Isländksa tyglar- vikintgatid

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Isländksa tyglar- vikintgatid

Inläggav Svanhild » 17 juli 2011, 01:01

Stämmer det att det under vikingatiden förekom att man hade brickbandsvävda tyglar (till hästens träns)?
Och om så, finns det ngn som har bilder eller länkar/tips på hur dessa kan ha sett ut?
Är intresserad av allt men framför allt isländska tyglar samt även från de slaviska länderna.

/Svanhild som vill få et fint träns.
Svanhild

Inläggav Fågelblå » 17 juli 2011, 07:42

Vet att det finns kyrkotömmar i boken "brickvävning så in i norden" vävda av bomullsgarn. Men att man brickvävt delar till hästens utrustning är ju långt ifrån omöjligt. Det är ju en sådan sak som multnar snabbt om det inte är metalldelar som ligger emot.

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Inläggav Martina » 17 juli 2011, 12:58

Jag skulle precis skriva att jag sett nålbundna tageltyglar i Härjedalen och att det antagligen är en tradition som går att härleda bak till vikingatiden. Sen såg jag att du ville ha ett FINT träns... Så då har jag nog inte så mycket att tillföra. Jag har tyvärr aldrig hört om några såpass gamla bandfynd från mitt perspektiv, det rent textila. Förhoppningsvis att någon hästmänniska har något mer att tillföra.

/Martina
Martina

Inläggav sparvunge » 17 juli 2011, 14:19

Alltså, det finns ju hästutrustning, eller ja, metalldelar från hästutrustning till exempel i Birkas maffigaste kammargravar. Jag kan tycka att det borde finnas textilrester där eller i alla fall "märken" och ärg på metallen efter vävda träns, men jag har aldrig hört något om det. Men sedan har jag heller aldrig hört någon som intresserat sig för Birkas hästutrustning heller.

Hjalmar Stolpe som var ansvarig för de första utgärvningarna var ju aldrig känd för att intressera sig för textil och tanterna som städade upp spännbucklesituationen efter honom och skrev om textilierna kom inte längre än till just dräktsmycken. Kanske man hittar textilrester på hästutrustningen om man tittar efter? Tills dess tar jag frånvaron av info om textilrön på området som ett "nej det finns inte, inte här"....
Intressant ämne, Svanhild!

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Lillith » 17 juli 2011, 16:32

Jag vet att jag läst om brickvävda tyglar av hästtagel från island. Det används fortfarande. Men när man började med det har jag ingen aning om. Tydligen ska det skilja lite i tekniken mellan dom isländska banden och dom vi vävt här på fastlandet. Brickorna snedställs så att det blir två skäl och inslaget förs först genom det ena skälet och sedan tillbaka genom det andra innan brickorna vrids. Så bandet blir tjockare än dom vanliga.
Man använder ljust och mörkt tagel och gör mönstrade band, men jag tror inte att man brukar färga dom. Dom band jag sett har alltid varit mer eller mindre svartvita.

Spontant känns det ju som att det är en treadition som kan vara nästan hur gammal som helst, men om det finns något som bevisar hur länge man faktiskt hållit på med det vet jag inte.
Lillith

Inläggav sparvunge » 18 juli 2011, 16:24

Lillith - var taglet spunnet? Hur många trådar/typ hur tjockt?

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav fiaLi » 18 juli 2011, 18:53

jag skulle tro att själva huvudlaget i princip alltid varit i läder, men det bygger mera på min känsla och erfarenhet av hästar och träns och slitage än väl underbyggda historiska fakta. tyglarna däremot som brukar vara rätt lätta att byta, tänker jag mig kan vara rätt pråliga och säkerligen brickvävda, det var ju en vanlig bandframställning under den tidsperioden och det finns ju fortfarande tömmar som är brickvävda som det skrivs i boken av Sonja Berlin, kanske ett arv från urgamla tyglar?

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Inläggav Fågelblå » 26 juli 2011, 09:37

Brivkvävning så in i norden

sid 62,

Finns tömmar från Åbo, Tavestehus och Helsingfors. ca 3-4cm breda och ca 6m långa.

Från Österbotten finns det tömmar med röda mönster och kallas då för brudtömmar.

Som hästmänniska så är min erfarenhet att textilier lätt blir smutsiga. MEN tömmar/tyglar i ylle eller lin, samt tagel är enkelt att tvätta eller borsta av när smutsen torkat till.
Som remmar i träns så tror jag att brickvävda band skulle fungera men hästens svett skulle på sikt bryta ner fibrerna. Alla som sett vapenkillarnas vapenskjortor under gambesoner mm vet ju hur svetten sakta men säkert äter sig igenom fibrerna. Iaf när det hgäller linne.

Så just till huvudlagen så tror jag mest på att man använt läder, men dekorerat med textil eller använt textilremmar. Det är ju svårare att få långa stycken läder som ska räcka till tyglar/tömmar utan att skarva än vad det är att sätta upp en varp om 2-8m och sedan väva.

Sedan så kan man ju också titta på de fynd som finns och ser då att beslagen och dekor-beslagen är relativt grova vilket leder mig till att tro att dessa suttit på läder för textil hade inte orkat bära upp beslagen på samma sätt.

Däremot så tror jag att brickvävda BREDA band använts som sadelgjordar och packremmar. Varför slösa bra läder på sådana saker när man kan få textila remmar som är flexiblare?

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Återgå till Kläder och textila hantverk