Sånthär skoj flerfärgat tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Sånthär skoj flerfärgat tyg

Inläggav Frej » 22 augusti 2010, 20:12

http://diglit.ub.uni-heidelberg.de/digl ... rrent_page

Inte är det väl så väl att typen av tyg som musikesteterna har på bilden här är uppbyggt av våder i olika färger, utan det är väl vävt randigt/vådigt från början?
Å när det nu troligtvis är så vars i hela friden kan man tänkas få tag i sånt tyg?

Har inte på något sätt bestämt mig men det lockar ändå lite att få prova sy ett plagg i olika färgvåder sådär.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Johan Käll » 23 augusti 2010, 06:34

Maria vävde ett sånt till en tysk vän till oss.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Mary-Lou » 23 augusti 2010, 10:42

Mary-Lou

Inläggav Frej » 23 augusti 2010, 18:45

Visst i fan de där bilderna har jag nog sett nån gång, är ju faktiskt precis som jag fundera på :) förutom färger kanske

Men lite sådär halvseriöst alltså skulle du kunna ha lust å diskutera ett litet vävprojekt så?(gu va jag gillar omskrivningar)
Är förstås införstådd i att du behöver ta lite mer än man betalar för vanligt köpetyg, men jag kan ju pröjsa i både pengar och/eller nåt hantverk du beställer av mig, tillexempel!

Frej

Inläggav Anders Isaksson » 24 augusti 2010, 08:47

En liten fundering, personen i centrum av bilden som spelar ett instrument, kan tyget i hans dräkt vara ett exempel på flamgarnstyg (ikat) månntro?

AI
Anders Isaksson

Inläggav Mary-Lou » 25 augusti 2010, 16:20

Klart jag är intresserad! Hör av dig på mail maryflax À hotmail . Com
Mary-Lou

Inläggav Frej » 25 augusti 2010, 19:16

Frej

Inläggav Johan Käll » 25 augusti 2010, 20:12

men prickigt tyg... det går inte det... *mutter, mutter*

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Frkn.Neumüller » 26 augusti 2010, 16:16

Frej: jag peppade korps på att ta in i flera år, det kan fortfarande vara på gång men känns som ett long shot. HG letar och tar nog in om dom hittar något. visst är det så att det förmodligen är vävt. jag läste igår i Hemmets handarbetslexikon under "Polen" att just polen exporterade en särskild randig yllekvalitet under tidig medeltid, s.k Pasiak.
Om du är inne på ränder, kolla upp "rändernas historia", där argumenteras för att ränder användes i avbildningar för att utmärka musikanter, gycklare, tjuvar och andra elakingar och det ifrågasätts huruvida gemene man använde mönstrade tyger. intressant läsning och måånga snygga bilder:D

Anders: vad får dig att tro det?

Johan: finns det belägg för prickigt ylle? hurra!
Frkn.Neumüller

Inläggav Frej » 26 augusti 2010, 17:59

Ja han har tamigsjutton prickar gubben där, om det nu inte är något annat än tyg, men det ser det väl inte ut som..

Jo jag minns du prata om det Kerstin men nu har idén kommit så det går det nog inte för sig att vänta så mycket ;)
Har dock överhuvudtaget inte tänkt på de sociala signalerna sånt tyg kan sända ut så det var bra du hojta te om!
Fast knugen som sitter uppflugen där har ju också randigt(eller fan jag tycker "vådigt" låter bättre när de är sådär breda) å han kan väl ändå inte ha nå fulingheter för sig? Eller så får jag väl helt enkelt gå å bli opålitlig för randigt måste jag nog ha nu.

Frej

Inläggav Anthka » 26 augusti 2010, 19:33

Åh ni underbara människor, vad sugen jag blev på randiga kläder [:D] Har länge tänkt mig en mi-parti i hälften rutigt på diagonalen men, självklart ska den vara bredrandig istället.

Appropå den där boken om ränderna, har för mig att jag läst (här på forumet eller om det var i akademiska sammanhang) att författaren inte riktigt har belägg för sin sak.

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/
Anthka

Inläggav Vix Hq » 26 augusti 2010, 23:04

Jag är personligen skeptisk till slutsatserna att gemene man inte skulle klä sig i randigt som presenteras i boken om ränder, tycker inte att den tar ett tillräckligt stort grepp om ämnet och förenklar argumentet... Med tanke på alla fynd med randiga tyger och på att de omnämns i inventarier och andra textkällor så användes randiga tyger en hel del även av folk som inte var gycklare och nidingar... Även om många gycklare har randigt så är det en rackans massa folk som är avbildade i randigt som <i>inte</i> är fulingar. Snyggefolket i Romance of Alexander t.ex. Andra åsikter om randigt brukar lyda att randigt ses som ytterst moderiktigt och därför flärdfullt och förkastligt av vissa under medeltiden. Av den anledningen avbildas personifieringar av överflöd, fåfänga och liknande laster gärna i randigt och mönstrat. Vilket (precis som gycklar-argumentet) <i>inte</i> betyder att rekordeligt folk inte bar modetyger.

För ett mer balanserat resongemang kring mönstrade tyger (och fina bilder!), kika gärna på Camilla Luise Dahls artikel om flerfärgade kläder i boken "The Medieval Broadcloth: Changing trends in fashions, manufacturing and Consumption". (Artikeln heter "Mengiath klaethe and tweskife klaedher. Marbled, Patterned and Parti-coloured Clothing in Medieval Scandinavia")
Vix Hq

Inläggav Sofia » 27 augusti 2010, 00:21

Den högra mannen med fiol är klädd i ett tyg väldigt likt ett jag vävde för ett par år sedan som projektarbete på Sätergläntan. :)
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=35228

Jag skulle också tro att randiga tyger var vanliga under vissa perioder, med tanke på alla de randiga fragment jag då fick se i Historiska museets arkiv. Sen är boken "Rändernas historia" rätt kul kuriosa även om man kanske ska ta den med en nypa salt.

Jag hoppas du länkar till en bild på det eventuella randiga plagg du syr. Men ser alldeles för lite randigt medeltidsfolk tycker jag. :)
Sofia

Inläggav Vix Hq » 27 augusti 2010, 06:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

Den högra mannen med fiol är klädd i ett tyg väldigt likt ett jag vävde för ett par år sedan som projektarbete på Sätergläntan. :)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Mmmm... Mumsigt tyg! Alldeles lagom till frukost också!

/Vix, som borde sovit igår natt istället för att skriva sitt förra inlägg...
Vix Hq

Inläggav Frej » 27 augusti 2010, 08:30

Kommer självklart visa bild sen, är väl trots allt lite grand det det går ut på ;)
Skitfin färgkombo du fått där på ditt projektarbete förresten

Frej

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk