vinterprojekt, en cotehardie

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

vinterprojekt, en cotehardie

Inläggav Skallagrim » 26 augusti 2011, 14:18

Jaha, så var det dags att planera ett vinterprojekt.

Jag hade tänkt mig en cotehardie för att smälta in litet bättre i mitten på 1300-talet på nästa medeltidsvecka (och vid alla andra medeltidsevenemang). Jag har i dagsläget en kjortel som jag köpt från Urda och dekorerat med kantband och den är mig mycket kär men den är mer vikingatid/tidig medeltid.

Jag har bara sytt enklare saker tidigare, rundkullig mössa, ett par hosor, linnebyxor, en coif, och ett par brokor. Känslan jag har är att detta blir ett betydligt mer krävande projekt.

Efter att ha letat efter mönster på nätet sprang jag på följande på handelsgillet:

http://handelsgillet.se/shop/product_in ... ts_id/2146

Är det någon som vet om detta är ett "bra" och hyffsat lättanvänt mönster? Jag är väl kanske inte helt nybörjare men bra nära.

Jag skulle vilja fordra cotehardien med vitt linne, jag har ingen aning om hur man gör det, kan det tänkas att det finns instruktioner för detta i mönstret? eller kanske någon har några tips om bra instruktioner för det?

Säkert dumma frågor, och får jag bara svar på dem så kommer det säkert fler dumma frågor i frasmtiden. Ni har blivit varnade... [:)]

Såklart tacksam för svar! [:)]

/Per
Skallagrim

Inläggav Therion » 26 augusti 2011, 16:52

Jag kan bara slå ett slag för boken "The medieval tailor's assistant". Jag testade den instruktionen (inklusive toile-sömnad och att konstruera själva mönstret från grunden)och den fungerade aldeles utmärkt. Kanske lite mer jobb, men väl värt det för kunskapen man får. =)
Therion

Inläggav Djingis Khan » 26 augusti 2011, 18:25

Länken fungerar inte för mig, så jag vet inte vilket mönster du menar, men om det är Reconstructing Historys mönster så är de genomgående bra och speciellt användbara för nybörjare. Med all sannolikhet innehåller det anvisningar för foder.

Jag har sytt fyra cotehardier de senaste fem åren, och tycker fortfarande att hosor är bland det knepigaste att få till på ett bra sätt... Så ja har du klarat att sy ett par sådana så kan du garanterat fixa en cotehardie, även om det tar lite längre tid i anspråk - det som slukar tid är ju framförallt knäppningen.

Man kan fodra plagg på många olika traditionella sätt, jag är numera av uppfattningen att den vanligaste metoden under medeltiden var den enklaste, nämligen att sy ihop foder och yttertyg samtidigt, för att sedan fälla ner sömsmånerna och sy fast dem i fodret (se [url="http://histvarld.historiska.se/draekter/1520lknekt/i/3_jacka/IMG_2992.jpg"]bild[/url], du förstår nog principen)

En annan metod beskrivs av Ida här: http://idashantverk.blogspot.com/2011/0 ... andra.html
Djingis Khan

Inläggav Ulfa » 27 augusti 2011, 10:05

Jag håller med Therion! Ifall du känner att du vill ta nästa steg i ditt återskapande ska du absolut släppa de färdiga mönstrena med storlekar och göra dig ett eget figursytt mönster, det är faktiskt inte så svårt alls. Med de nya kunskaperna kommer du sedan kunna göra dig vilket plagg du än önskar bara du har grunddén, istället för att behöva köpa mönster varje gång. Gör en toille först bara, dvs att du testar ut ett mönster i ett skräptyg innan du klipper i det riktiga tyget.

"The Medieval Tailor's Assistant" är riktigt bra!

Vad gäller foder skulle jag också gjort som Djinghis Khan, dvs sy ihop det samtidigt med yttertyget. Däremot kan du tänka på att det försiggår mycket debatt kring det här med linnefoder. I alla de testamenten som Eva Andersson har gått igenom har hon endast hittat ett plagg med linnefoder, men otaliga med ylle- eller pälsfoder. Sedan vet vi att livet på Drottning Margaretas kjortel är fodrat i blått linne. Jag testade att fodra en överkjortel i linne vilket jag sedan tog av, och jag måste säga att plagget faktiskt blev mycket varmare och skönare utan linnet än med.

/Ylva
Ulfa

Inläggav Renika » 27 augusti 2011, 10:36

Linne är skönt som foder om plagget ska bäras nära kroppen med bara en tunn linneskjorta eller särk emellan, annars förespråkar jag gärna tunt ylle som foder. Följsamt och vackert! Men undvik helt vitt linne, blir lätt solkigt, ta hellre ett oblekt.

http://www.renika.se
Renika

Inläggav sparvunge » 27 augusti 2011, 11:19

Kul att du gillade min beskrivning, Djingis! En förklaring till att Evas källor inte nämner linnefoder kan vara att lin har ett lägre värde som foder än fint ylle eller päls, så att de individer som skriver testamente antingen inte alls har linnefoder eller inte nämner det till förmån för finare foder.

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Djingis Khan » 27 augusti 2011, 12:09

Linnefoder är ett bra val om man vill ha stadga i plagget, och det är möjligt att begreppet <i>doublet </i>ursprungligen syftar på en tröja som just är "dubbel", dvs har ett stadigt foder och ev. mellanlägg. Tröjor från och med 1300-talets andra hälft var också förmodligen vadderade och lätt quiltade i högre utsträckning än vad man ser bland dagens rekonstruktionsförslag (se på Charles de Blois tröja).

Dock är jag av uppfattningen att doublet och cotehardie från början var olika plagg, och att cotehardien smet åt kring kroppens naturliga former snarare än formade den så som doubleten kom att göra.
Djingis Khan

Inläggav Vix Hq » 27 augusti 2011, 12:44

Jag har en tanke kring det där med avsaknaden av linnefoder som spinner vidare på det Sparvunge skrev - saknar källor för detta, men något som kan vara värt att kika på: Kan det vara så att man dessutom skiljer på foder och förstärkning/mellanlägg? Att fodra en tight kjortel med linne i livet för att ge den stadga snarare än för att <i>fodra</i> den. Att ett eventuellt linnefoder inte sågs som ett foder som så när det mest var en konstruktionshjälp för att få ett välsittande plagg?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Micke D » 27 augusti 2011, 16:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tröjor från och med 1300-talets andra hälft var också förmodligen vadderade och lätt quiltade i högre utsträckning än vad man ser bland dagens rekonstruktionsförslag (se på Charles de Blois tröja).<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Det kan de nog helt klart ha varit, MEN det brukar ju påstås att just Charles de Blois tröja troligtvis blev kviltad först när den renoverades. Det här är inget jag på något sätt har bevis för, varken åt ena eller andra hållet.
Någon borde veta om den är sydd så eller blev det senare.
Micke D

Inläggav Djingis Khan » 27 augusti 2011, 17:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det kan de nog helt klart ha varit, MEN det brukar ju påstås att just Charles de Blois tröja troligtvis blev kviltad först när den renoverades. Det här är inget jag på något sätt har bevis för, varken åt ena eller andra hållet.
Någon borde veta om den är sydd så eller blev det senare.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det har påståtts det, men såvitt jag kan se är det än så länge ett obekräftat rykte som f.ö. dementerats av museet (Musee Historique des Tissus i Lyon). Enligt dem ska plagget ha varit quiltat med bomull som mellanlägg innan konserveringen.

([url="http://www.virtue.to/articles/extant.html"]källa[/url])
Djingis Khan

Inläggav Ulfa » 28 augusti 2011, 17:25

Intressant tanke Vix att man använder olika beroende på om man ska fodra eller förstärka. T.ex. Margaretas kjortel hade linne i livet men inget i kjolen ifall jag inte missminner mig.

Absolut kan det vara så att man utelämnade linnefodret i testamentena av olika anledningar, och då kan det vara bra att tänka på vad man försöker återskapa. T.ex. rik= ylle/päls, mindre rik= kanske att linne är alternativet etc. Sedan att det nämns mest ylle- och pälsfoder har att göra med att det faktiskt är bättre att fodra med? Har som sagt bara testat linne och tyckte inte det var någon höjdare, men det kanske inte passade just det plagget? Ah, tänkte mest upplysa Skallagrim om att det försiggår (uppenbarligen [:)]) endel debatt om linnefoder.

/Ylva
Ulfa

Inläggav Skallagrim » 29 augusti 2011, 10:39

Vad kul med så många svar! [:)]

Jag kanske skulle säga att de plagg jag sytt har sytts på maskin.

Huruvida jag syr för hand den här gången låter jag vara osagt än så länge men det är klart att det hade ju varit KUL om jag kunnat fixa de synliga sömmarna för hand i alla fall. Man ska ju börja nånstans.

Jag kommer att beställa "The Medieval Tailor's Assistant" så får vi se vart det leder. Ser det ogenomförbart ut så köper jag Reconstructing History mönstret. [:)]

Att fodra eller inte fodra... det är frågan. Min tanke var att bära plagget utan underplagg, därav linnefodret. Att köra oblekt istället för vitt linne blir ju kanske ändå förståndigare i så fall.

Tack för alla tipps och kommentarer!

Fortsättning följer....

/Per
Skallagrim

Inläggav Karin » 29 augusti 2011, 12:03

Trots att jag är mycket förtjust i handsömnad skulle jag rekommendera att du syr din första cothardie på maskin. Första försöket kanske inte blir perfekt, så du vill sy om någon söm eller göra ett bättre plagg nästa gång. Då är det roligare om du inte har lagt ner så mycket jobb på själva sömmen. När du sedan är nöjd med utseende och passform kan du fälla sömmarna för hand och sy osynliga fållar. Då måste man titta rätt noga för att upptäcka maskinstygnen.

När du skriver att du tänkte bära cothardien utan underplagg, menar du då att du inte vill ha någon linneskjorta under? Vad skulle fördelarna vara med det?
Karin

Inläggav Arnoldsdotter » 29 augusti 2011, 12:03

Jag skulle haft en skjorta under - mycket lättare att tvätta när det blir svettigt, och det gör att plagget sitter bättre och bekvämare. Man ska aldrig fuska med underkläderna, de finns där av en anledning :)

Roligt att du ger dig in på mer tids-specifika kläder! Det kommer säkert gå bra - de flesta jag känner i hobbyn har kläder som täcker hela skalan bra -> magnifika, och kan de så kan du! De flesta av oss har trots allt börjat som kompletta noviser någon gång....

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Karin » 29 augusti 2011, 12:10

Oj, jag råkade komma åt knappen och posta innan jag hade skrivit färdigt. Det här är alltså en fortsättning på mitt tidigare inlägg.

Fördelen med underkläder i linne (eller bomull) är att de är enklare att tvätta. Jag kör mina i maskin på ylleprogrammet med fintvättmedel mellan varje evenemang. De är också lätta att tvätta för hand under evenemanget om det skulle behövas, och torkar snabbt.
Underkläder är också oftast av ett enklare snitt, så du kan sy dig flera och byta skjorta när det behövs.
Fördelen med linne istället för bomull är att du känner dig mindre svettig i linne.

Dina ylleplagg vill du inte tvätta för ofta. De mår inte riktigt bra av det och tar lång tid att torka. Jag brukar tvätta mina en gång per år inför vinterförvaringen.

Karin
Karin

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk