Behöver goda råd ang klänningssömnad

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Behöver goda råd ang klänningssömnad

Inläggav AnnaS » 19 december 2011, 16:54

Jag håller på att sy en klänning i tunt ylletyg. Jag använder Handelsgillets mönster "Kjortel 1300-1400-tal. Baserad på grönlandsfynden" Innan jag ens har kommit igång har det dykt upp två problem:

1. Jag tänkte fodra den med linnetyg, genom att klippa ut alla delar, dels i ylletyg och dels i linne och sy ihop dem. Men foderbitarna är lite mindre än klänningens delar. Tvärtom hade ju inte gjort nåt, men hur gör jag nu? Kan sömsmånen vara bara av yllet, om ni förstår? Ett annat problem med fodret är att när jag sytt ihop två delar drar sömmen sig och ylletyget ser skrynkligt ut där jag sytt ihop dem. Jag nålade jättenoga, men det blev ändå inte bra. Vad göra? (Sprätta naturligtvis, men finns det nåt bra sätt att få ihop bitarna?)

2. Jag mätte eller tänkte fel och fick nån våd som är för kort. Kan jag klippa av hela klänningen i den längden och förlänga med ett tyg i annan färg? Det handlar om kanske 5 cm. Eller är det helt fel?
AnnaS

Inläggav Arild Krake » 19 december 2011, 18:22

Skarva kilen med samma färg.

Ludvig
www.Ludvigs.nu
Arild Krake

Inläggav AnnaS » 19 december 2011, 18:28

Tänkte det också, men tyget är rutigt och jag tror inte att jag har nåt kvar att skarva med.
AnnaS

Inläggav Lillith » 19 december 2011, 18:38

1. Ett sätt att fodra är ju att klippa foderbitarna just utan sömsmån. Man syr ihop yttertyget som vanligt och sen lägger man foderdelen mot avigan på respektive del, fäller ner sömsmånerna över foderdelens kant och syr ner sömsmånen mot fodret med en osynlig kastsöm (osynlig från rätan alltså, osynlig från avigan gör man som man vill med). På så sätt får man ett smidigt foder som inte bygger speciellt mycket tjocklek i sömmarna och det är egentligen inte mycket mer jobb än att sy och fälla sömsmånerna på ett helt ofodrat plagg.
Både när man syr för hand och på maskin kan man råka dra tygerna lite olika, är det det som hänt ser det skrynkligt ut på ena sidan sömmen, men slätare på den andra. Nåla noga hjälper, men är ingen garanti för att det ska bli bra. Tråckla först kan hjälpa, men man måste fortfarande se upp medan man syr.
Är det däremot så att det blir lika skrynkligt på båda sidor sömmen har du nog dragit åt tråden för hårt, om du syr för hand, alternativt haft för hög trådspänningen både uppe och nere om du syr på maskin. Om du syr för hand är lösningen enkel, sy hellre lösare och täta stygn än långa och hårda och sy med efterstygn, det töjer sig mer än förstygn och rackarsöm.
Syr du på maskin är det lite knepigare, för det är inte på alla maskiner det är en bra idé att vara inne och pilla på undertrådens spänning. Möjligen kan man komma runt problemet genom att sträcka tyget lite medan man syr det, men man får vara försiktig så att man inte belastar nålen.

2. Jag hade skarvat på en bit av samma tyg, om du har något kvar. Om du kikar på just grönlandsfynden så ser du att det förekommer lite alla möjliga varianter på skarvar och pusslande med bitar. Det är fullständigt HK och det är inget man lägger speciellt mycket märke till när plagget bärs.
Lillith

Inläggav AnnaS » 19 december 2011, 18:50

Det låter som en bra idé med fodret! Som det är nu ser det skrynkligt ut på ena sidan, utsidan naturligtvis, så det har nog inget med själva sömmen att göra. Jag ska prova den andra metoden. Tack för tipset!

Ska rota i gömmorna och se om jag hittar lite mer tyg av samma sort att skarva med. Det är nackdelen när saker blir liggandes för länge, samtidigt som vi håller på att flytta!
AnnaS

Återgå till Kläder och textila hantverk