Vadmalsexperiment

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vadmalsexperiment

Inläggav Djingis Khan » 31 mars 2011, 12:29

Förra veckan testade jag att fotstampa flera meter ylle till vadmal, vilket jag skrivit om på [url="http://historiskdrakt.wordpress.com/2011/03/27/vadmalsstampning/"]min blogg[/url]. Försöket gav mersmak och nu funderar jag på att testa att valka ylle samtidigt som man tillsätter lös kardull på det våta tyget, för att se om de lösa fibrerna kan "haka på" och valkas in i väven.

Frågan är: Skulle detta kunna fungera? Finns det någon här som har testat det? Och finns det belägg för att man har gjort så förr vid valkning av tyger? När jag studerar gamla vadmalsbitar så får jag intrycket av att något liknande faktiskt har gjort på tyget, eftersom den starkt filtade ytan ser ut att ha många liggande och lösa ullfibrer som inte riktigt verkar höra ihop med den ursprungliga väven.
Djingis Khan

Inläggav Martina » 31 mars 2011, 14:30

Oj, vilket projekt du gett dig på! När vi stampade vår hemmavävda vadmal på Bäckedal turades vi om under en hel dag, vi hade också i en balja och massa såpa. Efteråt spikade vi upp tyget på laduväggen för att det skulle bli rakt och fint.
Du tror inte att lösullen på dina gamla vadmalsbitar är ull som krupit ur, snarare än ull som filtats på ovanpå? När man använder t.ex. yllestrumpor smiter det ju ur massa ull som lägger sig som tovade korvar på ytan. Lite samma sak som med noppor.

/Martina
Martina

Inläggav Djingis Khan » 31 mars 2011, 16:51

Mmmm det är fullt möjligt, Kerstin Gustafsson skriver ju (Vadmal förnyelse och tradition 1992) att täckullen (?) gärna läger sig som små "korvar" på ytan eftersom de inte drar ihop sig lika mycket som den andra ullen. Men jag är fullkomlig amatör, om ens det, när det gäller kunskap om olika ullsorter och deras egenskaper.