Mantel från tavla

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mantel från tavla

Inläggav Almarian » 17 december 2003, 21:43

Hejsan!

Letar efter ett mönster, eller någon form av instruktion på en mantel som finns på en tavla.

Nu kommer jag inte ihåg vad varken konstnär eller tavla heter, men det är ett känt konstverk. Till höger står en man med stor, svart hatt och grön(om jag inte missminner mig) mantel som håller sin gravida(?)fru i handen. Frun har grön klänning. I bakgrunden ser man en rund spegel där konstnären avbildat sig själv. Nån som känner till tavlan samt herrens mantel?
Almarian

Inläggav Ny Björn » 17 december 2003, 21:55

Tavlan föreställer Giovanni Arnolfinis och Giovanna Cenamis eventuella bröllop av Jan van Eyck från 1434

Mer om tavlan [url="http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/eyck/arnolfini/"]här[/url] och här finns en tämligen stor bild:
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/ey ... olfini.jpg

Dräkterna - nää, det får nå'n annan språka om - det är låååångt efter min tid...

/N B
Ny Björn

Inläggav Almarian » 17 december 2003, 22:12

Tack så hemskt mycket för den infon det var ju precis den tavlan jag menade! *glad* och så var det kläderna ja... nån som vet?
Almarian

Inläggav Isabella » 17 december 2003, 23:12

Är det mannens plagg så är det någon form av houpeland, tror jag, och inte en mantel. Mönster kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, dock.
Isabella

Inläggav Eva Andersson » 18 december 2003, 09:16

Mannen har en "mantel" som är öppen i båda sidorna och skuren förhållandevis fyrkantig. Man drar den över huuvdet och den har alltså ingen mer "normal" öppning fram. Av bilden att döma är halshålet gjort något stort och sedan försett med tre-fyra veck mitt fram. Om det är likadant på baksidan vet vi förstås inte. Den är helt fodrad med päls och troligen gjord i brunt kläde.

Hans fru eller trolovade är _inte_ gravid (naturligtvis, eftersom det är deras bröllop eller trolovning). Däremot överensstämemr hennes kroppsform med tidens skönhetsideal och de tär mängden tyg från kjolen som hon håller upp som i kombination med hennes hållning ger henne den eftersträvade utskjutande magen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin H » 18 december 2003, 10:43

Baksidan på manteln går faktiskt att ana i spegeln på väggen bakom paret. Om man är riktigt nyfiken finns kanske en rejäl förstoring av just spegelbilden någonstans.
Karin H

Inläggav Todd » 18 december 2003, 11:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin H</i>

Baksidan på manteln går faktiskt att ana i spegeln på väggen bakom paret. Om man är riktigt nyfiken finns kanske en rejäl förstoring av just spegelbilden någonstans.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag rekommenderar varmt att ga kika pa orginalet som hanger pa "National Portrait gallery" har i London. http://www.npg.si.edu/

Mvh Todd
Todd

Inläggav Almarian » 19 december 2003, 19:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin H</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hittade detta. Kanske inte någon jätteförstoring, men trevlig ändå... [:)]
http://gallery.euroweb.hu/art/e/eyck_va ... arnol3.jpg
Almarian

Återgå till Kläder och textila hantverk