Lappa pch laga linnekläder.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Lappa pch laga linnekläder.

Inläggav Peter_Wrede » 3 augusti 2011, 13:59

Efter nästan ett dussin års trogen tjänst har min gamla linneskjorta blivit såpass sliten att det är dags att laga den lite. Bland annat annat är det ett par rejäla hål som slitits upp på en armbågen och bak i nacken.

Så hur gör man? Jag har lagat mina yllehosor genom att sy fast en lapp på insidan av tyget och sedan sytt fast hålkanten även från utsidan men hur gör man med linnetyg som är så slitet att sömmarna antagligen kommer slita tyget ännu mer?
Min tanke är att sätta lapparna på utsidan (tillräckligt stora för att kunna sys fast i tyg som inte är lika trådslitet som runt hålen) men då kommer ju sicksacksömmen på lappen att synas. Ska man kanske bara fålla kanterna på lapparna?

Hur gör ni? Hur gjorde man förr? Lagade man alls utslitna linneskjortor eller använda man dem till annat när de blev för slitna? Det kan ju tilläggas att det skulle vara lite kul att spara just den här skjortan så länge som möjligt då det var ett av min första "riktiga" plagg jag någonsin sydde.

Tack för hjälpen i förhand!
Peter_Wrede

Inläggav Djingis Khan » 3 augusti 2011, 14:26

Ja, sätt på en stor lapp på utsidan som mer än väl täcker hålet, vik in kanterna och sy fast med kaststygn runtom.
Djingis Khan

Inläggav Ulfa » 3 augusti 2011, 14:56

Det kan vara smart att sy med kaststygn runtom kanterna på hålen i skjortan så man fäster trådarna så de inte fransar sig mer och blir ett större hål under din lappning. Typ som tanken med att sicksacka.

/Ylva
Ulfa

Inläggav Peter_Wrede » 4 augusti 2011, 23:47

Tack för tipsen. Nu har jag någonting att göra på båten.
Peter_Wrede

Inläggav Naud » 5 augusti 2011, 09:12

Om man kastar för behöver man inte dubbelvika lappen runt om, stygnen gör att lappen inte repar upp sig. Lagningen märks/känns mindre än med dubbelvikt runt lappkanten (som blir 4 lager i hörnen).
Naud

Återgå till Kläder och textila hantverk