Mössa för Bågskyttar!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mössa för Bågskyttar!

Inläggav Martin Wallgren » 29 augusti 2010, 19:00

Hittade en artikel på english Warbow Soceitys hemsida om mössor på senmedeltiden! Här är länk... http://www.englishwarbowsociety.com/themonmouthcap.html

I artikeln nämns att det är frågan om nittedcaps. Jag har för mig att nitting betyder stickning. Hur tidigt stickade man egentligen och skiljer det sig från land till land?

Mössan är brutalcool i alla fall och jag vill ha en... heheh!

Här är lite länkar om mössan!
http://genvieve.net/sca/monmouthcap.html
www.gtj.org.uk/en/small/item/GTJ01788/
http://polaris.umuc.edu/~jthies/sca/knitcap1.htm
http://www.knitting-and.com/knitting/pa ... nmouth.htm
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... nmouth.htm
Martin Wallgren

Inläggav Olof den gladlynte » 29 augusti 2010, 19:17

Länk till skräddarskrået i Nordrike: http://skraddarskraat.nordrike.org/Arti ... kning.html

:)

// Brosa
Olof den gladlynte

Inläggav Johan Käll » 30 augusti 2010, 08:20

de flesta bågskyttar jag sett har pälshattar, den där har jag nog aldrig sett. Finns det NÅGRA samtida belägg från innan 1570 om hur de såg ut på 1400-tal?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 30 augusti 2010, 12:19

Varför just pälshattar? Har ju hört att man hade bågsträngen i hatten för att den inte skulle bli fuktig vid dåligt väder och en pälshatt fyller väl den funktionen lika väl som någon annan antar jag. Johan, har du nåt bra exempel? Skall ju faktiskt leka lite bågskytt jag med, handkanoner är det ju förjäkla gott om nu för tiden...
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 30 augusti 2010, 13:11

åh, det är inte -bara- bågskyttar som har dem. Och varför pälshatt? Tja... De tyckte väl de var fina. Mode helt enkelt. I froissarts krönika (den de alltid använder när de ska ha en medeltida bild) har ju var å varannan en sån päls smula. De ska visst vara i bäver eller utter har jag hört nånstans.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 30 augusti 2010, 20:31

Så det är alltså passande om en skytt har bäver på toppen...
Eric Hejdström

Inläggav DavidNilsson » 30 augusti 2010, 20:47

Stickning blir (mig veterligen(1400-talare)) inte utbrett förrän 15/1600-tal. I allmänhet följer bågskyttarnas mössmode övrigt mode med undantag av för bågskyttet olämpliga mössor. Främst används filtade hattar. De stickade mössor som nämns i English Warbow Society är antagligen (med bakgrund av att den moderna stickning kom först senare) nålbundna. En lämplig mössa/hatt vore enligt mig (1400-tal) antingen en "Robin Hood-hatt"(lämpligen filtad, bakåtvänd vid skytte)eller en låg sydd eller annan filtad mössa. Självklart kan man ha en nålbunden mössa. De enda mössor som är olämpliga för bågskytte (med warbows) är de med breda brätten eftersom det finns en viss risk för att brättet bromsar upp strängen.
Under sen högmedeltid och senmedeltid är långbågskytten en vanlig syn i västeuropeiska arméer. Bågskyttar anställda som livvakter (i grupp)är inte helt ovanligt, jag vill minnas att en medeltida dansk eller svensk biskop nämner sin livvakt av bågskyttar specifikt i sitt testamente vilket tyder på en (för de skickligaste?) särställning ifrån övriga vapenslag. Antagligen fick den professionella bågskytten (läs:livvakt)under perioder en tillräckligt hög ersättning för att ha råd med bättre utrustning och kläder än en del andra soldater, frälset undantaget.

Mvh

David, bl.a. mycket annat långbågsskytt.

(Den gemene bågskytten kan mycket väl ha haft en bävermössa fast jag personligen skulle nog tro att bävermössan snarare var ett unikum än en trend då även bävern tar slut (tillgång < efterfrågan = dyrt)

Rätta mig om jag har fel :)
DavidNilsson

Inläggav Vix Hq » 30 augusti 2010, 21:26

En liten parentes bara: Det <i>finns</i> fynd av grövre stickning i ull (2-4 maskor/cm) redan från 1300-talet (Museum of London) och dessa kan gott jämföras med "modern" stickning (nåja, den är inte tunn,tunn,tunn och exklusiv i silke åtminstone). I England finns det iaf fler stickade snuttar i det medeltida fyndmaterialet än det finns nålbundna, och av det får man dra vilka slutsatser man vill. Fynden ger sällan en hel och entydig bild (i synnerhet inte om bågskyttars huvudbonader, som denna tråd handlar om!), men stickningen finns där trots allt och lurar på oss i väntan på fler fynd... [;)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Martin Wallgren » 31 augusti 2010, 17:26

För att komplettera Vix lite kan jag tillägga att jag talade med min moster Ulla Oscarsson som är pensionerad textilexpert på Jamtli som nyss varit i Trondheim och tittat på stickningar från medeltiden på deras museum.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav Martin Wallgren » 31 augusti 2010, 17:29

Några bildbelägg har jag ännu inte funnit men letar fortfarande. Dock talas det om folk med namnet "Capper" vilket skulle innebära mössmakare eller liknande som är inskrivna i rullorna över bågskyttar som tjänstgjorde i 100årskriget.

Intressant detalj med biskopen David, du minns inte var du sett den?

Eric, vi måste höras av per telefon om bågskytteriet. Jag ringer nån kväll!

Martin Wallgren

Inläggav Martin Wallgren » 2 september 2010, 22:24

Hittade en intressant bild från andra halvan av 1400-talet i en bok hos Nelle...
Bild
Ber om ursäkt för kvalliteten då jag fotade med mobilkameran.

Killarna ser ut att ha nån slags Belkermössa på sig. Kan vara nån tidigare variant av Nålbundet/stickad mössa. Svårt att avgöra på bilden, men om man tillåter sig en viss spekulation så skulle det kunna vara en representation för en Archers Cap!

Martin Wallgren

Inläggav Eric Hejdström » 3 september 2010, 08:50

Ser ut att vara rullat eller uppvikt brätte. Skulle dock tro att detta är päls snarare än stickat. Den röda är dock lite lurig. Kan du klura ut vart bilden kommer ifrån Martin? Och vad är det för vita handskar dom har?
Eric Hejdström

Inläggav Martin Wallgren » 3 september 2010, 09:51

Nelle kanske kan hoppa in och skriva bokens namn och vad som händer i texten på den sidan. Kanske lite om målningen om det står i boken.

Martin Wallgren

Inläggav Johan Käll » 3 september 2010, 14:22

det är just de som brukar tolkas som de pälsmössor jag talte om innan

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Martin Wallgren » 3 september 2010, 15:34

Det är utvecklas mer intressant än jag tänkte först. Vi får veta att stickninge har funnits längre än som tidigare varit vedertaget. Det finns en stor tillverkning av "Caps" belaggd från 1400-tal i Monmouth, indikerat genom dels skattekällor och namnkällor, gott om folk som heter Capper. Det finns en bevarad mössa som skall vara från mitten av 1500-talet. Ändå tolkas en bild av engelska bågskyttar från bara max 70 år före som pälsmössor och inte stickade som rimligen vore mycket enklare för dessa att få tag på!

Så exact varför tolkas de som pälsmössor? Rent visuellt kan de ju lika gärna vara en stickad/nålbunden valkad mössa. "Plupparna" i bilden kan ju vara just det mönster som en konstnär uppfattar på ett stickat/nålbundet föremål om det är gjort med tillräckligt grovt garn. Så vilka källor pekar mot pälsmössa? Eller är det en av de många snabba ogenomtänkta tolkningar som sedan tagits som för sanning och inte ifrågastats? Finns det pälsmössor beskrivna i bågskyttesammanhang?

Martin Wallgren

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk