Medeltidskläning till tjockis och tygval

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Medeltidskläning till tjockis och tygval

Inläggav Fölshult » 7 april 2011, 21:09

Jag är ny här men har läst det mesta här, men hänvisa mig gärna till nån liknande tråd om det finns.

Jag har hittat min favvomodell, Tudorkläningen, men eftersom jag är tjock så är det nog en rätt olämplig modell?

Vilken rekommenderar ni istället? Den burgundiska? Jag är sykunnig (har sytt 1700-tals dräkter) och vill gärna sy i sammet, damast eller siden eller liknande. Inte bara i linne i alla fall.

Och hur "otrogen" kan man vara i materialval utan att det blir illa? (Ska helst kunna rida i klänningen.)
Fölshult

Inläggav Suniva » 7 april 2011, 22:38

Vad jag har märkt när jag har varit ute på evenemang (är ganska ny i detta också) så kan man komma undan med ganska mycket, allt beror på vad det är för evenemang man åker på.
Det finns dom där allt ska vara HK men så finns det även de ställen där man nöjer sig med att man gör ett försök till historisk klädsel och annan utrustning.
Själv så försöker jag som ny att klättra försiktigt uppåt med att tillverka min egen utrustning.
Med detta menar jag att så länge man försöker och det ser historiskt ut så kan man komma undan med det.
Jag har sett en massa syntetiska dräkter under mina dagar på marknader, dom ser fina ut och är utom materialet historiskt korrekta.
Mitt förslag är att under uppbyggnaden av dräkten är att ha korrekt tyg där det syns och eventuellt byta ut allt eftersom man kommer längre i sin historiska utveckling eller när man har bättre ekonomi (som jag) *ler*.
Kanske inte så bra på svar på din fråga men jag hoppas att det var till lite hjälp.

Suniva
Suniva

Inläggav Lillith » 7 april 2011, 22:47

vad som är lämpligt eller ej, hurpass nogrann du behöver vara med den historiska biten etc. beror på vad du vill kunna använda din dräkt till.

Ska du vara med på något särskillt evenemang är det evenemangets tidsramar, kulturområde etc. som gäller. Vill du däremot bara sy dig en fin klänning behöver du inte vara historisk ett enda dugg utan kan fritt välja, vraka och pussla hur du vill med preioder och material.
Är du med i någon förening eller grupp med återskapare så är det deras regler och riktlinjer som gäller.
Det finns inga generella regler som gäller alla som vill sy historiska kläder.

Vill du kunna rida i kläderna är det nog en bra idé att titta på just ridkläder och resekläder från perioden du är sugen på. Leta samtida bilder på folk till häst, till exempel.
Lillith

Inläggav Djingis Khan » 8 april 2011, 10:36

Du kan nog rida i alla slags material, så det är inget problem att använda exempelvis ylle eller siden. Nu vet jaq inte hur du definierar "tjockis", men om det är senmedeltida/tidigrenässansa klänningar du vill ha så har Reconstructing History en mängd mönster där du säkert kan hitta något som passar.
Djingis Khan

Inläggav Fölshult » 8 april 2011, 21:27

Tack för era svar!
Jag är inte involverad i någon grupp/evenemang/förening så jag kan välja fritt på så sätt. Men jag tycker att om jag nu ska lägga ner jobb på att sy så ska det bli bra. Och någorlunda historiskt korrekt. Alltså bör jag kunna fuska lite med materialval bara jag har skärning, färg och detaljer på dräkten rätt?
Mönster ritar jag själv efter att ha kollat upp själva konstruktionen i böcker och på nätet. (Nackdelen med att ha en figur som en valross är att mönstren passar ändå inte mina former. För långa, midja på fel ställe, för trånga ärmar osv...)
Ridkläder fanns väl inte förrän senare, typ efter 1600 talet? Innan dess hade man väl vanliga kläder, alltså ytterkläder. (Jag gjorde för några år sedan en 1740-rekonstruktion av en riddräkt. Mönstret finns numera att köpa på Reconstructing history.)

Jag tänkte kanske att ni som ser folk "ute" vet vad som blir bra på nån som är tjock?
Fölshult

Inläggav Suniva » 8 april 2011, 22:24

Färgerna på medeltiden var ju ganska jordnära och praktiska. Den mest använda färgen var brun i olika nyanser (svårare att se smutsfläckarna då).

Jag har en väninna som är lite större till kroppsbyggnaden och hon använde gärna ett enkelt "T" mönster som inte är figursytt utan mer rakt med inlagda kilar för att få brädd. Sedan använde hon ett bälte eller liknade för att få en fin form på klänningen när hon hade den på sig.
Jag tror att mönstret är för en 1300-tals klänning men är inte säker.
Suniva

Inläggav Ulfa » 8 april 2011, 22:45

Hej Fölshult!
Hur "otrogen" du kan vara i ditt materialval utan att det blir illa är, om du nu inte är med i någon förening eller som Lillith sa ska på något speciellt event, helt upp till dig själv! Jag skulle rekommendera, just eftersom du är ny men verkar vilja satsa på att få det korrekt, att satsa högt från början. Det kanske tar lite längre tid för dig att bli klar, men när du väl är klar kommer du vara så mycket mer nöjd med din dräkt och dig själv.
När jag började med historiskt återskapande spenderade jag väldigt mycket pengar och tid på dräkter innan jag läst på som jag nu inte har någon användning för alls. Det är dessutom ingen större ansträngning eller särskilt mycket dyrare att välja mer korrekta material än att fuska med materialvalet. Du kommer bli så mycket stoltare och nöjdare med en klänning du inte fuskat med!

Jag håller också med Djingis Khan angående vad du kan rida i, det är nog inga problem att rida i sammet eller ylle.

Angående mönster är det bara positivt att du tänker rita dig ett som är figursytt efter din egen kropp, small medium och large är ett modernt påfund. Jag tror det handlar mer om hur man gör klänningen till kroppen än vad kroppen gör mot kontruktionen om en klänning blir bra eller inte, så hitta bara ett mönster du tycker om och gör en toille. Om det skiter sig, sörj lite och leta vidare!
Nu har jag ingen aning på hur mycket du sytt eller hur mycket du kan, men det är alltid smart att börja med något mer enkelt om man känner sig osäker. Jag har aldrig sytt Tudor eller 1500-tal men det såg onekligen svårare ut än t.ex. första halvan av 1300-tal. Men å andra sidan om det är 1500-tal du vill göra så ska du göra det.

/Ylva
Ulfa

Inläggav Ulfa » 8 april 2011, 22:50

Suniva, var har du fått den informationen ifrån? Det låter som en typisk fördom mot medeltiden som kommer från alla filmer där folk går i säckväv.
Hur mycket har du tittat runt på bilder från olika perioder under medeltiden? Där kan man nämligen knappt se ett enda plagg som är av en brun nyans, istället kryllar det av färger, rött, blått, grönt, orangeat, rosa, randigt, rutigt, turkost... listan är oändlig! [;)]

/Ylva
Ulfa

Inläggav sparvunge » 9 april 2011, 00:41

Ylva, enligt min mening finns det goda möjligheter att läsa i böcker om att brunt var en vanlig färg under medeltiden. Titta bara på Bockstensmannens dräkt och så gott som samtliga bevarade plagg från Herjolfsnes. Bruna grå och rödbruntonade plagg samt något enstaka 'nästan svart' genomgående. Och det även om man tar hänsyn till vad som hänt med plaggen som varit begravda i jord och garvsyra i 600 år. Det är ullens naturliga färger i enkla inhemska tyger. Och det är inte lätt att veta vad man ska tro på heller. Försöker man läsa på står det mycket dumt i litteraturen också, senast nu ikväll läste jag om att 'knappar inte var uppfunna på 1300-talet'. Detta befängda påstående kommer från en utställningskatalog från Hallands länsmuseum angående just Bockstensmannens dräkt... Om man ser en färgglad medeltid beror helt på var man tittar. Jag tycker inte att du ska vara så snabb att dömma Suniva, men i sak har du förstås rätt. Jag tycker också att 'den mörka medeltiden' är en tröttsam myt. Men den är inte helt ogrundad heller.

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Djingis Khan » 9 april 2011, 07:29

Sparvunge/Ida:

Jag kan instämma där. Folk har ofta varit så ivriga i att krossa myten om den "mörka medeltiden" att man svängt pendeln så kraftigt åt motsatt håll att man gett upphov till nya myter. Plötsligt är dämpade, jordnära tyger "fel" eftersom de riskerar att befästa stereotyper om perioden i fråga. Själv är jag övertygad om att "vanligt folk" ute på landsbygden mycket väl kunde gå runt i grövre, ofärgade kläder så som vi vet att de gjorde under senare perioder.
Djingis Khan

Inläggav Karin » 9 april 2011, 07:35

Om du är en "tjockis" tycker jag inte du ska vara rädd för åtsittande plagg. Ni som har lite hull har ju fördelen att ni kan forma om kroppen med hjälp av en korsett eller en välsydd cothardie. Jag som bara är skinn och ben ser ut som jag gör oavsett vad jag tar på mig. Jag har storväxta vänner som passar mycket bra i renässans och sent 1300-tal.

Karin
Karin

Inläggav Eric Hejdström » 9 april 2011, 10:26

Hur "otrogen" man kan vara här väl egentligen ingenting med historiskt återskapande att göra? Om man skall återskapa plagg så kan man inte fuska med någonting. Då är det inte längre återskapande. Men om man nu vill ha något till ett odefinierat arrangemang kan man väl ta sig vilka friheter som helst?
Eric Hejdström

Inläggav Ulfa » 9 april 2011, 11:11

Hm, jag inser väl att jag var för snabb, skarp och otydlig i mitt svar. Jag har dock aldrig dömt Suniva, utan är nyfiken på varifrån hon har fått uppfattningen just eftersom hon har sagt att hon är "ganska ny i detta". Absolut finns det mycket dumt i böcker, och därför är det än mer viktigt att man läser på jättemycket så man skapar sig en uppfattning om hur man ska tolka texter och bilder på ett troligt sätt.
Jag håller också med er om att man ska akta sig för att, som Djinghis säger, svinga pendeln åt andra hållet istället. Jag tror inte heller att de fattigare människorna hade råd med fancy starka färger på sina kläder.

Det jag reagerade på var att Suniva menade att brunt i olika nyanser var den vanligaste färgen. Sedan kan man såklart diskutera hur man ska tolka "olika nyanser" och begreppet vanligast, varför mitt svar var lite för snabbt.

/Ylva, som tycker om färger [:D]
Ulfa

Inläggav PetraV » 9 april 2011, 11:44

Fölshult, jag tycker att du ska ta en kik i Eva Anderssons avhandling (den finns utlagd på http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/16894). Där står mycket bra och lättläst om hur dräkterna såg ut i olika perioder av medeltiden, vilka färger som nämns i manuskript och testamenten osv. Och jag håller med Karin, det kan vara toksnyggt med en cotehardie eller något annat åtsittande på någon med kurvor! Det låter dessutom som att du är duktig på att sy, så jag är övertygad om att det kommer bli grymt bra! Bestämmer du dig för att köra på just en cotehardie så finns det bra instruktioner till hur man gör på http://www.cottesimple.com/index.html.

Lycka till!

Petra

http://petrulus.blogg.se/medeltid/
PetraV

Inläggav Renika » 9 april 2011, 15:42

Du kan också läsa Evas dräktblogg och kolla in bilder, hon syr många olika tidsperioder och gör också alla mönster själv. http://web.comhem.se/~u31138198/main.html

http://www.renika.se
Renika

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk