Transport av bebis (utöver bära i famnen)

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Transport av bebis (utöver bära i famnen)

Inläggav Ayeree » 26 april 2011, 10:01

Vår lilla dotter kommer vara ca 4 månader i augusti när det är dags för medeltidsdagarna och jag kom precis på att jag inte har nån aning om hur jag/vi ska göra med henne. Redan nu är hon för tung för att gå och bära i famnen i flera timmar.

Alternativen jag kommit på är:
- Bärsjal (sy en egen antagligen eftersom våran är glatt lila [:D] )
- Skrinda (känns som att hon är lite för liten för det)
- Linda in vagnen i säckväv (ser så fult ut och jag har svurit på att aldrig göra så)
- Låta sambon som ändå inte är medeltidsklädd ta dottern i vår fina, illgröna vagn
- Skippa medeltidsdagarna helt

Gillar egentligen inte något av alternativen och man måste ju ha haft barn i den storleken även under medeltiden! Ge mig massor med tips!
Ayeree

Inläggav Johan Käll » 26 april 2011, 11:39

på 'den tiden' lindade man så små barn.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Ayeree » 26 april 2011, 14:30

Lindade och hade inte med sig ut? Lindade, satte fast ett band i lindan och bar som handväska? [;)]
Ayeree

Inläggav Eric Hejdström » 26 april 2011, 14:31

Vi hade en skrinda till vår son när han var ett drygt halvår. Dock ville han krypa ur den hela tiden. Det var dock inte problem att lägga i fällar och filtar så han låg bra. Lösningen duger kanske om man bara är på medeltidsveckan eller liknande. På ett reenactment arrangemang skulle jag nog tänkt annorlunda...
Eric Hejdström

Inläggav Arnoldsdotter » 26 april 2011, 16:15

Det finns lite bilder här: http://www.larsdatter.com/slings.htm

Så en kortsjal verkar vara ok...

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Vendel » 26 april 2011, 19:35

En bärsjal är ju en ganska enkel lösning. Det fungerade iallafall fint för min dotter.

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav Ayeree » 27 april 2011, 07:43

Minbärsjal är av nått strechtyg, känns lite fel...
Ayeree

Inläggav Arnoldsdotter » 27 april 2011, 08:14

Men sy en ny i linne, hampa eller riktigt tunnt ylle då, eller fuska och ta ett bomulls- eller halvlinnetyg :) En kortsjal är ju bara ett fållat tygstycke, ungefär 70-75 x 250-280 cm (längden lite beroende på hur stor bäraren är) stort. Ett kypertvävt tyg fungerar bättre än ett tuskaftvävt, och om man ska tro bilderna ovan verkar de flesta vara vita eller kanske oblekta.

Att knyta är inte svårt, titta på http://www.sjalbarn.se/?page_id=445. Där finns även fler videos för hur man stoppar i barnet, och ett aktivt forum om man har frågor, inklusive en "sy själv"-del.

Arnoldsdotter

Inläggav Ayeree » 27 april 2011, 11:26

Tack för tipsen!

En till liten fundering, visst borde linne bli någorlunda svalt? Dottern blir (åtminstone ännu så länge) extremt varm och dut brukar ju inte direkt vara minusgrader under medeltidsveckan :-)
Ayeree

Inläggav Arnoldsdotter » 27 april 2011, 11:57

Jo, linne borde bli bäst. Linnesärk och tunn linnehätta på bebis, i linnesjal, och så mycket tid som möjligt i skuggan. Dagtid, dvs. då det kan tänkas vara hett. Kvällstid och om det är kyligt på dagarna kan Liten må väl av en (mjuk och icke-kliig) yllekolt och varma tossor.

Arnoldsdotter

Inläggav Mary-Lou » 27 april 2011, 21:48

Jag har en bärsjal i linne. Och den bör vara, precis som det skrivs ovan, i kypert ( diagonalrandigt tyg, typ jeanstyg, dock inte lika tjockt) för min i tuskaft är ett rent h*****e att knyta och bära. Barnet satt som i ett skruvstäd och det var noll "give" i tyget. Jag fick stasmärken på axlarna och det var bara obekvämt. Det som var bäst var ett sinnessjukt misshandlat linnepåslakanstyg från H&Ms heminredning. Tunnt, gosigt och mjukt. Antagligen torktumlat alt sandtvättat för att få det så mjukt och lite flanelligt.
Mary-Lou

Inläggav Karin » 1 maj 2011, 18:52

Jag brukade själv använda långsjal i linne. Men fastän det var det skönaste sättet att bära barnen fick jag ont i ryggen efter någon timme. Då var det skönt att kunna lägga ner bäbisen någonstans. Jag hade en stor korg med fårfäll stående vid tältet. Kommer ni inte ha någon stationär plats kanske det är bra om sambon tar med vagnen.

På medeltiden kanske man inte hade med småbarn på marknad. När man jobbade på fältet har jag för mig att man la den lindade bäbisen på marken eller hängde upp den i ett träd. Lindade barn kryper ju inte iväg.

Karin
Karin

Inläggav Arnoldsdotter » 2 maj 2011, 09:32

Men hur trött i ryggen man blir beror ju lite på hur van man är vid att bära till vardags, hur tung och livlig bebisen är (en lugn bebis är inte lika jobbig att bära som en som ska sno runt, spjärna emot, hänga sig bakåt och se på allt) och hur stark/svag rygg man har.... Jag antar att underlaget man går på också kan ha något med det att göra. Hur som helst kan det vara en bra idé att ha någonstans att lägga ner barnet, om inte annat så vid blöjbyten. Karins alternativ låter vettiga, även vagnen, då mamman ändå skulle vara "civil".

Arnoldsdotter

Inläggav fiaLi » 9 maj 2011, 14:27

en fyramånaders bebis är ju inte så stabil ännu och behöver vara på bärarens mage, förhoppningsvis inte heller så tung? vid den tiden hade jag fortfarande en elastisk sjal till min gosse, men det funkar ju med en kypertvävd långsjal också. det ska jag ha i sommar för även om han går då (nån gång måste han väl lära sig gå, 14 månader men verkar inte stressa med det) behöver han bli buren ganska mycket. då hamnar han på ryggen i långsjalen istället, inte helt olikt det här som verkar vara ett urgammalt sätt att bära barn även om det ser lite vanskligt ut om man tänker på små kottar:

http://www.abctidning.se/x0305f.html

men se till att övningsbära och knyta innan så att du och bebben är bekväma med den nya sjalen. var tacksam för avbytare/avlastning även korta stunder, att få sträcka lite på sig då och då är underbart när man burit hela dagen. men sjalar är fantastiska, det känns som om man kan bära hur länge som helst när man jämför med att bära barnet i famnen/på armen.
lycka till och ha en trevlig sommar med barn och medeltidande.

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav Mary-Lou » 9 maj 2011, 14:45

Ah! En klassisk skinnbög :)
Mary-Lou

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk