Attiraljer hängandes från spännbucklor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Attiraljer hängandes från spännbucklor

Inläggav Fiskinfluensan » 27 juni 2011, 09:32

Man kan ju inte annat än älska dem. Dock är jag nyfiken på att veta mer om dem och då jag ännu inte tagit min med hullingar och krokar försedda tumme ur min ansenliga bak tillfrågar jag istället er. De funderingar jag har är som följer:
Vad hade man för föremål hängande? Nålhus, nycklar och hygienset har jag fått för mig förekom. Jag anar även att en kniv eller sax kunde vara lämpligt, förekommer det och i vilken modell i så fall? Förekom smycken av den typ jag berörde med ett inlägg om hur det skulle putsas? (Jag ska återkomma med länk till tråden när jag inte smygsurfar med telefonen på jobbet.€
Hur hängde de? Kedjor, snoddar, band? I vilken höjd? Jag vill minnas att det nämnts något som funnits i lårhöjd i en grav, men vad var genomsnittligt?

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav swedishwolf » 7 juli 2011, 23:42

från en del fynd finns det små kedjor var det längst ner hänger en liten slipsten, lite längre upp hänger ofta en liten sax och helt uppe hänger oftast ett nålhus. på det viset var det lätt att börja sy något och slipstenen var till för att slipa nålarna (jag vet inte om du har försökt, men ett par rader med en handgjord nål i brons eller mässing så börjar den bli lite slö av egna erfarenheter). mellan bucklor kan det häng allt från smala kedjor till stora silver/brons kedjor och flätningar och naturligtvis även ben, glas, horn och andra attiraljer i massa olika material och utformanden. det finns till och med fynd på fallusar och vaginor i pärlform.
sedan kan man ju även hänga en liten kniv eller ett litet knippe (också relativt vanligt fynd) med sina hygien saker, en liten pincett, öronslev och ibland till och med en liten kam eller pinne för att rensa tänderna. lite ovanligare fynd finns till exempel lite större skedar och knivar som antagligen användes för att äta med, men de har hittats med snörstumpar oftast på magen så de kan även ha suttit fast i bältet. vad man hängde fast saker med var ju bland annat vaxad flätad tråd, tunna tunna metallkedjor (men sådant hade man ofta synligt och trädde inte på pärlor på, man vill ju visa vad man har). och som du nämnde i beskrivningen var nycklar vanliga, även förhållandevis stora sådana. men dom riktiga nycklarna hade man nog i bältet till vardags.
jag personligen har för det mesta en kedja i brons och järn till vardags och en sax och en liten nyckel. till fest har jag oftast 4-6 rader med pärlor och kedjor, jag måste skaffa en pärlspridare ;).
och om du skaffar ett nålhus så stoppa det med obehandlad ull riktigt hårt, det kan du stoppa in nålarna i utan att vara rädd för att dom trillar ut och fettet från ullen gör så att varken nål eller hus oxiderar och börjar bli svart eller rosta.
lycka till med utsmyckningen :)
swedishwolf

Inläggav Fiskinfluensan » 9 juli 2011, 19:24

Tack för det utförliga svaret! Hur var slipstenarna utformade?
Bälten ja. Hur vanligt förekommande är de i gravar?
Och angående pärlor så har jag tillräckligt för fyra rader, men man sade mig att inte mer än två är brukligt från Birkafynden, att mycket rader förekommer på Gotland men det verkade vara sådär med kollen från övriga områden. Kan du bidra med vidare upplysning i frågan?
Jag har i nuläget ett nålhus, en sax, två nycklar och en örslev dinglande och är ganska nöjd och glad. (Bild finns i tråden Hur ser din dräkt ut, jag är damen med släp på hängselkjolen.)

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav LillaFrökenUtter » 15 augusti 2011, 13:15

Vart kan man hitta lämpliga kedjor att hänga saker i?

http://lillafrokenutter.wordpress.com/
LillaFrökenUtter

Inläggav Rahv » 15 augusti 2011, 13:50

Linda säljer adekvata brons- och silverkedjor via sin websida.
http://silverbrost.shop.textalk.se/viki ... edjor.html
Rahv

Inläggav Edvin » 15 augusti 2011, 13:53

Jag har inte sett bältessöljor i kvinnorgravar men har kanske missat något fynd?

Redskapskedjorna är i många fall rejält tillägna och inte speciellt tunna. Jag ska se om jag kan gräva fram lite bilder när jag kommer hem.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin

Inläggav Vela » 15 september 2011, 08:29

Kidnappar tråden lite, eftersom min fråga också har med attiraljerna i spännbucklorna att göra. Eller snarare hur man ska hänga upp eländena utan att kedjorna tvinnar sig runt varandra hela tiden...

Jag har ju samlat på mig en ganska ansenlig mängd blingbling tänkt för upphängning i bucklorna, men jag upptäckte nu på Söderköping när jag hade allt på en gång att det helt plötsligt blev så många saker att kedjorna började sno in sig i varandra. Finns det nåt smart, relativt HK sätt att lösa det eller är det bara att vänja sig vid? Hur gör ni andra?
Vela

Inläggav saylo » 15 september 2011, 11:36

Vela, vad är det för grejer, och hur mycket saker är det du har hängandes från bucklorna? Och, vad för slags kedjor har du?
saylo

Inläggav Vela » 15 september 2011, 12:31

Saylo, det är för tillfället två nycklar, ett nålhus, en sax, en kniv och en örslev, och kedjorna är tunna brons/mässingskedjor.
Vela

Inläggav Vendel » 15 september 2011, 15:22

Vela,

Häng alltihop i samma kedja. Möjligen kan man tänka sig att hänga kniven i en kedja och resten i en annan.

Vänligen,

/Vendel

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Inläggav saylo » 30 september 2011, 03:31

Vela, okej. Jag känner inte så många som har massa grejer hängandes från bucklorna, men jag har sett några som satt flera grejer i en och samma kedja.
En kompis har lite grövre kedjor (tre kedjor om jag inte misstar mig). De är inte jättetjocka, men jag skulle inte kalla dem tunna. Så, fler grejer i varje kedja, och/eller lite tjockare kedjor är mitt tips.
saylo

Återgå till Kläder och textila hantverk