Vikingakläder!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vikingakläder!

Inläggav socie » 9 mars 2011, 20:33

efter att ha avslutat min och sambons matchande 1350< kläder ska jag nu ge mig i kast med nästa projekt. Sambon har valt vikingatid, för han tyckte Vendels kläder i "Min outfit"-tråden var så snygga.

Så jag har en rad frågor. Jag har kollat på forumet och sökt, men känner inte riktigt att jag hittar svar och inspiration. Han är intresserad av kläder till en man i 20+ åldern som är lite "finare" dvs mer bling osv.

Finns det bildmaterial att hämta inspiration ifrån? Vart kan man hitta det? Vart kan jag annars hitta inspiration ifrån?
Någon som har tips på bra länkar och böcker?
Vad var det för man som hade pås/pösbyxor?

Jag lär komma på fler frågor, men har ni kunskap kring manliga vikingakläder får ni jättegärna skriva allt. :)
socie

Inläggav Vendel » 11 mars 2011, 01:01

Som alltid är det ganska marigt att komma med generella bra tips utan att veta mer om vad som ska gestaltas. Mina kläder är egentligen inte alls typiska för vikingatiden. Flera av de dräkterna jag gjort har ganska starka inslag från öst, något som kanske fungerar om man valt att gestalta en person från ett ganska specifikt område (i mitt fall mälaren) och inom en ganska specifik nisch (i mitt fall handel). Dessutom har jag haft den dåliga smaken att kränga på mig en massa bling till min läderkjortel. Något som närmast kan liknas med att ha slips och vita hanskar till blåstället.

Vill du ha en prålig dräkt så rekommenderar jag massor av brickband, broderier samt pråliga dräktaccessoarer (bling, bälten, vapenknivar, bälten, väskor, bälten, portmonäer och bälten). Ett par stilrena benlindor i diamantkypert är mer eller mindre ett måste för den modemedvetne vikingen, sladdriga linnebenlindor och en allmänt osnygg stil tolereras icke till sjöss. Vad gäller pösbyxorna så är de ju (precis som de långa vapenknivarna) inte speciellt praktiska varför man möjligen kan anta att det rörde sig om ett högstatusplagg. Det finns gotländska bildstenar föreställande män med pösbyxor.

* Historiskas dräktsidor är ju ganska bra att utgå ifrån (om man skalar bort stölvar och halvmåneformade bältesväskor).
* Burr har massor av fint bling att smycka sig med.
* Kolla in tråden om väskor här på sidan.
* Ägirs Hus har vrålsnygga handvävda benlindor.
* Kolla in mammendräkten för snygga broderier.

Vänligen,

/VendelPendel-VillePille

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav Edvin » 11 mars 2011, 08:47

Glöm inte att djävulen är i detaljerna. Försök undvik de värsta plattityderna och titta mer på fyndmaterialet än "vikingeriet". Mälardalen och Gotland är starkt influerade av det östliga modet (här finns det mycket högstatusföremål) men vill man gestalta en enklare dräkt så är det inte så mycket som skiljer den från tidig medeltid. Skjorta, kolt, byxor eller hosor. Enkla vändsydda skor, strumpor och mössa. Ett bälte med sölja och remändesbeslag samt en kniv i djupliggande skida kommer man ganska långt med.
Edvin

Inläggav socie » 11 mars 2011, 10:22

men vart hittar man information som "en handelsman från birka var troligen inspirerad av öst och handel" osv? Är det sånt man tittar på fynd och spekulerar kring själv eller finns det någonstans man kan läsa om det? Jag är inte helt främmande till att skapa en karaktär åt honom, men jag känner inte att jag vet var jag hittar info om vikingarna generellt. Hur de levde osv. Är det någon som har ett bra boktips?

Och fynden, vart hittar man info om dem? Böcker? internet? vad ska man söka på?

Jag är inte helt ovan när det kommer till medeltidafynd och målningar, men vikingatiden är helt outforskad mark för mig. Därför är jag lite ställd...

"Burr har massor av fint bling att smycka sig med." Vem är Burr?

tack för bra tips båda två :)
socie

Inläggav Johan Käll » 11 mars 2011, 11:32

jo. Det finns böcker och avhandlingar skrivna om vikingatid. En hel del tom.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Mjödbjörn » 11 mars 2011, 12:35

jag tycker att om man ska göra en lite "finare" dräkt, så ska man först läsa på och bestämma sig för en inriktning. T.ex. som Vendel östinspirerat,Hedeby eller något annat. Sen läsa på lite till om valt område, och sen börja tillverka.Och litteratur finns det gått om. Sen tror jag att de flesta har börjat lite enklare, för att sen byta upp sig underhand.
Mjödbjörn

Inläggav Edvin » 11 mars 2011, 15:31

Du kan ju förslagsvis börja med att läsa de mycket omfattande trådarna om vikingakläder här på HV och sedan följa upp de litteraturförslagen som ges? Det är nog ingen som kommer att sätta sig ner och skriva en beskrivande förklaring hur vikingar generellt åt dig...

Fyndmaterial = SHM (http://shmbild.historiska.se/p_search.a ... =avancerad).
Edvin

Inläggav socie » 11 mars 2011, 21:27

hela den grejen vet jag, allt om att man ska läsa på osv. Jag har gjort det med en helt annan tidsålder... Och det klart jag vet att det finns böcker, avhandlingar osv men jag hittar det inte.
jag får väl fortsätta söka då.
socie

Inläggav Martin Wallgren » 11 mars 2011, 23:51

Ett bra tips är att söka igenom trådar här och på andra forum. Samma fråga i olika varianter har ställts många gånger förut. Ofta får man göra en sökning per ämne man är ute efter. Det finns tyvärr inget enkelt svar. Du får söka på till exempel skor och leta igenom trådar tills du hittar det du söker. Det kan även vara lättare om du ställer mer presisa frågor. T.ex. Jag försöker gestalta en mellanrik bonde från skåne på 1000-talet, vilken typ av spännen är vanligast i det området... o.s.v..

Hoppas det går bra för dig i ditt sökande.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav socie » 16 mars 2011, 20:19

Hur mycket tyg behöver man till ett par byxor som är "lagom" vida? Jag är ju student och har begränsat med pengar, men hur mycket tyg <i>bör</i> man ha för att byxorna inte ska bli för opösiga?
socie

Inläggav Djingis Khan » 16 mars 2011, 21:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by socie</i>

Hur mycket tyg behöver man till ett par byxor som är "lagom" vida? Jag är ju student och har begränsat med pengar, men hur mycket tyg <i>bör</i> man ha för att byxorna inte ska bli för opösiga?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Sy en annan modell? Min personliga gissning (obs gissning) är att halvtajta byxor av järnåldersmodell typ Thorsbjerg, Damendorf, Marx-Etzel, Dätgen osv var betydligt vanligare ännu under vikingatiden än de numera halvt som halvt stereotypa rusiska byxorna. Pösbyxor kan sluka upp till 4 m tyg eller mer (på 140-150 cm bredd), medan du kan komma undan med 1 m till ett par tajtare brallor
Djingis Khan

Inläggav Mjödbjörn » 16 mars 2011, 21:25

Håller med Djingis. Pösbyxor är inte "standardbyxor" utan Thorsbjerg var nog vanligare, och betydligt "billigare" i tygåtgång. Och sitter ganska tight = opösigt .
Mjödbjörn

Inläggav socie » 16 mars 2011, 22:35

men jag vill inte sy en annan modell. Rättare sagt, bäraren vill ha den modellen.
socie

Inläggav Vendel » 16 mars 2011, 22:58

Du vill ha minst 2,5m per ben och se till att ha ett ordentligt häng över knäna. Ju mer tyg desto ballare. Mina gamla byxor är sydda på 9m tyg och jag har köpt in 14m till mina nya.

I övrigt ansluter jag mig till föregående poster. Inget tyder på att rusbrallorna var något annat än ett undantag. Ska man ha pösbyxor så måste resten av dräkten hänga med i temat. Om du har begränsat med ekonomiska medel att lägga på dräkten bör du välja ett annat tema. När det handlar om historiskt återskapande är de rusiska pösbyxorna tämligen osäker mark då vi helt saknar fynd och plagget knappast kan anses representativt eller typiskt för vikingatid.

Vänligen,

/Ville (som står med en spann kastvänliga stenar i ett prydligt glashus)

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav Edvin » 16 mars 2011, 23:22

Jag gillar att stå i glashuset. Men så är man på Gotland också och gillar att bygga pynt.

Mina första yllepösisar var 3m/ben vilket var okej eftersom tyget var lite tjockare. Mina nya är tunnare tyg och sex meter/ben. Jag använder mig av 75 cm till ben vilket gör att jag får ut två ben på en 150-våd. Med tillägg för linning upptill och nedtill så passar det mig perfekt som är 183 cm lång. Utsläppta utan knutna band under knät så räcker byxorna mig till vaden/ankeln ungefär, då blir det ett snyggt pös.

Skaffa så tunt tyg du kan. Ju tunnare desto bättre.

-------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.audhumbla.se
-------------------------
Edvin

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk