Vad är det här? (Maciejowski bibeln)

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vad är det här? (Maciejowski bibeln)

Inläggav Helena Svensson » 21 januari 2012, 18:14

Satt och letade inspiration och kom över den här bilden:
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm16rc.gif
Och undrar vad mannen i rött längst till höger har på sig? Har inte hört talas om en kortärmad med så vida ärmar, vad är det för något?
Helena Svensson

Inläggav Peter » 23 januari 2012, 12:32

En lång kjortel. Med korta ärmar :)
Peter

Inläggav Helena Svensson » 23 januari 2012, 14:34

Haha, så mycket har jag fått ihop också!
Kanske måste förtydliga. Vad jag undrar mest över är väl konstruktionen, för mig ser det ut som om ärmen är bredare längst ner, kanske en illusion ändock. Hur var den troligen konstuerad? Och varför har man men en så liten slits i nederänden? (Har hittat det på fler bilder.)
Helena Svensson

Inläggav Mary-Lou » 23 januari 2012, 19:08

Ärmen ser ut som att den blir vidare längre ner. Typiskt ytterplagg skulle jag säga.
Mary-Lou

Inläggav Peter » 24 januari 2012, 15:06

För att bruka lite allvar: det är skitsvårt att anpassa medeltida termer till moderna omständigheter. Nån skulle säkert kalla det för en sur-cote, andra en gardecorps och åter andra en kjortel. Jag tror som Maria - att det är ett ytterplagg (det är om inte annat uppenbart när man kollar på bilden) och jag skulle kalla den kjortel eller ytterkjortel. Och när det gäller konstruktionen skulle jag säga att kilar är nyckeln - definitivt i livstycket, men kanske också i ärmen. Slitsen? Tja - lite extra rörelsefrihet - eller en modegrej?
Peter

Inläggav fiaLi » 27 januari 2012, 21:33

kanske är det inte bara en liten slits. om det är en man som brukar rida så går slitsen ända upp i grenen, men det blev inte avmålat på ett sätt så att det framgår.

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

Återgå till Kläder och textila hantverk