Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Brickband

Inläggav Rosen » 13 november 2011, 10:04

Hej tänkte kolla om det är någon som vet om det finns fynd av fler mönster än birkaflätan i norden från vikingatiden.
Rosen

Inläggav Brickband » 15 november 2011, 23:24

Det finns ganska många band från Birka.
Brickband

Inläggav Skallagrim » 16 november 2011, 11:11

Finns det några mönster?
Skallagrim

Inläggav Brickband » 16 november 2011, 20:32

Geijer har ritat på 30 talet någon gång. Avritade tydliga mönster att brochera efter. Ibland kan man hitta dokumentet på internet men idag hittar jag inget. Jag kan maila över min egen kopia om du vill.
vill man väva med individuella vridningar i stället har jag ritat det på mitt eget sätt med efter Geijers mönster. Men jag vet inte om du kan väva efter mina mönster.

Det finns en uppsatts från universitetet i Umeå som beskriver banden, inga mönster att väva efter men beskrivning av fynden samt bilder (rätt otydliga dock). Söker du på nätet finns ett antal bilder på orginalfynd.
Slående är att orginalen oftast har mycket varierade mönster jämfört med dagen "birkaband" där man oftast stelt återupprepar en liten mönsterrapport.

Mönster från birka vävt med individuella vridningar.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0455_n.jpg
Brickband

Återgå till Kläder och textila hantverk