamna på mössan. Ska se till att skära den på köttsidan.

Finn det något annat sätt att sy en luva än med två delar? Blir det bättre med fyra? Verkar dt vettigt att skära till en rektangulär bit för uppviket (se bifogad primitiv skiss)?

Bild
Edvin

Inläggav Vendel » 6 augusti 2010, 13:35

Jag sydde min i fyra delar. Tyckte det blev snyggare, men rent praktiskt spelar det nog ingen roll. Vill du ha det rätta fluffet på brämen bör du dubbla bredden och köra dubbelvikt. Det blir både fylligare och snyggare i överkant.

/Ville
Vendel

Inläggav Asker » 7 augusti 2010, 09:12

ska du ha en applikation över strutens sömm?

min är i tre delar som din teckning strut, päls, svettband

tips
mn kan klippa nederkanten lite svagt "spetsig"/"vinklad" då blir det snyggt fall på den med sömmen neråt/innåt(fall, rundning, mängd tyg)

en deltalj
jag gjorde så att jag fick pälsen närmast struten (dvs flytta bara upp de båda rektanglarna) då blir det ingen synlig sömm utåt plus att det blir lite mer volym i pälsen

om det inte är väldigt bråttom till mtv så kan vi ses på söndag vid marknaden jag kommer som viking i år m bla en av mössorna

Yttra törs gille
Svärdsbrödraorden
Törren
Balders Hird
Asker

Inläggav Fågelblå » 24 augusti 2010, 20:51

Jag sydde min sådana häringa mössa med bara en söm, så jag gjorde en konisk strut, men minns ärligt talat inte hur jag sydde fast skinnet. Men mössan är iaf fodrad.

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Återgå till Kläder och textila hantverk