Filthatt, hur?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Filthatt, hur?

Inläggav kingvilhelm » 1 november 2010, 22:52

Tänkte fråga omnågon har en aning om hur den runda filthatten som senare blir till en tricorne(?)hatt är tillverkad? Det jag främst undrar är ifall delen man sätter på huvudet är format i blött tillstånd eller inte? Isåfall ska detta göras med färdigt filttyg eller med såpa och ull som man fick göra i syslöjden?
Ber om ursäkt ifall min fråga är oklar.

Tack på förhand, Ville
kingvilhelm

Inläggav Mary-Lou » 2 november 2010, 19:22

Din fråga är något luddig. Eller så är jag kass på hattar..
Vilken rund hatt tänker du på och vad är en tricorne för sorts hatt?
har du nån bild?
Mary-Lou

Inläggav kingvilhelm » 2 november 2010, 22:41

Såklart, bilder. Det tänkte jag faktiskt inte på.
Kan ju korta ner frågan genom att enkelt skriva; hur gör man en "karolinerhatt"? Det jag behöver veta är själva hatten, den med ett stort runt brätte som sedan sys/fästs upp till en trekantig form.

Bild på det önskade färdiga resultatet: http://decors-franc-maconnerie.com/imag ... simple.jpg

Edit: Felt hat blank kallas tydligen den hatt jag är ute efter.
Bild: http://www.crazycrow.com/mm5/graphics/g ... 00x200.jpg
kingvilhelm

Inläggav Anna-Carin » 3 november 2010, 19:41

Jag kanske missförstått din fråga, men...

"Felt hat blank" (<i>kaplin</i> på svenska) är ett hattformat halvfabrikat som hattmakare använder. Den formas till önskad modell över hattstockar av trä, med hjälp av mycket fukt och kraft.

Processen beskrivs i boken "Hattar: hattglädje och hattrecept" av Bibi Kant (finns på bibliotek); där räknas även upp inköpsställen för bl.a. kapliner.
Anna-Carin

Återgå till Kläder och textila hantverk