Kilar eller slitsar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kilar eller slitsar

Inläggav Fredrik Johansson » 23 augusti 2010, 20:43

Jag har lite tyg som jag tänkt sy tunika (eller kjortel) av. Det är tveksamt om jag får plats med fyra kilar (och olikfärgade är väl ajabaja ;). Har tänkt lösa det med två kilar och slits där de andra två skulle varit.
Kallas tydligen bladkjortel, bl.a. för att underlätta ritt.
Min fråga åsikter om var kilarna samt sprundet ska vara - fram & bak alternativt sidorna?
Tid & plats är främst östgötsk storbonde - men vill kunna utnyttja den även som viking och 1300-tal utan att behöva skämmas för mycket (Så ni behöver inte leta dokumentation bland maorier eller zulu...).
Det enda jag sett är danska Moselundskjorteln, ca 1050-1155, med kilar på sidorna och slits i mitten. Men för att vara petig så är den ju tidsmässigt lite fel (men å andra sidan är jag inte så petig...).
Fredrik Johansson

Inläggav Johan Käll » 23 augusti 2010, 20:48

varför inte bara ha två kilar?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Fredrik Johansson » 23 augusti 2010, 21:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

varför inte bara ha två kilar?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Funderar på det, men eftersom den borde gå till lite över knäna så jag är tveksam till rörligheten. (Eller om jag bara överanalyserar allt?) Å andra sidan kan man ju vänta med att klippa upp det...
Fredrik Johansson

Inläggav Edvin » 24 augusti 2010, 13:16

Verkar ju dumt att ha slits på sidorna om man ska kunna rida? Annars så fungerar kilar bara i sidorna fint om de är tillräckligt vida, min fightingkjortel har bara två kilar i sidorna och det är fullgod rörelsefrihet..
Edvin

Inläggav fiaLi » 25 augusti 2010, 09:24

Hej Fredrik! gör en med kilar i sidorna ich slitsar fram och bak. i mån av tyg gör du kilar även fram och bak, med bara en öppning i fram. blir tygvidden tillräcklig räcker det med en slits mitt fram för att kunna tänka sig användning till häst.

fiaLi
fiaLi

Inläggav Johan Käll » 25 augusti 2010, 10:00

Går den till ÖVER knäna behöver du inte bekymra dig värst om rörlighet. och att ha en så kort kjortel slitsad skulle nog se lite märkligt ut tror jag.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Återgå till Kläder och textila hantverk