fodra en överklänning...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

fodra en överklänning...

Inläggav socie » 11 januari 2012, 09:56

Hej alla.

Sitter och jobbar med en överklänning och började fundera på foder. Behöver man linnefodra en överklänning? Tyget är relativt stabilt av sig självt, och kommer nog inte dra sig.

Vad är det för fördelar med att göra det? Nackdelar?
socie

Inläggav Djingis Khan » 11 januari 2012, 12:04

Vilken tidsperiod tillhör plagget? Anledningarna till att man fodrar ett överplagg kan inkludera ökad stadga (för att få bättre form), bättre värmande egenskaper (där är ju linne inte särskilt bra...), eller för att man vill motverka slitage. Några nackdelar kan jag inte komma på förutom den ökade kostnaden och arbetsåtgången.

Rör det sig om en medeltida överkjortel i stadigt ylle tycker jag att du kan låta den vara ofodrad.
Djingis Khan

Inläggav socie » 11 januari 2012, 12:32

Det handlar om en kortärmad klänning som är sent 1300-tal.
socie

Inläggav Rebecca Mörk » 13 januari 2012, 10:23

Om klänningen ska sitta löst skulle jag fodra med tunt ylle men vill du att den ska sitta tight är lin bra för stadga. Som jag förstått det finns det belägg även för ofodrade plagg så känns det bra utan foder så kör på det.

En mellanvariant är som jag har gjort med min hängselkjol (vikingatid), där har jag inte fodrat men jag har satt en linneremsa på insidan längst ner i kjolen för att minska slitaget (den är lite mer än hellång) och högst upp för stadga.
Rebecca Mörk

Inläggav socie » 13 januari 2012, 13:27

ah låter smart. Den blir rätt lång, så det kan vara en bra idé att fodra nederkanten lite, just för slitagets skull.
socie

Inläggav Andrea » 14 januari 2012, 01:42

Jag kan verkligen rekommendera att göra en skoning! Jag har gjort det på mina senaste klänningar och det gör under för fållen. Förövrigt så skulle jag inte fodra överklänningen annat än för värmens skull - det är så jag hade tänkt göra i alla fall. Man vill ju inte att överklänningen skall bli för stel att röra sig i.

---

http://andrea-hakansson.blogspot.com
Andrea

Inläggav Mary-Lou » 17 januari 2012, 23:47

Eftersom du skall sy ett överplagg ser jag ingen anledning till att du skall fodra det om tyger är stabilt. Om jag skulle fodra ett överplagg så är det enbart med ylle. Linne kommer att fungera som ett kylande lager mellan ditt överplagg och din mellankjortel.

Slitskoning är en bra idé! Du kan också välja att göra din surcote ännu längre och sen sy upp den med ett rakt intag. Ca 7 cm upp. Så det blir det som en liten "volang". Ganska vanligt att man ser en sån söm på bilder. På så sätt hålls fållen ut och slits inte lika hårt.
/ Maria
Mary-Lou

Inläggav Schannalle » 18 januari 2012, 22:23

Jag har precis nålat upp en sån volang på mitt senaste projekt, men sen slog det mig... Ska volagen vara på insidan eller utsidan? Provade att nåla båda varianterna och den som stod ut bäst, var om man la "volangen" på avigsidan. Men vad är "rätt"?

/Hannah, som roar sig med att "fuska" lite 1700-tal
Schannalle

Inläggav Mary-Lou » 19 januari 2012, 18:30

Jag har tolkat de bilder jag sett som att man nyper till i tyget från insidan och syr en söm där. På utsidan ser man en söm. På insidan ser man en liten "avkortning".

Undrar om ni fattar.
Mary-Lou

Inläggav Schannalle » 21 januari 2012, 11:07

Det var denvarianten som jag tyckte blev bäst på plagget också, så nu blir det till att sy!
Schannalle

Inläggav Arnoldsdotter » 21 januari 2012, 12:48

Maria, kan du länka till någon bild som visar det ovan nämnda vecket? Har aldrig sett det, eller vetat att det var det jag såg...

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Mary-Lou » 23 januari 2012, 19:07

Har du Woven into the earth? Där finns en bild på en kvinna med en blå klänning med ett "volangveck" längst ner. I denna dator finns inga medeltida bilder, alls. Dom dog med den gamla HD-krachen.
/ Maria
Mary-Lou

Inläggav Arnoldsdotter » 23 januari 2012, 19:32

Neej, det är en bok som jag skäms att medge att jag inte har... Det får bli ändring på det.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav MariaP » 29 maj 2012, 12:07

Hej alla kunniga!
Jag håller på med en kortärmad mi-parti tänkt för 1300-talets andra halva (MTV :) ) Mitt problem är att det är olika kvalitet på de två tygerna jag använder. Den ena är en underbar rutig yllekypert från medeltidsmode med härlig glans och fall, det andra är ett lyxigt tungt engelskt kläde från historiska rum. Eftersom klädet är stabilare än kyperten funderar jag på att fodra den halva av klänningen som är i det tunnare tyget. har ett tunnt tuskaft-ylle från saxylle som jag tänkt fodra med. Låter det som en bra idé eller blir det konstigt att ha foder i halva klänningen bara?
MariaP

Inläggav Renika » 31 maj 2012, 17:05

Det är ju knepigt med miparti om det inte är samma kvalité på tygerna. Jag antar att du tittat på de spanska modellerna på rutiga miparti-klänningar? Där är ju rutorna dessutom lagda på skrådden så det kan bli svårt att få det riktigt bra med ett foder. Men jag tror att du har en bra tanke med att stadga upp det tunnare tyget, även om det iaf inte riktigt kommer att bete sig som klädet. Tråckla ihop och prova?

http://www.renikasanachronisticadventures,blogspot.com
Renika

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk