fodra en överklänning...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav MariaP » 31 maj 2012, 18:43

Jag tittade på de här ur Alexanderromanen:
Bild
Bild

och så gjorde jag min egen version av dem. Det är ingen rekonstruktion/kopia utan bara inspirerat av. Tråckla vet jag inte om jag ids göra, jag är alltför otålig![:p] Men ska fundera på saken...

Vilket sätt att sy på fodret rekommenderar ni isf? Samtidigt som yttertyget sys ihop eller läggas på i efterhand och sys fast samtidigt som sömmarna fälls? Eller nåt annat sätt?[?]
MariaP

Inläggav Lillith » 1 juni 2012, 11:46

Syr du fast fodret när sömmarna fälls blir det nästan inget extrajobb alls vad gäller sömnaden. Så är du otåligt är det helt klart en bra metod.
Annars kan du klippa bägge lagren och behandla dom som ett, bara trimma fodrets sömsmåner en aning mer än yttertygets innan du fäller dom. Då får du mer stadga och det blir inte heller så mycket extra jobb. Något klumpigare sömmar, dock.

Att köra den moderna metoden att sy fodret och yttertyget separat först och sy ihop dom efteråt ger mindre stadga än metoder där fodret är fäst i alla sömmar.
Lillith

Inläggav Renika » 2 juni 2012, 06:55

Det enklaste och mest tidsenliga är helt klart nummer två :-). Och även här är det en klar fördel att tråckla ihop foder och yttertyg innan du syr de långa sömmarna, så att inte lagren drar sig åt olika håll. Otålighet förstår jag precis, lider också av det, men det är ännu värra att tvingas sprätta och göra om... säger jag av bitter erfarenhet.

http://www.renikasanachronisticadventures,blogspot.com
Renika

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk