Snörning bak, 1400-talsklänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Snörning bak, 1400-talsklänning

Inläggav Nimyn » 12 december 2003, 23:01

Följande togs upp i tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=181"]Mönster på 1400-talsklänning[/url]. Jag vill gärna följa upp det här, och startade en ny tråd eftersom ögonen började blöda av att plöja igenom 6 sidor om 1400-talsklänningen i jakt på snörningsinfo :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lena</i>

Jag har både sett bilder med snörning fram och bilder med snörning i sidan, men ingen med snörning bak. Om någon har en källa till detta skulle jag vara tacksam!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och jag också. Snörning bak, någon? Det här gällde 1400-tal (var vette 17), men jag är intresserad av andra tillfällen det kan dyka upp också.
Nimyn

Inläggav gilyana » 15 december 2003, 09:53

jag vill ha info om detta med det gäller 1100-tal
gilyana

Inläggav Eva Andersson » 15 december 2003, 12:11

Allt tyder på att 1100-talsklänningar om de var snäva hade snörning i båda sidorna. Det gäller både män och kvinnor.

Eva
Eva Andersson

Inläggav heel » 8 februari 2006, 18:05

Så vidt jeg har forstået, så var snørre bag på kjolen kun forbeholdt de rige, da de havde folk til at snørre dem.
Hvis du er almen borger er du nødt til at kunne klare dig selv, derfor snørre i siden eller foran.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!

/Maria
heel

Inläggav Karin » 9 februari 2006, 13:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by heel</i>

Så vidt jeg har forstået, så var snørre bag på kjolen kun forbeholdt de rige, da de havde folk til at snørre dem.
Hvis du er almen borger er du nødt til at kunne klare dig selv, derfor snørre i siden eller foran.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!

/Maria
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Detta låter som någonting lajvare/reenactors har resonerat sig fram till. Det kan ju vara sant för det, men har du någon källa?

Karin
Karin

Inläggav heel » 9 februari 2006, 17:24

Overhovedet ikke.
Det forekommer mig bare at være logisk. Men man kan vel få manden til at snørre en i ryggen hvis det endelig er.

/Maria
heel

Inläggav Vix Hq » 9 februari 2006, 21:34

Tycker också att det låter lite lajv/reenactor-"myt" om det hela, i synnerhet som det går alldeles utmärkt att snöra ihop sig själv i ryggen om man har ett långt snöre och har trätt det genom hålen i spiral innan man tar på sig klänning! [:)]

Sedan finns det ju statyer av fina damer från slutet av 1300-talet som har snörningen fram, så snörningens placering verkar i sig åtminstone inte signalera status.

/Vix.
Vix Hq

Återgå till Kläder och textila hantverk