Elisabet av Thüringens kjortel - datering?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Elisabet av Thüringens kjortel - datering?

Inläggav Terissa Yngvesdotter » 27 september 2010, 14:06

På bl. a. Marc Carlson sida om medeltida kläder (Some clothing of the middle ages) finns en bild av Elisabet av Thüringens kjortel "The Gown of St. Elizabeth of Thuringia". Marc uppger att den är daterad till före 1230. (Elisabet dog 1231.)

Med tanke på ärmens snitt har jag svårt att tro att den kjorteln är så gammal.

Har någon några synpunkter?

Terissa
Terissa Yngvesdotter

Inläggav Lillith » 27 september 2010, 17:10

Jag kan inte se något insnitt. Ärmen är sydd i två delar, men det i sig är väl inget ovanligt för preioden? Är det det du menar?
Lillith

Inläggav Vix Hq » 27 september 2010, 19:41

Menar du att ärmkullen skulle vara för formad för att vara så tidig?
Moselundstunikan har rejält formade ärmkullar och den är C14-daterad till 1050-1150...så om man jämför med den (och accepterar <i>den</i> dateringen...) så är Elisabets ärm inte så fel ute. Rent instinktivt tycker jag väl att Moselunds-datering känns väldigt tidig med tanke på snittet och det treskaftade kyperttyget, men så finns ju Kragelundstunikan som är C14-daterad till 1045-1155. Kragelundstunikan är också i treskaftad kypert och dess kilar har samma breda och "vågiga" toppar som Moselund... Man kan ju hoppas att de inte lyckats feldatera <i>båda</i> de plaggen med C14. Kan tyvärr inte hitta några uppgifter om sannolikheten för Moselund- och Kragelund-klädernas datering, så man får väl acceptera museets uträkning som den är.

Syr man en klänning efter Elisabet-klänningens snittmönster får man i alla fall ett plagg som rent utseendemässigt passar fin-fint in i spannet mellan mitten av 1200-talet och 1300-talet. Se Eva Anderssons artikel "The Perfect Picture - A comparison between two preserved tunics and 13th century art" i NESAT X, s. 4-8. Själv håller jag också på 1200-tal för Elisabet-klänningen (men jag kan inte låta bli att fortsätta undra lite över Moselundstunikan... Hmmm... [;)])

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Terissa Yngvesdotter » 29 september 2010, 16:44

Ja, det är just ärmkullens rundade form, och snittet som gör att sömmen kommer på utsidan av armen, som jag tänkte på.

Kragelundskjorteln lämnar jag därhän i denna diskussion - även om jag förstår varför du nämner den, alltså med tanke på tyget, och formen på kilarna - eftersom den har helt rak ärmöversida, och likaså är kjortelsidan helt rak, utan tillstymmelse till ärmhålsringning.

För övrigt fick jag inspiration till att sy en Elisabeth av Thüringen-kjortel när jag läst och sett den på Eva Andersson hemsida.

Det var när jag satt och konstruerade ärmen som jag började fundera på den ålder som står på Marc Carlsons hemsida... Eftersom jag trodde mig veta, att denna typ av ärmar kom först när tillskärningskonsten utvecklats på 1300-talet

Men, men, då är jag tacksam för beskedet, att, jo, den kan nog dateras till första hälften av 1200-talet.

Fast Moselundskjortelns ålder är jag fortfarande tveksam till..., precis som du (intressant det där att man först satte ihop den som ett slags byxor, och sen ny rekonstruktion 1938.)

NESAT: jag har inte läst Eva Andersson bidrag i NESAT X-proceedings:arna. Mitt närmsta bibliotek är universitetsbiblioteket i Lund och där har de bara spridda delar av NESAT (inte tian)

Någon får gärna skicka mig artikeln! (Eller lägga upp den nånstans där jag kan hämta den)

Terissa
Terissa Yngvesdotter

Återgå till Kläder och textila hantverk