Kläder till bågskytt 1361

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kläder till bågskytt 1361

Inläggav Vargman » 12 april 2011, 21:00

Jag tänkte vara med på The Battle of Wisby och då som gotlänsk eller dansk bågskytt och har några funderingar som jag inte fått klart svar trots att jag tittat runt lite här på forumet. Våre sig det blir gute eller dansk så tänker jag mig en man av enklare börd i de övre trettio. Som dansk kan det iof vara en erfaren legoknekt.

Brokor, skjorta och hosor ser jag egentligen inga problem med. Brokorna är långa ofärgade i lin och skjortan enkel och även den i ofärgat lin. Hosorna har fot och man kan väl kika på Bockstensmannens rakt av, eller är jag ute och cyklar?

Men ska man ha kjortel (typ Bockstensmannen även där) eller en mer figursydd jacka?

Färgmässigt tänker jag mig enkla ljusa färger och eftersom det är sommar av lite tunnare ylle. Kan man ha rutigt eller annat mönster? Spelar kypert eller tuskaft någon roll? Kan man ha fiskbenskypert?

Hoppas att någon kan hjälpa mig. Ja, jag vet att man på hemsidan för The Battle of Wisby kommer med klädtips, men jag vill börja NU! [:D]

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Djingis Khan » 12 april 2011, 21:20

Jag röstar för mer Bocksten och mindre Charles de Blois... Men kika också gärna på de grönländska Herjolfsneskläderna:

http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... jback.html

Vävbindning är jag mindre bevandrad i men hemvävda tyger tycks oftast ha varit i kypert (Bocksten, Herjolfsnes m.fl.) medan importerat kläde oftast kom i fin tuskaft.
Djingis Khan

Inläggav Peter » 13 april 2011, 06:40

Hej Vargman

Vi räknar med att få upp en enklare dräktguide med illustrationer på hemsidan (www.battleofwisby.com) den här veckan. Den kommer att byggas på efterhand, men soldater av den typ du planerar att återskapa ska finnas med från början.

/Peter, Battle of Wisby-gruppen
Peter

Inläggav Vargman » 13 april 2011, 07:11

Tack Djingis och Peter!

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Vargman » 14 april 2011, 07:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Jag röstar för mer Bocksten och mindre Charles de Blois ... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

När jag tittar runt på tråden där alla visar upp sina vackra och fina dräkter slår det mig att nästa alla 1300-talsdräkter har knappar. Beror detta på att skräddarna vill ha det eller för att det var vanligt bland folk i 1300-talets Norden? Annars gillar jag 1300-talssoldaten på Dräktsidan

/Uffe

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Djingis Khan » 14 april 2011, 08:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
När jag tittar runt på tråden där alla visar upp sina vackra och fina dräkter slår det mig att nästa alla 1300-talsdräkter har knappar. Beror detta på att skräddarna vill ha det eller för att det var vanligt bland folk i 1300-talets Norden? Annars gillar jag 1300-talssoldaten på Dräktsidan

/Uffe

W. C. Fields
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag vågar inte svara på hur vanligt knappar var på 1300-talet överlag, men att döma av dåtida bilder (ca 1350->) så är det uppenbart att knappar var det hetaste man kunde ha om man ville vara modemedveten. I brist på ett säkert underlag i form av mängder med bevarade plagg menar jag att det är svårt att uttala sig om hur spridd denna "knappomani" var bland "vanligt folk", även om det är uppenbart att de var kända så långt bort som på Grönland.

Så du kan välja antingen att ge ett mer modemedvetet intryck med knappar eller knapplösa plagg för 1361 - det är "purjo" vilket som (även om jag är rätt tveksam till att vanliga knektar och bönder sprang runt på slagfältet i de allra tajtaste kläderna med de mest avancerade skärningarna från det franska hovet...).

Så känn dig för allt i världen inte tvingad att ha knappar om du inte tror att det är din grej, och känn dig heller inte avskräckt från köra på knappar om du verkligen vill ha det. Att jag själv sytt en del plagg med knappar för min 1300-talsgarderob beror väl mest på att jag var nyfiken på tekniken eftersom "alla andra" gjorde det. Dock är jag mest bekväm med enklare och lite ledigare paltor á la Bocksten, men det är ju i slutändan individuellt vad man känner.
Djingis Khan

Inläggav Vargman » 14 april 2011, 09:02

Bra svar! Tack ädle Khan.

/Uffe

W. C. Fields
Vargman

Inläggav Johan Käll » 16 april 2011, 17:42

övervikten av knappar på återskapade plagg kan nog till viss del tillskrivas att det är 'signaturen' för plagg från just senare 1300. De som sysslar med det tidsegmentet vill då ofta göra ett plagg som man ser på och säger "oooh så 1300tal!", de (vi) vill att det ska synas vilket segment de sysslar med.

Det är troligt att hela, oöppna kjortlar, av den typ som är ganska generiska för stor del av medeltiden, var vanliga även då. Speciellt bland 'vanligt folk'.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Återgå till Kläder och textila hantverk