Medeltidskläning till tjockis och tygval

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Fredrik Johansson » 18 april 2011, 19:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Sparvunge/Ida:

Jag kan instämma där. Folk har ofta varit så ivriga i att krossa myten om den "mörka medeltiden" att man svängt pendeln så kraftigt åt motsatt håll att man gett upphov till nya myter. Plötsligt är dämpade, jordnära tyger "fel" eftersom de riskerar att befästa stereotyper om perioden i fråga.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Kul att märka att andra också märkt av pendeln åt andra hållet med mer färger. Tycker mig även märkt att de personer som är mest färgglada kläder i återskapandet (oavsett epok), ofta även är de som m/2011 har minst färggladda kläder...

Fast jag antar att färgvalet kan, i viss mån, påverka betraktarens bild av bärarens anatomi.
Fredrik Johansson

Inläggav Fölshult » 22 juni 2011, 10:09

Nu har jag läst en massa av era länkar och bestämt mig. Det blir en houpelande eller som jag kallade den burgundisk. En med v-ringning både fram och bak och med krage. Ett brett skärp under brösten för att (förhoppningsvis) hålla in magen. Ungefär som denna http://www.uvm.edu/~hag/sca/15th/ainsworthp133.jpg

Men nu undrar jag givetvis vilket material jag bör välja? Jag vill ju gärna undvika sammet och ylle.

Jag ämnar sy en över- och en "mellan"klänning. Undertill tänkte jag använda plagg jag redan har. Tänkte att överklänningen ska vara enfärgad och mellan i något mönstrat. Och vad 17 har jag på huvudet?
Fölshult

Inläggav Fölshult » 2 september 2011, 08:55

Tusen tack för all hjälp under fundera-processen.

Såhär blev den:
http://www.folshultsgard.com/Bilder/Eva ... medelt.jpg
Vad som inte blev bra: Axlarna kanar ner - skulle gjort ryggen annorlunda men var osäker då jag bara hittade "ryggar" på två ställen och de var olika... Tyget måste ursäktas; det är gammalt gardintyg vilket gjorde klänningen nästan gratis. Därav det valet. Huvudbonaden, eller rättare sagt avsaknaden av. Och avsaknaden av mellanklänning och underklänning. (Får väl skyllas på att jag gjorde en fantasiklänning till dottern och en sammetstunika till mannen oxå...) Men till nästa år kanske?

Vad som blev bra: Bekväm, fin och okej med tanke på min tjocklek. Halsbandet.
Fölshult

Inläggav Mary-Lou » 2 september 2011, 21:44

Passformen är toppen! Men du... Ärligt. Du är inte vidare tjock! Du skulle bli supersnygg i fight 1300-tal också!
Mary-Lou

Inläggav Ulfa » 3 september 2011, 10:01

Den blev ju jättefin! Det är nog ovanligt att man blir helt nöjd med sina första kläder i en epok, du hinner säkert göra alla förbättringar tills nästa sommar [;)]

/Ylva
Ulfa

Inläggav Mary-Lou » 3 september 2011, 14:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mary-Lou</i>

Passformen är toppen! Men du... Ärligt. Du är inte vidare tjock! Du skulle bli supersnygg i tight 1300-tal också!

"damn you auto correct"
Mary-Lou

Inläggav Martina » 3 september 2011, 15:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mary-Lou</i>

Passformen är toppen! Men du... Ärligt. Du är inte vidare tjock! Du skulle bli supersnygg i tight 1300-tal också!

"damn you auto correct"

Och vi som trodde det var Thomas som kapat din inloggning igen! ;)

/Martina
Martina

Inläggav Fölshult » 9 september 2011, 09:13

Tack ni är så gulliga! Men jag i en tight klänning är igen hit! Däremot en tight under den jag gjort skulle göra den så mycket bättre!

;-) Skulle kanske bli bättre i en "fight"klänning? En som är som riddarnas fast längre! Oh, min pålle, så fint hon skulle passa i schabrak med massor av tyg i nån bjärt färg! Hahaha! Vilka idéer man får!

Tack än en gång!
Fölshult

Inläggav Mary-Lou » 9 september 2011, 15:02

Ja! Fightingklänning :)
Mary-Lou

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk