klänningsmönster

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

klänningsmönster

Inläggav Magica » 22 december 2003, 21:05

jag har ett väldigt problem med att hitta ett mönster till min klänning som jag tänkt sy, ska vara långa ärmar och gärna så att man kan dra åt i ryggen...någon som vet var man kan få tag på ett sånt mönster??
Magica

Inläggav Martina » 22 december 2003, 21:30

Japp! Din fråga har nämligen dykt upp med jämna mellanrum under året forumet varit igång. Börja med att titta i FAQ:en, så hittar du säkert tjugo sidor med diskussioner kring bl.a. nackdelarna med de mönster som finns på marknaden samt hur man enklast ritar sitt eget mönster (med många tips om länkar till jättebra sidor!)Vidare kan du läsa om tygval, bra inköpsställen, snörningar, färger...
Du kan också göra en sökning på "mönster" samt "cotehardie" så får du nog ännu fler träffar.
När du tittat runt bland de olika trådarna och fortfarande känner att det är något du undrar över, sätt igång och fråga! :)
Lycka till!

Martina
Martina

Inläggav Arild Krake » 24 december 2003, 01:14

Magicka, du startade ytterliggare en tråd som heter "Klänningsmönster" för att svara på ett inlägg i denna gamla tråd med samma namn. För att det inte ska bli för många trådar som handlar om samma sak så tar jag bort den nya tråden och flyttar inläggen hit.

Ludvig (Moderator)

"
Magica
Ny medlem

Sweden
2 Posts
Posted - 23 Dec 2003 : 19:35:24
--------------------------------------------------------------------------------

har kollat igenom alla sidor nu, finns inget som jag söker där...har kollat på andra sidor på nätet med, men inget där heller.

skulle bara vela ha ett mönster på en vanlig lång klänning "

"Angus Maciomhair
Avancerad medlem

Sweden
473 Posts
Posted - 23 Dec 2003 : 21:43:51
--------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag får känslan av att du är ute efter ett regelrätt mönster där du ser hur alla delar ser ut, hur de ska sys ihop m.m.
Det hittar du tyvärr inte här på forumet men i tråden 1400-talsklänning finns rekommenderat bl.a. Thursfields "Medieval Tailor's Assistant". Något som hjälper ytterligare är att precisera frågan så mycket det bara går, själv är jag inte alls säker på hur en "vanlig" klänning ser ut. Som alltid så ligger hemligheten bakom ett bra svar i att ställa bra frågor.

Ha det...
/Angus "
Arild Krake

Inläggav Martina » 24 december 2003, 12:16

Ok, skall försöka vara tydligare!
Om du skall sy en åtsittande klänning som snörs ihop i ryggen uppstår flera problem om man skall använda ett "färdigt" mönster. Det finns vissa på marknaden, t.ex. Sofias Atelje som jag själv använde mig av när jag sydde en jacka åt en kompis för ett tag sedan. Förutom att man kan diskutera hur historiskt mönstret är så finns det enbart i storlekarna S,M och L. Min kompis var en stl. M och därför klippte jag ut delarna och sydde ihop dem. Olyckligtvis kunde hon sedan inte stänga jackan... Hon hade nämligen kortare överkropp än vad mönstret var anpassat för och därför hamnade jackans midja nere på hennes höfter.
Komersiella mönster drar dessutom (enligt min erfarenhet) 1-3m extra tyg eftersom mönstret inte är beräknat för att spara tyg såsom man gjorde på medeltiden.
Oavsett om man följer en instruktion och ritar ett mönster från grunden (t.ex. någon utav de internetsidor som rekommenderas här, eller den instruktion som finns i Medieval tailor's assistant) eller om man använder ett kommersiellt mönster så måste man alltid sy upp en provmodell. Provmodellen måste sedan justeras, hur mycket beror på hur mycket din egen kroppsform avviker från klänningens form.
Det tar ungefär en timme att rita upp ett mönster från grunden efter en beskrivning, sedan ytterligare en timme att sy ihop och justera det.
Alltså ungefär samma tid som det tar att klippa ut pappersmönstret, nåla fast, klippa ut och sy ihop ett kommersiellt mönster (som dessutom består av dubbelt så många delar!)
Tiden kan väl variera lite beroende på hur van man är vid att sy samt vilka problem som dyker upp. Det bästa är om man är minst två, så att man kan diskutera med varandra och hjälpas åt med att nåla.

God Jul!

/Martina
Martina

Inläggav Martina » 24 december 2003, 12:21

PS. Läs ämnet "Figursytt" också! DS.
Martina

Inläggav mkm » 25 december 2003, 17:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Det tar ungefär en timme att rita upp ett mönster från grunden efter en beskrivning, sedan ytterligare en timme att sy ihop och justera det.
Alltså ungefär samma tid som det tar att klippa ut pappersmönstret, nåla fast, klippa ut och sy ihop ett kommersiellt mönster (som dessutom består av dubbelt så många delar!)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lika lång tid? Ja, ni extremt mycket duktigare än mig i alla fall...
Det tar jättelång tid att försöka rita ut delarna och fundera ut så att alla mått stämmer och hur delarna sedan ska klippas, sys ihop på bästa sätt etc. För en nybörjare som mig, är det extremt stor skillnad i tidsåtgång på att komma över ett mönster från t.ex. Sophias Ateljé mot för att försöka knåpa ihop ett själv. Dessutom saknar jag provdocka och provningshjälp, vilket inte gör det hela lättare. Jag har lyckats rita upp de allra enklaste mönstrena efter anvisningar, men ska det bli något mer komplicerat, så tillhör jag den kategori som måste ha något mer handfast att använda. Jag vet att man lär sig med tiden, men vi har alla varit nybörjare... Tycker det är synd att det inte finns fler kommersiella mönster som är OK som man kan använda.
mkm

Inläggav my_mmy » 25 december 2003, 20:40

mkm,

problemet med kommersiella mönster och medeltida kläder är att de är konstruerade på helt olika sätt. Ett modernt klänningsmönster består av hela bitar, som är eskalerade till storlek. Men på medeltiden började man med ett rektangulärt tygstycke och gjorde en klänning av geometriska bitar. En amerikansk person jag känner beskriver det som en beskärings-strategi snarare än ett mönster. I slutändan betyder det att du inte kan skapa ett riktigt medeltida mönster på modernt sätt - det blir kompromisser och konstigheter.
Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en dålig ide att försöka, men var medveten om problemen med det. Jag var själv i precis samma situation som du, och försökte arbeta med papersmönstret för Bockstensmannens dräkt när jag fick en epifani om dessa skillnaderna. Jag har lärt mig själv att arbeta med den geometriska strategin istället, och det tar förvisso tid, men det stora skiftet är i självtron: när du litar på dig själv blir det genast mycket lättare.

Nu har jag också lätta mått att göra en bockstenstunika för mig själv: Jag är 185 och lite kraftig, men inte mycket.
Jag tar ett tygstycke som är 150 cm brett och 3.5 m långt och klipper av en tredjedel längsmed. Den lägger jag undan - det är kroppen av klänningen.
Det återstående stycket delar jag i tre delar tvärs över. De två klipper jag sen kilar av: från en mittpunkt på ena kortsidan till hörnorna på den andra ger en stor likbent triangel och två "halvor". Det blir fram, bak och sidkilar med söm.
Den återstående biten delar jag igen i tre delar: två ärmar och en bit som blir till underärmskilar och fodring till halsmynningen (igen tredelat).
Hade jag haft ett smalare tyg har jag en annan strategi. Eftersom jag vet precis hur jag ska göra med detta, behöver jag bara en sax och mitt tyg. Som du ser är filosofin bakom detta fullständigt annorlunda från ett modernt mönster - hur översätter du ett sådant system och justerar för storlek?

Så mitt råd är väl i slutändan att använda ett kommersiellt mönster som du tycker är fint, och att i längden försöka lära dig hur det hänger ihop med mönsterpassning på medeltida vis (den goda nyheten är att det inte är detsamma som modern mönsterpassning och är betydligt lättare). Om du är medveten om skillnaderna mellan modernt och medeltida tillskärning kommer du troligen att böra se hur mönstertillverkaren har kompromissat, och så småningom kan du börja justera för det.

-maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 25 december 2003, 20:50

Som Martina påpekade så kräver ju även "färdiga" mönster att man gör om dem om man inte råkar ha exakt den kroppen det är ritat för. orsaken är den att snäva kläder på medeltiden (och rätt långt fram i tiden) verkligen var snäva och inte som nu bara nästan snäva (ifall det inte är ett mönster för stretchtyg). Kommersiella mönster räknar alltid med rörelsevidd och att plagget ska hänga löst på kroppen istället för att t ex hålla in och upp bysten som en sen 1300-talsklänning gör. Så det hjälper inte om någon skulle skapa "Burda's cotehardie", man måste ändå anpassa den efter sig själv. Själv kan jag t ex inte förstå hur mönstertillverkare kan tro att en kvinna som har storlek 46 ska ha lika många centimeters skillnad mellan bystmått och midja som en som har storlek 36 (Den storlek som ofta är grundstorlek när man gör mösnter till kläder). Själv har jag 25 cm skillnad mellan dessa mått, mellan mönstren vanligen har en 10 cm skillnad. Gissa hur bra det passar?
Tyvärr finns det inga genvägar om man vill ha det figurformat utan man får antingen lära sig göra/anpassa mönster genom "trial and error" (som tur är är ylle ofta lite elastiskt, så _lite_ fel kan det ju bli och ändå funka) eller välja perioder som inte är figursydda, som 1200-talet och det tidiga 1300-talet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anna Balsgaard » 26 december 2003, 18:38

Hei Martina :-)
En timme til et konventionelt mønster ? Selv bruger jeg både 2-3 timer, og som du selv skriver er teknikken fra Medieval tailor's assistant minst like hurtig, jeg vil enda påstå hurtigere :)
Selvfølgelig kræves også en time, med snævre ærmer 2 , men så heller ikke længer tid :-)
Jeg tror at fejlen med at folk tror det er vanskelig, er at de har blevet vænt op med å bruke almindelige "kjøpe-mønster" og så skal de prøve av et par ganger før de inser at teknikken er både bedre og hurtigere :-)
Jeg kjenner personlig ikke noen som er "standard-størrelse" så målebånd, knappenåle, blyant og kraftig staut er mye bedre :-)
Kansje vi burde agitere mer for bruken ?
Anna Balsgaard

Inläggav Ebba » 26 december 2003, 22:02

Ni pratar om figursydda och tighta klänningar här. När började det bli populärt? Vad hade kvinnorna innan?
ebba
Ebba

Inläggav Martina » 29 december 2003, 19:48

Nu har jag testat! Mycket riktigt så tar det längre tid än en timme för en nybörjare att göra ett mönster. För min "lärling" som jag hade idag tog det 1,5 h att ta mått, räkna ut, rita, klippa, komma överrens med symaskinen, sy ihop delarna och bli innålad till rätt storlek i klänningen. Ärmarna hann vi inte med, de kommer antagligen att ta ungefär en halvtimme till.
Men det krävs naturligtvis att man är två. Egentligen skall man inte ge sig på att rita mönster själv över huvud taget eftersom det är så lätt att tänka fel.
Naturligtvis följer jag inte min egen regel och har ensam konstruerat flera mönster av den här typen till mig själv (allt efter fallande vikt) men då får man ju också räkna med att det inte blir särskilt snyggt i ryggen! Ännu så länge så har jag inte fastnat med toillen halvvägs över huvudet, men den dagen kommer säkert den också...

Ebba: Jag tror att det sker en brytning under första halvan av 1300-talet då man övergår till mer figurnära kläder. Dessförinnan hade man kläder av raka stycken med kilar i. Typ. :-)

/Martina
Martina

Inläggav Magica » 15 mars 2004, 20:15

undrar bara var man skulle kunna få tag på ett sånt mönster, finns det någon hemsida som säljer det?
Magica

Inläggav Karin » 17 mars 2004, 15:52

Eftersom en figursydd klänning måste vara sydd efter din egen kropp går det inte att göra ett sådant mönster utan att ha din kropp att mäta på. Om du vill ha en tight, välsittande klänning blir du alltså tvungen att göra ett eget mönster. Det är inte så svårt som det låter. Det borde finnas massor med tips här på forumet.

Karin
Karin

Inläggav Cis de Conway » 17 mars 2004, 16:44

På den här sidan:http://www.cottesimple.com/ finns det en beskrivning på hur man gör ett mönster till en tajt klänning. Kolla under rubriken "The feminine silhouette". Det finns tydliga fotografier av varje steg.

Det är i princip samma metod som beskrivs i "Medieval tailor's assistant". Observera att du _måste_ ha någon som hjälper dig att nåla - det går inte att göra ett tajt mönster själv...
Cis de Conway

Inläggav Angus Maciomhair » 18 mars 2004, 19:29

Flytt av inlägg i ännu en nyskapad tråd kallad "Klänningsmönster":
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Magica
Posted - 18 Mar 2004 : 19:02:49

det är ingen som vet om det finns någon sida på svenska som visar hur man gör en klänning?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
olafR

Posted - 18 Mar 2004 : 19:12:37
Denna [url="www.sicksack.se/pdf/oliviaklanning.pdf"]PDF[/url] kanske kan hjälpa[;)]

Edited by - olafR on 18 Mar 2004 19:15:18
Angus Maciomhair

Återgå till Kläder och textila hantverk