Hjälp med 1400-talsklänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hjälp med 1400-talsklänning

Inläggav Almarian » 19 december 2003, 22:32

Jag är rätt sugen på att sy något liknande denna http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin11.htm men jag är lite osäker på ett par saker... jag har nämligen aldrig sytt något mer avacerat än gardiner och detta ska (förhoppningsvis) dessutom bli min första medeltida skapelse.

1. Är livet (på överklänningen alltså) en tajt historia eller är det något liknande den klänningen som finns på Historiska världar, där man "snörper ihop" en vid klänning med ett skärp under bysten? Jag har tittat på andra klänningar från Tacuin, men kan inte bli riktigt klok på hur det ska se ut... [:(]
Och om det är ett skärp som man "snörper" med, vad för slags skärp är lämpligt?

2. Vad för slags material är lämpligt att sy i? Jag är rätt sugen på ett ylletyg, men vet inte om det är rätt.

3. Hur ska underklänningen se ut? Ska den se ut som överklänningen fast med tajta ärmar?

4. Är det ok att fodra livet samt ärmarna i linne och i en kontrasterande färg?

Många frågor, men jag är som sagt lite osäker....[:I]
Almarian

Inläggav Eva Andersson » 20 december 2003, 09:51

Det här är en klänning från ett helt annat kulturområde än den nordeuropeiska på HVs sida. Det är en italiensk illumination. Klänningen är troligen tillverkad på samma sätt som snäva 1300-talsklänningar, men har försetts med vida ärmar. Vida ärmar på snäva plagg är något man kan se även på manskläder i illuminationer från Frankrike, från 1300-talets slut/1400-talets början.
Det finns hemskt mycket skrivet om hur man gör den sortens snäva klänningar här på forumet, under olika rubriker. Ett tips på en bra sida som talar om hur man kan sy den är "La cotte simple" http://www.cottesimple.com/

Eva
Eva Andersson

Inläggav Charlotta » 20 december 2003, 12:15

När det gäller materialvalet tycker jag att ylle låter som en bra idé. Den diskussionen har vi också haft här på forumet, se "Köpa tyg"-tråden t ex.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Almarian » 20 december 2003, 17:26

Tack så mycket för hjälpen! [:)]
Eva: jo, jag har läst de trådarna och hittat "La Cotte Simple". Ovanligt informativ sida för någon som är helt grön med nål och tråd...

Charlotta: Även de trådarna har jag läst, men det är inte helt lätt att få grepp om saker och ting... Ylle blir det iallafall och jag tror att jag kommer att fodra ärmar och liv (skall ha den i februari) med linne.
Almarian

Inläggav Martina » 20 december 2003, 18:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Almarian</i>

Tack så mycket för hjälpen! [:)]
Eva: jo, jag har läst de trådarna och hittat "La Cotte Simple". Ovanligt informativ sida för någon som är helt grön med nål och tråd...

Charlotta: Även de trådarna har jag läst, men det är inte helt lätt att få grepp om saker och ting... Ylle blir det iallafall och jag tror att jag kommer att fodra ärmar och liv (skall ha den i februari) med linne.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om den skall bli riktigt varm samt om du vill fodra med någon annan färg än vitt eller oblekt så är tunt ylle ett alternativ. T.ex. http://www.saxylle.se säljer sådant!
Vi är en hel del på det här forumet som sytt klänningar med den här silhuetten (förutom på ärmarna.) Det är enkelt och blir otroligt snyggt! Om du söker på cotehardie, vilket är vad vi felaktigt benämner plagget ifråga, så får du nog upp en hel del intressanta länkar och diskussioner!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 20 december 2003, 19:50

Låt oss kalla det "kanske felaktigt", terminologi och benämningar på plagg är det svåraste man kan ägna sig inom det här området.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Almarian » 20 december 2003, 21:14

Eftersom det nu verkar vara en del här som sytt en "cotehardie" - vilken metod på La cotte simple är bäst att använda sig av? Hon pratar om <i>A curved-front-seam fitting method</i> och <i>A straight-front-seam fitting method</i>. Det är ju lite skoj att få en push-up-effekt, särskilt om man inte behöver besvära sig med att ha BH.... [:I]
Almarian

Inläggav Eva Andersson » 20 december 2003, 22:00

Den senare passar rätt bra till just den klänning du vill göra, för man kan se på en del andra bilder i samma samling att damerna har en rätt schysst "hylla".

Eva
Eva Andersson

Inläggav Almarian » 20 december 2003, 23:47

*skrattar* Jo, de töserna kan vara rätt bystiga. Själv har jag redan en ganska generös hylla men har inte särkilt smal midja, så det modet passar mig som hand i handsken. [:o)]

Undrar...med en så tajt passform: hur var det att bli gravid under rådande mode? Magen fick de ju rum med i den generösa kjolvidden, men brösten? De sväller ju som bekant under en graviditet. Finns det några gravid-bilder från den tiden och med ungefär det modet?
Almarian

Inläggav my_mmy » 21 december 2003, 00:17

det kan jag svara på, eftersom jag varit fixat det. Brösten blir ett problem, med vår generösa mathållning, men om man har knappar i fronten kan man faktiskt låta ett par vara oknäppta. Om man inte har knappar blir klänningen inte riktigt lika tight, och då blir det tillräckligt med rum ändå. Om damerna på den tiden blev lika mycket större i bysten får jag låta vara osagt.

-maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 21 december 2003, 10:04

Många av klänningarna var ju snörda i ryggen, den på bilden är det nästan säkert, och då får man låta den vara lite öppen där. Eftersom klänningen på bilden trots allt har midjan i "den naturliga midjan" (ca 4-5 cm ovanför naveln) så blir det naturligtvis problem även när midjan försvinner och magen sväller. Till skillnad mot brösten är ju magen fast och går inte att trycka ihop. Där funkar det också att öppna snörningen i ryggen lite (funkar förstås också med framsnörning, det är ju inte som att man är naken under)samt att man får dra upp klänningen lite så att det korvar sig ovanför magen och den blir kortare fram. Särskilda klänningar som är längre fram för att ha en jämn fåll även när man är gravid är en modern uppfinning.

I mitt fall är det definitvt magen som är problemet, så här i slutet av femte månaden, eftersom mina bröst har precis samma storlek som innan, men så har jag bara gått upp 2 kilo också. Eller problem och problem, dels är det få evenemang just nu, dels är jag för sjuk för att gå på några och dels har jag massor med kläder från tidigt 1300-tal som man kan vara höggravid med en elefant i utan problem.

Eva
Eva Andersson

Inläggav my_mmy » 21 december 2003, 20:00

När jag var gravid gick jag ner 15 kilo de första fyra månaderna, men bysten blev ändå större... mina klänningar har ökningen i midjan så det fanns alltid plats där (förutom den sista månaden).

-maggie
my_mmy

Inläggav Vilja » 29 juni 2005, 18:33

På flera ställen här på forumet rekommenderas "La cotte simple"-sidan. Jag har själv tittat på den tidigare och tyckt att den verkar väldigt bra och informativ. Men nu när jag tillslut tänkt sy en figursydd klänning fungerar inte sidan längre. Man kan maila tjejen som har haft sidan och få PDF-filer skickade till sig. Jag har försökt men inte fått något svar. Finns det någon annan som har dessa instruktioner sparade någonstans?
Vilja

Återgå till Kläder och textila hantverk