Hur mucket tyg kan det gå åt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur mucket tyg kan det gå åt

Inläggav Nihgtwolf » 18 februari 2011, 02:57

jag ska sy en tunika i linne typ st L-XL. och en mantel med huva i ylle. Hur mycket tyg tror ni jag behöver till Detta
Nihgtwolf

Inläggav PetraV » 18 februari 2011, 08:20

Jag tror att du måste specifiera mer hur stora plaggen ska vara. Vad menar du med L-XL (vilka mått personen som ska ha den har helt enkelt),hur lång/vid ska manteln vara, om den ska vara sydd i våder (vet att Sophias Ateljé har mönster för en fotsid mantel i våder och med huva, där står det säkert om tygåtgång för det. Måste dock varna för att det mönstret är inte särskilt purjo!) eller som en hel- eller halvcirkelmantel. Mer info, så tror jag att du kan få bättre svar!

http://petrulus.blogg.se/medeltid/
PetraV

Inläggav Karin » 18 februari 2011, 18:13

Använder du färdiga mönster eller gör du egna? Köp/gör mönstret innan du köper tyget. Sedan tar du ett rutat papper och ritar en bit tyg. Skala ner det tyg du har tänkt köpa till en hanterlig storlek. Vissa tyger har ju 150 cm bredd och andra smalare eller bredare. Rita sedan ut mönsterdelarna i samma skala på tygritningen. Då ser du hur mycket tyg som går åt. Eftersom ärmar ibland är knöliga att göra brukar jag köpa lite extra tyg så att jag kan sy ett par nya ärmar om det skulle behövas.

Karin
Karin

Inläggav Rebecca Mörk » 19 februari 2011, 11:52

Jag brukar köpa 2,5 m när jag syr en tunika. Jag skulle inte rekommendera att sy en huva med mantel då jag inte har sett några sådana från medeltiden. En annan idé är att sy en halvcirkelmantel och till den använda en struthätta, det är dessutom mer praktiskt då det lättare anpassas efter temperaturen. Till en struthätta går det 1 m ylle + lika mycket av fodertyg om du vill fodra den och till en mantel brukar jag köpa 3m ylle (det blir rätt mycket spill men det tyget kan man använda till annat).
Rebecca Mörk

Inläggav Lillith » 19 februari 2011, 13:43

Spillet från tillskärningen av en halvcirkelmantel brukar räcka till en kraghätta om man pusslar lite.
Hur mycket det går till en kjortel beror väl mest på hur lång den ska vara, om man ska ha ärm eller ej och i så fall vilken ärmtyp. Men räknar man plaggets längd + ärmens längd så funkar det förutsatt att man får ut kilar antingen brevid fram- och bakstycket eller ärmarna (eller lite av varje). Om man inte får ut kilarna där får man räkna + höjden på kilen också.
Till exempel:
Om jag vill sy en långärmad kjortel som ska vara 100cm lång, ha en 60cm långa ärmar och jag vill skära kilaran separat och dom ska vara 50cm höga, så går det alltså åt 210cm. Då blir det garanterat en del spill också. Om man skär ut plagget snålt och inte får något spill alls efter att ha lagt ut ärmar, fram- och bakstycke och kilar kan man oftast klippa ärmspjällen av det man klipper bort i halsrigningen (förutsatt att det inte är en sån där "springa" a la Kragelund).
Lillith

Inläggav Matildatiger » 26 februari 2011, 14:06

Borde inte tunikan sys i ylle den med? vad jag vet hade man endast underkläder i linne.
Matildatiger

Inläggav Mary-Lou » 27 februari 2011, 08:56

Det kanske är en undertunika/underskjorta.
Mary-Lou

Inläggav Matildatiger » 6 mars 2011, 11:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mary-Lou</i>

Det kanske är en undertunika/underskjorta.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Ja så kan det ju vara, jag hade bara för mig att det hette nåt annat än tunika då, tex skjorta eller särk. Ibland är det svårt att hålla isär alla termer. [:)]
Matildatiger

Återgå till Kläder och textila hantverk