Burgundisk dräkt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Burgundisk dräkt

Inläggav Succubus » 4 december 2010, 03:00

Jag har utvecklat en stark förälskelse till burgundiska dräkter den senaste tiden. Kärleken är stor men dessvärre är kunskapen det inte och tänkte därför vända mig till er i ett försök att få råd. :)

Klänningen:

Bild
(Maria Portinari by Hugo van der Goes (1479))
Den vänstra

Bild
(Augustine, La Cité de Dieu", Illuminated by Maître François 1475-1480)

Bild
(Boccace's "de mulieribus claris" around 1490 (Faustine the young))

Det jag funderar är nog främst över underklänningarna. Jag undrar om det är någon som har personlig erfarenhet av denna dräkt och kan ge råd?
http://cadieux.mediumaevum.com/frontlaced-kirtles1.html är sidan jag hittat information om tillverkning.

Och är det någon som vet var man kan få tag på eller hur man på bästa sätt tillverkar mönstret för överklänningen?

Hattar:
När det kommer till hattarna tänker jag mig "the heart-shape horns topped with a padded roll" för att citera sidan jag tagit de flesta referenser från.

Bild

Bild

När jag googlade runt hittade jag den här sidan med en beskrivning steg för steg på hur den tillverkas http://medeltiden.ifokus.se/Articles/Re ... 0bde128256 och tänkte göra ett försök. Återigen frågar jag efter personlig erfarenhet som är villig att ge lite råd.
Är den som skrivit texten helt fel ute?

Sida:
http://cadieux.mediumaevum.com/burgundi ... rence.html

<b>Inlägget uppdaterat 2010-12-11 med nya bilder</b>
Succubus

Inläggav Succubus » 4 december 2010, 03:01

Jag är medveten om att det finns flera trådar om 1400-tals dräkter men eftersom de är så pass gamla att länkarna på bilderna inte längre fungerar tänkte jag ta mig friheten att skapa en färsk.
Succubus

Inläggav Tore H » 5 december 2010, 05:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag är medveten om att det finns flera trådar om 1400-tals dräkter men eftersom de är så pass gamla att länkarna på bilderna inte längre fungerar tänkte jag ta mig friheten att skapa en färsk.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ironiskt nog så verkar sajten du djuplänkar bilderna ifrån till den här tråden också vara nere...
Tore H

Inläggav Succubus » 6 december 2010, 15:55

Ja jag märkte det dagen efter att jag postat allt.
En aning irriterande.

ska försöka leta upp andra bilder och posta nytt.
Succubus

Inläggav Fiskinfluensan » 6 december 2010, 21:43

Bortsett från bilderna som jag inte kan se kan jag säga såhär mycket:

Cadieuxs sida är strålande, om än inte alltid så uppenbar att navigera (har fått tänka till ibland när jag ska navigera mig tillbaka till infon om burgundiska från framsidan). Hennes research känns grundlig, hennes källor välredovisade och hennes slutsatser och gissningar logiska och väl underbyggda. Om du inte redan gjort det (och om sidan skärper sig igen) rekommenderar jag att du läser sidan om hennes teorier om dräktens uppbyggnad. I korta drag kan man sammanfatta den såhär (om inte mitt minne är helt fel): De flesta återskapare bär en linnesärk under, och bär sedan en tyglapp fastnålad över bröstet under själva dräkten för att få den framstickande lilla biten som nästan alltid syns på burgundiska dräkter. Detta känns dock smått ologiskt. När hon sökte efter andra förklaringar fann hon två bilder på en kvinna, först halvklädd och sedan fullt påklädd. På den första bilden har hon på sig en klänning med kort ärm och snörning, typisk 1400-tal alltså. Cadieux drar alltså slutsatsen att det är en sådan som bärs under dräkten.

För egen del har jag dock inte en klänning under, eftersom min klänning är så tight. Jag kör alltså på fastnålad tyglapp... [:I]

/Julia, vars burundiska finns att beskåda i en av de sista sidorna i tråden Hur ser din dräkt ut?

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Succubus » 11 december 2010, 05:01

Hela sidan låg nere i några veckor så jag gissar på en server-crash. Dock är den uppe nu igen med vissa undantag speciellt med majoriteten av bilderna.
Det försvårar lite att se vad som fick henne att komma fram till slutsatserna. Jag hoppas den kommer upp helt inom kort.

"There are actualy 2 kirtles being worn underneat the "V" neck gown and this would also explain the short sleeve sean in the "Stark triptych". One with a straight or slightly roundish neckline with or without short sleeves and another one with a wide opening being worn over it ; On the first image she's in her "undies" and on the second one she'll all dressed-up... "
Hon lägger också upp bilder på fler exempel:

Bild
Bild

Jag har funderat lite på hur dessa klänningar är gjorda. Underklänningen verkar ju uppenbarligen vara vit (syftar på armar och vid urringningen), det som får mig att fundera är det svarta vid snörningen. Är det helt enkelt tyg som sitter i för att undvika insikt till underklänningen? (som om inte överklänningen skulle göra det [:)]). Är det gjort på detta sätt är det ju definitivt risk för att det blir knöligt men det kanske inte gjorde något?
Succubus

Inläggav Succubus » 11 december 2010, 05:28

Hittade lite bilder jag undrar över:

Är slitsen vanlig? Har snubblat över den på någon annan bild men trodde att det bara var ett veck då bilden var otydlig. Har någon ett namn för den där huvudbonaden?
Bild

Den här flickan/kvinnan har ju en likadan klänning som flickan på den första bilden i den här tråden. Men uppfattningen jag hade fått var att detta enbart var en sorts underplagg? Sedan hittade jag också den undre bilden vilket gjorde mig nyfiken över hur det låg till.
Bars klänningarna likt denna av yngre eller är det bara olika sorters klänningar?
Bild

Sedan blev jag nyfiken på den här bilden.
Jag läste om att figursydda dräkter under högmedeltid (kan tyvärr inte ge klar referens) hade snörning alt knappar på rygg eller vid sidorna, dock aldrig på framdelen av klänningen. anledningen var att enbart de rika bar de figursydda klänningarna och därför hade tjänare som hjälpte till att klä på dem. Jag vet inte om det är fel eller om det är något som ändrades. Är dock intresserad att höra om någon av er vet?
Bild
Det kan vara att bilden gäller för annan tid då sidan då inget årtal är lätt att hitta (sidan är på ett språk jag inte känner till).
Succubus

Inläggav Succubus » 11 december 2010, 05:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
/Julia, vars burundiska finns att beskåda i en av de sista sidorna i tråden Hur ser din dräkt ut?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Riktigt snygg. Gillar speciellt den gula.
Vad för tyg har du använt?
Succubus

Inläggav Fiskinfluensan » 11 december 2010, 13:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Succubus</i>

Den här flickan/kvinnan har ju en likadan klänning som flickan på den första bilden i den här tråden. Men uppfattningen jag hade fått var att detta enbart var en sorts underplagg? Sedan hittade jag också den undre bilden vilket gjorde mig nyfiken över hur det låg till.
Bars klänningarna likt denna av yngre eller är det bara olika sorters klänningar? <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det stämmer att detta är en full dräkt i sig och inte ett underplagg. Underklänninngarna är ju vanligen med korta ärmar, men i detta fall samt de jag sett då klänningen bärs ytterst så har den långa ärmar. Och ja, så vitt jag kan avgöra bars den främst av unga flickor och jungfrur. Om detta beror på att den är mindre fancy än den v-ringade, att enbart slanka unga flickor passade i klänningen med snörningen eller om det var ett plagg som reserverades för oskulder vet jag inte :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag läste om att figursydda dräkter under högmedeltid (kan tyvärr inte ge klar referens) hade snörning alt knappar på rygg eller vid sidorna, dock aldrig på framdelen av klänningen. anledningen var att enbart de rika bar de figursydda klänningarna och därför hade tjänare som hjälpte till att klä på dem. Jag vet inte om det är fel eller om det är något som ändrades. Är dock intresserad att höra om någon av er vet?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Detta står i Sophias Ateljés bok om figursydda klänningar (jag har tittat i den och personligen utnämnt till den till den sämsta av böckerna i en sorglig skara. Inte minst pga tygåtgången). Att man under högmedeltiden inte skulle ha snört och knäppt kläder framtill är något som snabbt kan motsägas av massor av samtida bilder. Vad hon har fått det påståendet ifrån skulle jag bra gärna vilja veta. Däremot har jag inte sett lika mycket bilder på snörning/knäppning i sidor och rygg. (Dock påstår jag inte att det inte finns, bara att mina kunskaper är otillräckliga :P)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har funderat lite på hur dessa klänningar är gjorda. Underklänningen verkar ju uppenbarligen vara vit (syftar på armar och vid urringningen), det som får mig att fundera är det svarta vid snörningen. Är det helt enkelt tyg som sitter i för att undvika insikt till underklänningen? (som om inte överklänningen skulle göra det ). Är det gjort på detta sätt är det ju definitivt risk för att det blir knöligt men det kanske inte gjorde något?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag ställer mig milt kritisk till att man skulle ha stora tyglappar där. Det känns fruktansvärt ologiskt och opraktiskt. Mer sannolikt är en ärmlös klänning med kantig urringning.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Riktigt snygg. Gillar speciellt den gula.
Vad för tyg har du använt?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tackar så väldans :) Den är sydd av en gammal gardin (två längder och en kappa). Speciellt HK är det således inte och mönsteranpassningen har jag inte kunnat ta hänsyn till :P Pälskanten är gjord av en och en halv persiankappa som brutalt styckats.

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Ulfa » 11 december 2010, 15:07

Så roligt Succubus att du vill ge dig på ett mastodontprojekt :D Hoppas det går bra för dig!

Jag kan inget alls om 1400-tal, men tänkte upplysa angående snörning och knäppning att det t.ex. av bilder från 1300-talet snabbt går att konstatera att knäppning fram är mycket vanligt under den perioden, och flertalet statyer från 1100-talet har snörning i sidan. Angående snörning/knäppning där bak är det väldigt svårt att uttala sig om då det är sällan någon avbildas bakifrån, tyvärr!

/Ylva
Ulfa

Inläggav Succubus » 11 december 2010, 16:44

Ja men jag kände att det var dags att ge sig in på något sådant ^^

Hade snubblat förbi en bild på en klänning med snörning på sidan, denna är dock från 1475. Syftar på kvinnan till vänster.

Bild
Avguštin, La Cité de Dieu, detajl z iluminacije Mesto na Zemlji; Paris, Bibliothèque Génévieve, Ms 246, fol. 3v.

Är det någon som har någon pdf eller som vet vart man kan få tag på sömnadsbeskrivning av den v-ringade?
Succubus

Inläggav Succubus » 14 december 2010, 12:29

Och äntligen är alla bilderna uppe :)

Funderade vidare lite på tyglappen (se mitt inlägg 11 Dec 2010 : 05:01:31) som verkar finnas under klänningarna.
Min första reaktiov var att det inte var en så duktig konstnär eftersom en sådan klänning aldrig skulle gå att snöra ihop. Har funderat lite och undrar om det inte är en variant av den lila klänningen (inlägg 11 Dec 2010 : 05:28:14).

Är fortfarande nyfiken om något har något att tillägga om hattarna, speciellt nu när bilderna ligger uppe igen.
Succubus

Inläggav Anthka » 14 december 2010, 14:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Succubus</i>

Funderade vidare lite på tyglappen (se mitt inlägg 11 Dec 2010 : 05:01:31) som verkar finnas under klänningarna.
Min första reaktiov var att det inte var en så duktig konstnär eftersom en sådan klänning aldrig skulle gå att snöra ihop. Har funderat lite och undrar om det inte är en variant av den lila klänningen (inlägg 11 Dec 2010 : 05:28:14).

Jag är inne på samma linje på Fiskinfluensan, har för mig att Thursfield (författaren till <i>medieval tailors assistans</i>) säger det samma, att det du refererar till som tyglapp i själva verket är en ärmlös/kortärmad klänning med fyrkantig halslinning.

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/
Anthka

Inläggav Succubus » 15 december 2010, 00:30

Jag syftar alltså på det svarta på bilderna i posten 11 Dec 2010 : 05:01:31. Alltså inte klänningen som syns under den v-ringade klänningen.

Jag tycker det verkar underligt med TRE underklänningar.
Succubus

Inläggav Anthka » 15 december 2010, 07:54

Jag syftar alltså på det svarta på bilderna i posten 11 Dec 2010 : 05:01:31. Alltså inte klänningen som syns under den v-ringade klänningen.

Jag tycker det verkar underligt med TRE underklänningar.

Jag såg vad du syftade på, och jag tror fortfarande på det jag skrev. För mig låter det inte alls konstigt med tre klänningar, de vita ärmarna skulle kunna tillhöra särken.

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/
Anthka

Återgå till Kläder och textila hantverk