Att sy fast en metallknapp?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Att sy fast en metallknapp?

Inläggav Mary-Lou » 15 september 2010, 15:00

Att sy fast metallknappar genom att sticka in baksidan av knappen genom tyget och att därefter trä en läderremsa genom knappen, eller flera knappar,som sys fast i tyget, när började man med det?

Jag har sett reenacters använda sig av detta, men jag vet inte om det är något som har förekommit.
Vet ni???? Jag vill väldigt gärna att det har förekommit för det är super! [:D]
Mary-Lou

Inläggav Arnoldsdotter » 15 september 2010, 16:01

Det har använts på en del folkdräkter, men hur långt tillbaka det bruket sträcker sig vet jag inte. Det är verkligen bra: knapparna sitter rakt och snyggt, och har inte en chans att lossna - använder det själv på moderna kläder, fast med ett satinband i stället för läderremsa :)

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Karin » 15 september 2010, 21:02

Jag har för mig att det inte finns belägg för det från medeltid. Men jag kan inte komma på att jag har sett hur metallknappar har sytts fast över huvud taget.

Karin
Karin

Inläggav Martina » 15 september 2010, 21:21

De vikingatida knappar jag har sett har haft så groteskt lång hank att man knappast kan göra på något annat sätt än trä dem genom två lager tyg. De vill liksom "välta" och spreta åt alla möjliga håll om man försöker sy fast dem.

/Martina
Martina

Återgå till Kläder och textila hantverk