Folk/bygdedräktstråd?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Folk/bygdedräktstråd?

Inläggav Anders Isaksson » 26 januari 2011, 13:44

Hej allesammans!
Jag funderar om det finns intresse att starta en tråd med inriktning på folk/bygdedräkter på detta forum? Min tanke är både att ventilera praktiska frågor kring sömnad, och för all del de tillkortakommanden som åtminstone jag upplever i de sammanhangen ;) som diskussioner och tankar kring rekonstruktion av plagg och de problem/utmaningar som det kan innebära, men också att få ta del av varandras sömmarmöda!

Goda hälsningar

Anders
Anders Isaksson

Inläggav Djingis Khan » 26 januari 2011, 19:59

Jo men visst bör det finnas det, vi är ju åtminstone ett par folkdräktsnördar här på forumet! Någon speciellt dräkt du pysslar med?
Djingis Khan

Inläggav Anders Isaksson » 27 januari 2011, 10:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Jo men visst bör det finnas det, vi är ju åtminstone ett par folkdräktsnördar här på forumet! Någon speciellt dräkt du pysslar med?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag syr en mansdräkt från Tjörn (vilket får gå för bohusdräkt)samtliga dräktdelar är belagda. Projeket framskrider oändligt långsamt men med stor passion ;)

Syr du också dräkt? Vilken?

AI
Anders Isaksson

Inläggav Djingis Khan » 27 januari 2011, 16:01

Aha, är det den där dräkten med de grymma skinnskodda brallorna?
Jag syr själv orsadräkt, men även en del andra folkliga plagg:

http://historiskdrakt.wordpress.com/category/drakt/
Djingis Khan

Inläggav Anders Isaksson » 28 januari 2011, 14:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Aha, är det den där dräkten med de grymma skinnskodda brallorna?
Jag syr själv orsadräkt, men även en del andra folkliga plagg:

http://historiskdrakt.wordpress.com/category/drakt/
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Min avsikt är inte att ha de brallorna men det är lustigt att du nämner just dem eftersom jag tycker att de är ett ganska talande exempel på de olika faserna i ett rekonstruktionsarbete. Detta är hur det gick till (om jag minns rätt för jag skriver ur minnet)

Dessa byxor fanns med ganska tidigt (1900-talets första årtionden) när man talade om hur en mansdräkt för Bohuslän skulle se ut, men avfärdas sedan (70-tal och framåt)eftersom man antog att de aldrig hade varit gångbyxor utan hade tillhört en menig kavallerist.

Men på senare år har man ju i dräktkretsar blivit alltmer medveten om hur modetrender påverkar det folkliga modet (mindre påtagligt eller inte alls på de platser som har ett av tradition definierat dräktskick ex. i Dalarna och Vingåker)och inte minst att uniformer har haft ett stort inflytande på mansdräkter.

Så är fallet med dessa skinnskodda byxor som inte tillhört en kavallerist men däremot är inspirerade av sådana byxor.

Är för övrigt mycket imponerad över dina dräktbilder!

AI
Anders Isaksson

Inläggav Djingis Khan » 28 januari 2011, 18:34

Ok se där, ja det finns ju garanterat avbildningar av sådana och liknande byxor i allmogemiljö, bl.a. i Skåne. I sådana fall kan det ju också vara intressant att se vad bouppteckningarna säger.

Kul du gillade mina bilder, du har inte själv funderat på att dokumentera det du syr? Vore ju väldigt intressant att se, och det behövs helt klart mer dräktintresse och dräktinspiration i det här landet! :)
Djingis Khan

Inläggav Anders Isaksson » 2 februari 2011, 09:41

Så fort det finns något att visa kommer det bilder ;) har du någon referens till de skånska byxorna, det hade varit kul att se :)

AI
Anders Isaksson

Återgå till Kläder och textila hantverk