När kom kjolen?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

När kom kjolen?

Inläggav karlfredrik » 4 augusti 2011, 07:31

Jag fick en fråga om kjolar fanns på medeltiden. Jag har bara hört talas om klänningar. Gissningsvis kom den långt senare,om vi inte räknar bronsålder med Egtvedpigen?
karlfredrik

Inläggav Renika » 4 augusti 2011, 07:36

Det förekommer klänningar med avsytt liv, alltså en fastsydd kjol, från 1400-talet. Men så vitt jag vet, och jag är långtifrån någon expert på senare perioder, är en klänning, även om kjol och liv är två skilda delar, det vanliga långt in på 1700-talet iaf. Under 1800-talet och tidiga 1900-talet kommer kjol och blus...

http://www.renika.se
Renika

Inläggav Matti » 4 augusti 2011, 19:42

På 1500-1600 dök separata kjolar och blusar upp. Det var tämligen modern under sent 1500-tal och tidigt 1600-tal, inte minst bland arbetande människor. Kjolen och blusen hade oftast snörning som gjorde att de kunde fästas ihop, precis som tröjan och byzorna.
Såvitt jag kan se från en del av Duerers teckningar av bondkvinnor verkar det snarast vara regel att de har en tvådelad dräkt.

Under järnåldern förekom omlottkjolar, nästan som en kort variant av peplosen, tillsammans med en linnesärk och rentav en tunika. Och om man lossade nålarna som höll ihop en peplosklänning över axeln så att dem bars upp av skärpet runt livet fick man defacto en kjol.
Matti

Återgå till Kläder och textila hantverk