Tagelskjortor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tagelskjortor

Inläggav Martina » 31 januari 2003, 12:47

Tänkte så smått börja samla information inför sommarens projekt, en nålbunden tagelskjorta. (Visst är det bra att man gör saker man verkligen har nytta av!) Förutom en dålig overheadbild på något som skulle vara den heliga Birgittas tagelskjorta, har jag dock aldrig stött på fenomenet tagelskjortor någonstans, förutom i skönlitteratur och glada visor, förstås!
Är det någon som har någon idé om vart jag kan börja leta?

Om någon är intresserad utav tagel, tagelspånad, tageltovning osv. har jag förresten en hel del papper här hemma, samt även lite påsamlad erfarenhet.

MVH

Martina
Martina

Inläggav cizzi » 31 januari 2003, 14:31

Hur länge har man pysslat med tagelarbete, till vad och hur? Typ - berätta allt du kan, liksom ... [:p] Det enda jag vet om tagel är att det användes till att nålbinda mjölksilar, men det var ju inte å länge sedan man slutade med det. Finns en del på Skansen, i ett av husen där, där de gör ost och grejor.
cizzi

Inläggav Eva Andersson » 31 januari 2003, 19:13

Det förekommer 2 tagelskjortor i svenska testamenten under perioden 1200-1374 och 1400-1420. Båda är testamenterad av Linköpingsborgare till sina hustrur och det är runt mitten av 1300-talet (jag har anteckningarna på jobbet). Vad jag har kunnat se förekommer inga tagelskjortor i norska dokument under samma tid.
I boken "Birgittareliker" (jag tror att det är Aronsson och Franzén som står som redaktörer), som är en slags utställningskatalog, kan man se ett foto på tagelskjortan och läsa mer om den. om jag inte minns fel finns det också en analys av hur "knutarna" ser ut.
Se om ditt bibliotek har den Martina (eller kan ta in den som fjärrlån, den finns i alla fall på Göteborgs Universitetsbibliotek), annars kan jag skicka en kopia av artikeln om just tagelskjortan, men tyvärr blir ju fotot som in teär speciellt bra från början rätt dåligt i form av en kopia.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 2 februari 2003, 20:32

Tack för tipset, Eva!
Cizzi, tagel borde man ha använt så länge människan varit i kontakt med hästar. Det är otroligt slitstarkt och användbart, bl.a. för att det inte absorberar och därför inte heller fryser. Tömmar, fiskevantar, skotälingar (en slags slitsulor) siktar och silar, tovade, vävda och nålbundna sadeltäcken, sadelgjordar, rep, möbeltyg... You name it! Jag har fram tills nu mest bara nålbundit skrubbor, små lappar man kan diska med, ha som tvättlapp eller rykta hästen/hunden med (det bästa är att man bestämmer sig för <i>en</i> utav sakerna!)
På Hantverkslägret i sommar skall det dock bli en tagelskjorta!

Hur tidigt man började använda resp. tagelsaker vet jag inte, har dock hört att man aldrig hittat nålbundet tagel i några vikingagravar. Däremot en hel del små tovade tussar, vilket borde betyda att man isolerat skorna med obearbetat tagel som sedan tovat ihop sig under användningen.

Var detta till någon hjälp?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 3 februari 2003, 09:12

Nu är jag (äntligen) på jobbet igen och kan kolla upp boken med tagelskjortan närmare. Författarna är Aron Andersson (inte Aronsson alltså) och Anne-Marie Franzén, den heter mycket riktigt "Birgittareliker" och är tryckt i Lund 1975. I samma bok finns också Franzéns artikel om den sk. Heliga Birgittas mantel som hon, och senare även Nockert, identifierade som en omsydd surcot. Det står också om en kvinnocoif(kveiv), som eventuellt kan ha tillhört tanten ifråga. Det är intressant, eftersom bilder av kvinnor i coif är ovanliga (eller snarare, jag har inte sett någon vad jag minns). Den är heller inte konstruerad som coifar brukar göras idag, utan har en dragsko i nacken, ungefär som kvinnocoifar från 1500-talet. Kanske bars den under haklin(strik) och slöja.
Tagelskjortan är hursomhelst väldigt söt, komplett med de rosa sidenrosetterna som troligen sattes dit i början på 1800-talet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Mia » 17 februari 2003, 15:56

När användes tagelskjortor? Och av vilka? Var det ett arbetsplagg då om det är så slitstarkt? Var det vanligt? Var det inte rivigt i första hand?
Jag tänker mest på 'då tar vi tagelskjortan på' sången ;-)

Mia
Mia

Inläggav Eva Andersson » 17 februari 2003, 23:14

Du är rätt ute vad det gäller sången, plagget hade en religiös användning, dvs man bar det som botgöring för sina synder. Eller för att man var fasligt from.

Eva, inte fasligt from
Eva Andersson

Inläggav Peter » 22 april 2003, 12:30

Hej!

Tänkte kasta mig in här i tageldiskussionen och fråga om det är någon som vet ett bra ställe där man billigt kan komma över några kilo tagel. Jag har sökt med ljus och lykta bland Halmstads tapetserare, men de tycks knappt veta vad jag talar om.

Finns det någon grossist? Vet någon något om det här?

/Peter
Peter

Inläggav Joakim K » 22 april 2003, 13:08

Själv pratade jag med en lokal firma som lagar möbler...
Pratar man snällt med dem så.

Fast det billigaste sättet bör nog vara lite gamla möbler som ska
skrotas.
Joakim K

Inläggav Martina » 22 april 2003, 18:30

Knorvlat tagel eller rakt? Rakt tagel kan man inofficiellt få från slakterier, men man kan även prata med bönder som har hästar och kor. Krusigt tagel hittar man i gamla möbler och madrasser, annars är det nog svårt. Man krusar tagel genom att tvinna det fruktansvärt hårt och koka det, jag vet inte om man kan göra det för hand.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Springe » 15 maj 2003, 16:25

Hej på er alla!
Tagel verkar det svårt att få tag på idag. På Bäckedals Folkhögskola har vi tidigare köpt hästsvanstagel genom Svenskt Tagel i Munkfors, men det var något år sen. Dom verkar ha lagt av. Är det någon som vet? Vad gäller köpa "inofficiellt" på något slakteri så är det förenat med hälsorisker, därav bestämmelserna. Gustaf Persson, som var ägare till Skattkärrs tagelspinneri (finns inte längre) berättade en gång, för en bekant, att en risk med tagel är att det kan sprida mjältbrand/antrax.
Det hanteras ju i alla fall en del (hästsvans)tagel i Sverige idag både till stråkar samt vid borst-och penseltillverkning. Kanske det går att söka där?
Martina, är det du som ska göra försöket i Växsjö i sommar? Det verkar ju jättespännande. Har någon sett Birgittas tagelskjorta? Den ska finnas i Rom. Frågor att ställa är ju förutom mått, hur garnet är spunnet (om det är spunnet), hur grovt det är osv, ju framför allt: kosvans- eller hästsvanstagel? Sen finns ju analysen på knuten i Birgitta reliker, men 1/ är den rätt? 2/ är den bunden eller knuten?
Det är så roligt att det finns entusiaster, som du, som ger sig i kast med detta. Vore fantastisk om du rapporterar hur det går, vilks problem du stöter på osv. Lycka till!
Eva Springe
Eva Springe

Inläggav Martina » 16 maj 2003, 08:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Springe</i>

Hej på er alla!
Tagel verkar det svårt att få tag på idag. På Bäckedals Folkhögskola har vi tidigare köpt hästsvanstagel genom Svenskt Tagel i Munkfors, men det var något år sen. Dom verkar ha lagt av. Är det någon som vet? Vad gäller köpa "inofficiellt" på något slakteri så är det förenat med hälsorisker, därav bestämmelserna. Gustaf Persson, som var ägare till Skattkärrs tagelspinneri (finns inte längre) berättade en gång, för en bekant, att en risk med tagel är att det kan sprida mjältbrand/antrax.
Det hanteras ju i alla fall en del (hästsvans)tagel i Sverige idag både till stråkar samt vid borst-och penseltillverkning. Kanske det går att söka där?
Martina, är det du som ska göra försöket i Växsjö i sommar? Det verkar ju jättespännande. Har någon sett Birgittas tagelskjorta? Den ska finnas i Rom. Frågor att ställa är ju förutom mått, hur garnet är spunnet (om det är spunnet), hur grovt det är osv, ju framför allt: kosvans- eller hästsvanstagel? Sen finns ju analysen på knuten i Birgitta reliker, men 1/ är den rätt? 2/ är den bunden eller knuten?
Det är så roligt att det finns entusiaster, som du, som ger sig i kast med detta. Vore fantastisk om du rapporterar hur det går, vilks problem du stöter på osv. Lycka till!
Eva Springe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Eva!
Så roligt att höra från dig igen, har du hört att jag kommer upp och terroriserar er igen till hösten???
Jag väntar fortfarande på mitt tagel (från en hästgård en bit härifrån) så jag vet inte om jag kommer att hinna med att spinna upp det innan sommaren. Det kanske får bli ett projekt till nästa sommar istället?
Annars så hade jag inte tänkt att göra av Birgittas skjorta, utan istället använda mig av en tvåtrådig tråd och Mammen-bindning. Skjortans form kommer inte heller att baseras på birgittaskjortan. Just detta projekt vill jag arbeta lite mer fritt med, använda olika färger och så!
Hade för mig att skolan inte hade boken "Birgittareliker", den går att få tag på från Kungliga Vitterhetsakademien, http://www.vitterhetsakad.se/publikationer/kap06.htmDe publikationer jag beställt därifrån tidigare har kostat runt 40:-
Vet att någon just nu håller på att rekonstruera en bit av skjortan inför jubiléet.

Får jag mitt tagel innan sommaren så lovar jag att rapportera hur det går!

MVH

Martina
Martina

Återgå till Kläder och textila hantverk